Zrównoważony rozwój jest stałym elementem branży poligraficznej. Odzwierciedlają to również targi drupa 2024, na których temat ten zajmuje dużo miejsca. Zrównoważony rozwój jest stałym tematem w branży poligraficznej i stanowi integralną część transformacji – mówi Sabine Geldermann, dyrektor drupa, Portfolio Print Technologies w Messe Düsseldorf.
Druckstudio GmbH zostało założone przez Wernera Drechslera w Düsseldorfie 47 lat temu. Od tego czasu jego firma – zatrudniająca obecnie 50 pracowników – dostarcza wysokiej jakości produkty do druku offsetowego, cyfrowego i opakowaniowego, ale nie tylko. Obecnie zarządzana przez właściciela Druckstudio Gruppe, jest jedną z najbardziej ekologicznych drukarni w regionie D-A-CH, certyfikowana zgodnie z normami ISO w zakresie zarządzania energią, środowiskiem i jakością oraz wyróżniona znakiem jakości „Blue Angel” i certyfikatem EMAS – dwiema nagrodami za szczególnie wysokie zaangażowanie w ochronę środowiska.
Dla Wernera Drechslera i całego zespołu zarządzającego, który towarzyszył temu procesowi na każdym kroku od 2007 r., zrównoważony rozwój to coś więcej niż zielony wybór etyczny: Ekologia ma sens biznesowy. Jakość, wydajność oraz przyjazna dla środowiska i energooszczędna produkcja artykułów drukowanych mogą iść w parze – mówi Werner Drechsler, który z powodzeniem prowadzi swoją drukarnię od 1977 r.
Szczególnie w czasach rosnących cen energii i podatków od emisji CO2 te wczesne innowacje się opłacają. System fotowoltaiczny został zainstalowany na dachu siedziby firmy w 2009 r. i od tego czasu wyprodukował prawie 700 000 kWh energii elektrycznej. Nowe, energooszczędne maszyny drukujące były kupowane w regularnych odstępach czasu, zainstalowano systemy odzyskiwania ciepła, a wiele innych środków środowiskowych zmniejszyło względne zużycie energii o ok. 35 proc. w porównaniu z rokiem referencyjnym 2008.
Touchpoint Sustainability: VDMA kładzie nacisk na zrównoważony rozwój
Druckstudio Gruppe jest jednym z pionierów w branży, udowadniając, że ekologiczny druk stał się czynnikiem sukcesu, który opłaca się również w kategoriach komercyjnych. Wskazuje na to również Thomas Schiemann, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Technologii Druku i Papieru VDMA: Bardziej zrównoważone systemy i produkty, zwłaszcza w połączeniu z rozwiązaniami cyfrowymi, mają ogromny potencjał w zakresie zwiększania opłacalności procesów. Dodaje również, że transformacja w branżach papierniczej i poligraficznej już teraz zmierza w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym, również dzięki znacznym oszczędnościom kosztów, których można się spodziewać w dłuższej perspektywie.
To, co już dziś jest możliwe, zostanie zademonstrowane na centralnym forum targowym Touchpoint Sustainability, organizowanym podczas targów drupa przez VDMA, Stowarzyszenie Producentów Maszyn i Urządzeń. Oprócz kompleksowego programu scenicznego, łącznie 30 firm zaprezentuje swoje najlepsze praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju w branżach poligraficznej i maszynowej. Spektrum wystawców obejmuje zarówno liderów branży, takich jak Heidelberger Druckmaschinen, Koenig & Bauer, HP i Voith, jak i wyspecjalizowane start-upy.
„Umwelt. Bewußt. Gedruckt.” (Środowisko. Świadomie. Drukowane.) Kampania edukacyjna prowadzona przez Stowarzyszenia Druku i Mediów
Ekologiczna produkcja materiałów drukowanych jest nieodłączną częścią branży. Fakty mówią same za siebie: ponad 80 proc. papieru graficznego w Niemczech jest poddawane recyklingowi wysokiej jakości. W produkcji papieru 90 proc. wody jest ponownie wykorzystywane. Wszystkie produkty drukowane stanowią mniej niż 1 proc. śladu węglowego na osobę w Niemczech.
Przedstawiając te fakty, Niemiecka Federacja Przemysłu Drukarskiego i Mediów (Bundesverband Druck und Medien – BVDM) oraz jej stowarzyszenia krajowe rozpoczęły kampanię „Umwelt. Bewusst. Gedruckt.” Ma ona na celu wzmocnienie postrzegania produktów drukowanych jako zrównoważonych mediów komunikacyjnych.
Poprzez tę kampanię chcemy podnieść świadomość na temat zrównoważonego rozwoju produktów drukowanych, tym samym odbierając wiarygodność firmom stosującym greenwashing. W końcu często istnieją zupełnie inne powody rezygnacji z druku niż rzekoma „miłość do środowiska” – mówi Kirsten Hommelhoff, dyrektor zarządzająca BVDM. Na targach drupa stowarzyszenia te będą również reprezentowane w Touchpoint Sustainability.
Targi drupa 2024 są otwarte dla odwiedzających od wtorku, 28 maja, do piątku, 7 czerwca 2024 r. Godziny otwarcia: od poniedziałku do piątku od 10.00 do 18.00, w soboty i niedziele od 10.00 do 17.00. Bilety jednodniowe kosztują 60 EUR, trzydniowe 165 EUR, a pięciodniowe 255 EUR. Informacje na temat voucherów parkingowych i biletów na lokalny transport publiczny można również znaleźć w sklepie z biletami.
Opracowano na podstawie informacji organizatora targów drupa