Kodak zachowuje optymizm mimo spadku sprzedaży
21 Mar 2024 08:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Transformacja działalności firmy Kodak w ciągu ostatnich pięciu lat zaczyna przynosić efekty, ponieważ poprawia się rentowność, a przedsiębiorstwo kształtuje swoją przyszłość.

Koncentracja Kodaka na kontroli kosztów i tym, co nazywa inteligentnymi przychodami, zaczyna przynosić zakładane korzyści. Oznacza to, że pięć lat po objęciu stanowiska dyrektora generalnego i prezesa wykonawczego przez Jima Continenzę oraz w dużej mierze ręcznie wybrany zespół dyrektorów, firma zmieniła się z przynoszącej straty w taką, która generuje przychody i odnotowuje rosnące zyski.

Dzieje się tak pomimo ciągłego spadku przychodów w druku, ponieważ dział zaawansowanych materiałów i chemikaliów rośnie.

W sumie firma odnotowała spadek przychodów do 1,117 mld USD (1,03 mld EUR) w 2023 r., w porównaniu z 1,205 mld USD (1,11 mld EUR) w roku poprzednim. Druk pozostaje główną częścią działalności z przychodami w wysokości 828 mln USD (760,17 mln EUR) w porównaniu z 928 mln USD (851,97 mln EUR) rok wcześniej, co stanowi 74 proc. całości.

Wynika to ze spadku sprzedaży materiałów eksploatacyjnych do przygotowania do druku, maszyn atramentowych, a zwłaszcza tonerów i maszyn elektrofotograficznych. Kodak zaprzestał produkcji urządzenia Nexfinity pod koniec 2022 r., co spowodowało spadek przychodów ze sprzedaży i materiałów eksploatacyjnych, ponieważ klienci zmniejszyli zapotrzebowanie na ten typ maszyny.

Zyski firmy przed opodatkowaniem wzrosły do 87 mln USD (79,87 mln EUR) w ciągu roku z 31 mln USD (28,46 mln EUR), a EBITDA dla części drukowanej do 20 mln USD (18,36 mln EUR), w porównaniu z poprzednim rokiem, kiedy to wynosiła 5 mln USD (4,59 mln EUR). Dział AMC przeszedł od straty EBITDA w wysokości 1 mln USD (0,92 mln EUR) do nadwyżki w wysokości 10 mln USD (9,18 mln EUR). Pozostała część zysku pochodzi z działalności licencyjnej Kodaka. EBITDA operacyjna osiągnęła 45 mln USD (41,31 mln EUR), w porównaniu z 18 mln USD (16,53 mln EUR) w roku poprzednim. Spadek cen aluminium o 25 mln USD (22,95 mln EUR) w związku z ustabilizowaniem się cen światowych pomógł zrekompensować zmniejszenie wielkości sprzedaży.

Oprócz zakończenia działalności Nexfinity, cięcia kosztów spowodowały zmniejszenie liczby pracowników o 130 osób z 4000 zatrudnionych pod koniec roku.

Continenza twierdzi, że wyniki potwierdzają naszą świadomą decyzję, którą podejmujemy, aby priorytetowo traktować zwiększanie produktywności, inwestowanie w innowacje i generowanie inteligentnych przychodów.

Nasze wysiłki zaczęły przynosić efekty w 2023 r., przynosząc z roku na rok poprawę zysku brutto i operacyjnej EBITDA oraz budując solidne podstawy do wzrostu.

Firma spodziewa się korzystnego wpływu związanego z targami drupa, na których zaprezentuje najnowszą wersję atramentowej maszyny Prosper, a także naświetlarki i płyty CTP Sonora. Widzimy, że popyt na płyty będzie się utrzymywał przez wiele lat w przyszłości – mówi Continenza. Popyt utrzymuje się również na film kinowy. Firma inwestuje w dodatkowe moce produkcyjne i świętuje sukces, którym były Oscary przyznane filmowi Oppenheimer. Jego reżyser, Christopher Nolan, zdecydował się nakręcić film na taśmie Kodak.

Opracowano na podstawie informacji firmy Kodak