Stowarzyszenie Wydawców twierdzi, że rynek książki w Wielkiej Brytanii przekroczył 70 mld funtów (81,37 mld euro), ale sprzedaż jednostkowa książek drukowanych spadła.
Ogólny rynek książek drukowanych w Wielkiej Brytanii pozostał niezmieniony w 2023 r., podczas gdy formaty cyfrowe zwiększyły przychody wydawców o 5 proc. Oznacza to, że książki cyfrowe, e-booki, audiobooki lub rozszerzone tytuły osiągają przychód w wysokości 3,2 mld funtów (3,72 mld euro) dla brytyjskiego przemysłu wydawniczego. Książka drukowana pozostaje na czele z wartością przychodów w wysokości 3,9 mld funtów (4,53 mld euro) rocznie. Oznacza to, że pomimo przeciwności spowodowanych kryzysem kosztów utrzymania, rynek wydawniczy w 2023 r. wzrósł łącznie o 3 proc.
Rynek eksportowy wzrósł o 4 proc., odpowiadając za 4,4 mld funtów (5,11 mld euro) sprzedaży, pozostawiając samą Wielką Brytanię, która odnotowała sprzedaż na poziomie 2,6 mld funtów (3,02 mld euro).
Konsumenci nadal preferują druk, gdzie książki fizyczne wyprzedziły format cyfrowy ponad czterokrotnie w Wielkiej Brytanii i prawie tyle samo na całym rynku. Rynek konsumencki został wyceniony na 2,4 mld funtów (2,79 mld euro), z czego 1,9 mld funtów (2,21 mld euro) stanowił druk. Ceny wzrosły, ponieważ przychody pochodziły z 662 mln sprzedanych książek, o 2 proc. mniej niż w 2022 r. Duży zysk dla książek konsumenckich pochodzi z rynków zagranicznych, gdzie popyt na wydania cyfrowe wzrósł o 16 proc., a na książki drukowane o 6 proc.
Rynek brytyjski wygenerował 1,2 mld funtów (1,39 mld euro) z książek drukowanych w 2023 r. i 292 mln funtów (339,41 mln euro) z wersji cyfrowych. Eksport przyniósł odpowiednio 725 mln funtów (842,72 mln euro) i 193 mln funtów (224,34 mln euro), przy czym Australia, Niemcy i USA były trzema największymi rynkami i wszystkie przyniosły wzrost. Jedynym obszarem, gdzie sprzedaż w spadła, był sektor dziecięcy. Wyniósł on 4 proc. – 412 mln funtów (478,90 mln euro). Może to być spowodowane ograniczeniem wydatków, ze względu na mniejszą liczbę premier dużych nazwisk.
Przychody z beletrystyki (głównie drukowanej w Wielkiej Brytanii) wzrosły o 8 proc. do 907 mln funtów (1,05 mld euro), podczas gdy książki non-fiction (często drukowane poza Wielką Brytanią) wygenerowały sprzedaż na poziomie 1,1 mld funtów (1,28 mld euro).
Druk analogowy nadal dominuje nad cyfrowym w sektorach edukacyjnym i akademickim, osiągając wartość odpowiednio 566 mln funtów (659,14 mln euro) i 95 mln funtów (110,63 mln euro) oraz odpowiednio 153 mln funtów (178,18 mln euro) i 39 mln funtów (45,42 mln euro) na rynku brytyjskim. Wartość druku na rynku brytyjskim spadła odpowiednio o 13 proc. i 8 proc., ale wzrost sprzedaży za granicą zrównoważył spadek w Wielkiej Brytanii. Hiszpania, Egipt i Zjednoczone Emiraty Arabskie są rynkami eksportowymi dla brytyjskich książek edukacyjnych.
Sektor akademicki jest tym, w którym formaty cyfrowe wyraźnie przodują. Ogólny rynek drukowanych książek i czasopism spadł o 2 proc., osiągając wartość 960 mln funtów (1,12 mld euro), podczas gdy sprzedaż ich cyfrowych wersji wzrosła o 4 proc., osiągając 2,6 mld funtów (3,03 mld euro). Sprzedaż książek drukowanych spadła o 1 proc. do 663 mln funtów (772,10 ml euro), a czasopism drukowanych spadła o 4 proc. do 296 mln funtów (344,71 mln euro). Podczas gdy przychody z książek w wersji cyfrowej nie uległy zmianie, wartość czasopism w wersji cyfrowej wzrosła do 2,1 mld funtów (2,45 mld euro).
Dan Conway, dyrektor generalny Stowarzyszenia Wydawców, podsumowuje: Wspaniały wynik dla brytyjskiej branży wydawniczej – przekroczyliśmy teraz granicę 7 mld funtów (8,15 mld euro) pod względem przychodów. Te liczby odzwierciedlają stałą wartość ekonomiczną wydawnictw w Wielkiej Brytanii. Wspaniale jest widzieć wzrost w wielu obszarach, w tym w eksporcie, który przypomina o obecności brytyjskiego sektora wydawniczego na arenie międzynarodowej. Nieprzemijająca popularność książek i nauki oznacza, że sektor ten nadal osiąga dobre wyniki pomimo większych przeciwności gospodarczych.
Opracowano na podstawie informacji opublikowanej na portalu printbusiness.co.uk