Niedobory siły roboczej wpływają na branżę poligraficzną
30 May 2024 08:00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Branża poligraficzna w Niemczech liczy łącznie 8700 stażystów. Jednak sytuacja w zakresie szkoleń i wykwalifikowanej siły roboczej wywiera coraz większą presję na ten sektor, zatrudniający łącznie 110 000 pracowników. Około 75 proc. z 7000 firm w branży twierdzi, że stoi przed poważnymi wyzwaniami związanymi z niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej. Nie można również obsadzić wszystkich stanowisk przeznaczonych dla praktykantów.

drupa – miejsce spotkań młodych talentów i wykwalifikowanej siły roboczej

Branża poligraficzna od lat boryka się z niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej – twierdzi Heidelberger Druckmaschinen. Według badania opublikowanego niedawno przez tego dostawcę arkuszowych offsetowych maszyn drukarskich w prawie jednej na dwie firmy brakuje odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Obecnie jest to największe wyzwanie – wyprzedzające nawet wzrost cen energii i obciążenia biurokratyczne. Na potrzeby badania firma przeprowadziła reprezentatywną ankietę wśród 700 firm. Firma z siedzibą w Heidelbergu postrzega automatyzację i cyfryzację jako rozwiązanie problemu niedoboru pracowników w drukarniach. W ten sposób miejsca pracy mogą stać się bardziej techniczne i atrakcyjne dla pracowników. Na targach drupa firma zaprezentuje swoje techniczne i innowacyjne rozwiązania.

Pomimo rosnącej automatyzacji i nowych koncepcji pracy, wykwalifikowani pracownicy pozostają najważniejsi. Rekrutacja będzie zatem głównym tematem targów drupa, międzynarodowych targów technologii druku, które odbędą się w Düsseldorfie w dniach od 28 maja do 7 czerwca 2024 r. Targi są ważnym miejscem spotkań dla przedsiębiorstw, które chcą przyciągnąć przyszłych pracowników i stażystów. Na przykład specjalne forum „drupa next age”(dna) będzie poświęcone kodowi genetycznemu branży. Forum to jest portem dla start-upów i innowacyjnych młodych firm, jak również firm o stabilnej pozycji na rynku. Stuttgart Media University wraz z International Circle of Educational Institutes for Graphic Media Technology and Management zapewnia punkt kontaktowy dla absolwentów, studentów i stażystów. Potencjalni młodsi pracownicy i studenci mają w ten sposób możliwość porozmawiania z przyszłymi pracodawcami i zapoznania się z projektami koncepcji i najlepszymi praktykami.

Inicjatywy stowarzyszenia w dziedzinie edukacji

Liczne inicjatywy promują kariery w branży poligraficznej i wspierają firmy w zwiększaniu świadomości na temat zawodów i profili zawodowych w tym sektorze. Na przykład niemieckie stowarzyszenia federalne zrzeszone w BVDM (Niemieckie Stowarzyszenie Druku i Mediów) zainicjowały filmy szkoleniowe, które pozwalają wypowiedzieć się stażystom w dziedzinie technologii medialnej, druku, sitodruku i przetwarzania druku, a także projektantom mediów cyfrowych i drukowanych. Młodzi ludzie podkreślają w nich, że ich szkolenie wiąże się nie tylko z ponadprzeciętnym wynagrodzeniem, ale jest także świetną zabawą i synonimem bezpiecznej przyszłości zawodowej.

Podobnie Stowarzyszenie Producentów Maszyn i Urządzeń (VDMA) rozpoczęło w kwietniu kampanię „Talentmaschine/Talent Machine”, mającą na celu zainteresowanie młodych ludzi technologiami i karierą w branży budowy maszyn i urządzeń.

Podczas targów drupa Fachverband Medienproduktion (FMP) świętuje również premierę swojej inicjatywy branżowej WE.ARE.PRINT. Jest to platforma dla branż poligraficznej i medialnej oparta na współpracy, nawiązywaniu kontaktów i promocji talentów.

Ponadto kreatywne, innowacyjne prace studentów i stażystów są prezentowane na targach drupa w ramach licznych specjalnych forów oraz projektów. Komentując to, Sabine Geldermann, dyrektor projektu Print Technologies Messe Düsseldorf, mówi: drupa oferuje dostawcom usług druku i ich dostawcom wyjątkową okazję do zaprezentowania przyszłości branży, a tym samym selektywnego dotarcia do wykwalifikowanej siły roboczej i młodych talentów. Jestem przekonana, że w przyszłości coraz więcej młodych ludzi będzie zainteresowanych tą innowacyjną branżą i będzie chciało rozpocząć pracę w branży poligraficznej.

Targi drupa 2024 są otwarte dla zwiedzających od wtorku, 28 maja, do piątku, 7 czerwca 2024 r.; godziny otwarcia od poniedziałku do piątku od 10.00 do 18.00, w soboty i niedziele od 10.00 do 17.00. Bilety jednodniowe kosztują 60 EUR, trzydniowe 165 EUR, a pięciodniowe 255 EUR. Informacje na temat voucherów parkingowych i biletów na lokalny transport publiczny można również znaleźć w sklepie z biletami.

Opracowano na podstawie informacji organizatora targów drupa