Według najnowszych danych Smithers opakowania, etykiety, książki i grafika zapewniają duże możliwości rozwoju komercyjnego druku atramentowego. Nowoczesne technologie druku atramentowego zostaną zaprezentowane podczas targów drupa 2024, które rozpoczną się 28 maja, a nowa sprzedaż przyspieszy przejście branży na druk cyfrowy w wielu sektorach.
Szczegółowe dane w najnowszym raporcie rynkowym Smithers – The Future of Inkjet Printing to 2029 – pokazują, że w 2024 r. globalna sprzedaż druku atramentowego osiągnie 117,7 mld dolarów (110,10 mld euro). Pozytywne warunki rynkowe są prognozą zwiększenia średniej rocznej stopy wzrostu (CAGR), która wyniesie +6,6% do 2029 r. Spowoduje to wzrost ogólnej wartości rynku do 162,1 mld dol. (151,63 mld euro) w 2029 r. przy stałych cenach.
W tym samym okresie nakład publikacji, nośników graficznych, opakowań i etykiet drukowanych na maszynach atramentowych wzrośnie z 1,61 bln ekwiwalentów druku A4 do 2,29 bln.
Wzrosty te kontrastują z szerszymi perspektywami dla druku, gdzie produkcja będzie zasadniczo na tym samym poziomie przez pozostałą część dekady. Analiza ekspertów Smithers bada rozwój biznesowy i technologiczny, który będzie napędzał ekspansję druku atramentowego w 21 różnych segmentach rozwiązań końcowych i sześciu formatach maszyn.
Zapotrzebowanie na druk zmienia się w coraz bardziej „połączonym świecie”, w którym konsumenci mogą wybierać preferowane kanały mediów. Powoduje to zmniejszenie wielkości nakładów w wielu sektorach branży, w których druk atramentowy jest znacznie bardziej opłacalny niż konwencjonalny druk analogowy.
Jako technologia cyfrowa, druk atramentowy może szybciej łączyć się z zasobami internetowymi, takimi jak portale typu web-to-print. Co więcej, druk atramentowy może być łatwiej zintegrowany z procesami konwersji niż konkurencyjne systemy.
Wraz z rozwojem technologii i nowych zastosowań przepływy pracy w produkcji druku są coraz bardziej optymalizowane pod kątem druku atramentowego, dzięki czemu proces ten staje się jeszcze bardziej konkurencyjny cenowo. Dzieje się tak np. w produkcji książek, gdzie maszyny zwojowe dostarczają bloki książek w jednym przejściu, z elastycznym wykończeniem umożliwiającym zmianę formatów i paginacji przy pełnej prędkości urządzenia.
Liczne innowacje maszynowe pozwalają na wydajniejsze dostarczanie gotowych produktów drukowanych, etykiet i opakowań – a druk atramentowy stale zwiększa swój udział we wszystkich obszarach druku i drukowanych opakowań. Proces ten ma już widoczny wpływ w druku reklamowym, szczególnie w przypadku wyświetlaczy i oznakowań, ale udział ten będzie się zmniejszał, ponieważ znaczna część tej pracy przenosi się do kanałów elektronicznych. Najszybszy wzrost w latach 2024-2029 będzie dotyczył opakowań, etykiet i książek.
Korzyści płynące z szybszej realizacji zleceń, sprzedaży na żądanie i wyższej jakości oznaczają, że udział atramentów w rynku pod względem wartości pozostanie znacznie wyższy niż ich udział ilościowy w prawie wszystkich sektorach w branży.
Pojawiają się urządzenia o wyższej wydajności, a prędkość druku i rozdzielczość głowic drukujących mają się podwoić w ciągu najbliższych pięciu lat, przy czym przewaga ekonomiczna druku atramentowego nad analogowym rośnie i będzie rosła. A wraz z poprawą jakości druk atramentowy stał się bardziej opłacalny w szerszym zakresie zastosowań druku premium.
Opracowano na podstawie informacji Smithers