Fujifilm i Konica Minolta ogłosiły plany joint-venture
17 Apr 2024 11:00

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Fujifilm Business Innovation oraz Konica Minolta planują zawiązać strategiczne partnerstwo, w ramach którego połączą urządzenia do druku produkcyjnego oraz drukarki multifunkcyjne i biurowe – z Fujifilm jako liderem w tym duecie. Ogłoszenie pojawia się ledwie kilka dni po tym, jak notująca straty finansowe Konica Minolta ogłosiła, że w związku z dążeniem do osiągnięcia swoich celów finansowych będzie musiała zwolnić 2400 pracowników w globalnej skali.

We wspólnym oświadczeniu dwaj japońscy producenci stwierdzili, że potencjalny sojusz strategiczny zoptymalizowałby „zaopatrzenie, rozwój tonerów i wydajność produkcji”, zaś sytuacja na rynku urządzeń wielofunkcyjnych i drukarek „wymaga proaktywnych działań”. Fujifilm będzie posiadać większościowy udział w przedsięwzięciu.
Na początku nacisk zostanie położony na trzy obszary: sojusz biznesowy w zakresie zaopatrzenia w surowce i części; sojusz obejmujący rozwój i produkcję tonerów; oraz „inne sojusze biznesowe” obejmujące strategiczną współpracę, która zostanie omówiona osobno.
Naoki Hama, prezes i dyrektor generalny Fujifilm Business Innovation, skomentował: Obecne dyskusje dotyczące tego sojuszu biznesowego mają ogromne znaczenie, ponieważ staramy się wzmocnić naszą konkurencyjności i rozszerzyć swoją globalną obecność, aby dokonać znaczącego skoku naprzód. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo stworzy nowe ramy dla wzmocnienia naszego łańcucha dostaw i zbudowania solidnych podstaw biznesowych.
Prezes i dyrektor generalny Konica Minolta, Toshimitsu Taiko: Dzięki temu sojuszowi dwie wiodące firmy, dzielące wspólne zrozumienie wyzwań stojących przed biznesem, będą w stanie wzajemnie maksymalizować swoje mocne strony.
Z niecierpliwością czekam na wspólną pracę nad poprawą efektywności inwestycji i konkurencyjności kosztowej, wzmocnieniem możliwości w zakresie stabilnych dostaw, inicjatyw środowiskowych i planów ciągłości działania, a także wykorzystania potencjału w celu zwiększenia odporności biznesowej jako globalni producenci.
Obie firmy kończą rok finansowy w tym samym dniu: 31 marca. „Wstępny harmonogram” zakłada ustanowienie joint venture w drugim kwartale roku obrotowego 2024, czyli w okresie między lipcem a wrześniem br.

Firma Fujifilm ma większe dochody niż Konica Minolta w najnowszym roku obrotowym (do końca marca 2023 r.) zanotowała sprzedaż w wysokości 2,859 mld jenów (14,86 mld funtów) – i, co szczególnie istotne, jest rentowna. Cała grupa odnotowała wzrost zysków operacyjnych o prawie 19 proc., do 273,1 mld jenów.
Fujifilm Business Innovation to dawny oddział Fuji Xerox, który zmienił nazwę w 2021 roku, po rozstaniu Fujifilm i Xerox. Zajmuje się rozwiązaniami biurowymi i biznesowymi, a jego sprzedaż wyniosła nieco ponad 838 mld jenów, zaś zyski operacyjne wzrosły o 20 proc., do 69,5 mld jenów. Niezależny dział Fujifilm Materials obejmuje skrzydło Graphic Communication, na który składają się druk cyfrowy i atramentowy.
Firma Konica Minolta odnotowała wzrost sprzedaży o 24 proc. w roku obrotowym kończącym się 31 marca 2023 r. osiągając poziom 1,130 mld jenów, ale jej straty operacyjne wzrosły ponad czterokrotnie, do 95,125 mln jenów.
Fujifilm odnotowuje straty na poziomie operacyjnym od roku obrotowego 2021 i oczekuje się, że w zakończonym właśnie roku obrotowym ponownie je odnotuje. Firma jest bardzo aktywna, promując swoją własną markę tonerów produkcyjnych i drukarek atramentowych dla rynków komercyjnych i wielkoformatowych. Pod koniec tego miesiąca Fujifilm ma zorganizować wydarzenie, które będzie oznaczać jej wejście na europejski rynek drukarek biurowych.
Na początku tego roku Konica Minolta ogłosiła reorganizację na trzy segmenty biznesowe: Business Technologies (cyfrowe miejsce pracy, profesjonalny druk i produkty chemiczne); Industrial Business (w tym czujniki, komponenty optyczne, komponenty do drukarek atramentowych i materiały o wysokiej wydajności); oraz Imaging Solution Business (obrazowanie medyczne w służbie zdrowia, rozwiązania do obrazowania-i-o-t, rozwiązania wizualne, FORXAI i rozwiązania QOL).

Opracowano na podstawie informacji serwisu Printweek