drupa: branża druku na kursie rozwoju
28 May 2024 08:00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W minionym roku podatkowym sektor druku odnotował sprzedaż na poziomie ponad 837 miliardów euro. Nasza branża rozwija się i ma przed sobą przyszłość – mówi Thomas Schiemann, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Technologii Druku i Papieru VDMA. 

W badaniu firmy Smithers, zatytułowanym „Globalna przyszłość druku do 2028 r.’”, analitycy branżowi przewidują, że w ciągu najbliższych pięciu lat globalny przemysł poligraficzny osiągnie średni, skorygowany o inflację roczny wzrost na poziomie ponad 2,1 proc., w porównaniu z 1,1 proc. wzrostu w minionej pięciolatce. Rozwój ten, mówi Schiemann, będzie napędzany głównie przez segmenty etykiet i opakowań. 

W Niemczech ok. 6 900 firm zajmujących się drukiem i mediami wygenerowało blisko 17,6 mld euro rękami swoich 110 tys. pracowników. Nic nie działa bez druku. Niemcy utrzymują się na pozycji największego europejskiego rynku prasowego, mailing jest najważniejszych narzędziem marketingowym w sprzedaży, popyt na opakowania rośnie, a każdy supermarket jest wizytówką branży druku – mówiła Kirsten Hommelhoff, dyrektorka zarządzająca BVDM, przed rozpoczęciem targów drupa w Düsseldorf.

Liczące 1642 wystawców z 52 krajów targi drupa to największa na świecie impreza prezentująca technologie druku. Podczas jedenastodniowego wydarzenia spodziewanych jest 200 tys. odwiedzających z ponad 180 krajów. Blisko 75 proc. gości przyjeżdża spoza Niemiec. Dzięki tym liczbom drupa podkreśla swoją pozycję jako najważniejszego ośrodka dla globalnego przemysłu poligraficznego, mówi Sabine Geldermann, dyrektorka drupa, Portfolio Print Technologies Messe Düsseldorf: drupa łączy globalny zakres innowacyjnych technologii, najnowszych osiągnięć rynkowych i informacji w jednym miejscu. Targi drupa zajmują całe centrum wystawiennicze w Düsseldorfie, złożone z 18 hal o łącznej powierzchni ponad 140 tys. m² powierzchni wystawienniczej.

W tym roku głównymi trendami i tematami będą cyfryzacja, zrównoważony rozwój i automatyzacja produkcji. W tych kategoriach VDMA widzi dalsze możliwości rozwoju, mówi Schiemann: Branża ma dobre perspektywy na przyszłość – ale musi być przygotowana. Żaden inny temat nie jest dla nas tak ważny na targach drupa 2024 i w całej branży budowy maszyn i urządzeń, jak zrównoważony rozwój, nie tylko z ekologicznego, ale także z ekonomicznego punktu widzenia. Dlatego cieszymy się, że możemy stworzyć międzysektorową platformę wymiany, dyskusji i transferu wiedzy na temat przyszłości branży poligraficznej i papierniczej dzięki naszemu Touchpoint Sustainability. To właśnie w ramach wspomnianego forum swoje najnowsze, energooszczędne technologie druku i produkcji zaprezentuje ponad 30 globalnych firm, wśród nich niemieckie Heidelberger Druckmaschinen, Koenig & Bauer, Kurz, Tesa i Voith.

Podobnie jak inne sektory przemysłu, branża poligraficzna zmaga się z niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej. Jak pokazuje badanie branżowe BVDM 2023, branża poligraficzna od lat boryka się z niedoborem (wykwalifikowanej) siły roboczej. W miarę wzrostu kosztów pracy ten czynnik jest oceniany jako jedno z największych wyzwań przez ponad 50 proc. firm. Do tego dochodzą wysokie ceny energii oraz biurokracja. W związku z tym na targach drupa stowarzyszenia i uniwersytety podejmują liczne inicjatywy promujące karierę w branży poligraficznej.

Opracowano na podstawie informacji Messe Düsseldorf