Sytuacja z etykietami ekologicznymi jest podobna do tej z certyfikatami energetycznymi lub ekologicznymi. Wielu konsumentów wie teraz, że nie wszystko, co wydaje się zielone, jest zielone. Dlatego aby umieścić produkty drukowane w zielonym świetle, firmy poligraficzne powinny uważnie przyjrzeć się i ocenić etykiety przed ich użyciem. Ważne jest również, aby klienci drukarni wiedzieli o istniejących etykietach i wybierali te właściwe. Od dłuższego czasu nie decyduje już tylko cena. Społeczeństwo ma oczy szeroko otwarte. Działania neutralne dla klimatu stały się kryterium zakupowym.
Ogromny wybór ekoetykiet
W świecie druku istnieje obecnie ponad 100 różnych oznaczeń etykiet, z których wszystkie podchodzą do tematu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju z innym spojrzeniem. Oto niektóre z nich:
Błękitny Anioł to najstarsze oznaczenie ekoetykiet dla produktów drukowanych. Certyfikat wyróżnia tych, którzy zastosują się do różnych kryteriów, takich jak ochrona zasobów, wykorzystanie chemikaliów, przyjazne dla środowiska stosowanie wykończeń i atramentów.
Od 1 lutego 2015 r. istnieje Błękitny Anioł dla produktów drukowanych (RAL-UZ 195), który dodatkowo określa wymagania dotyczące przyjazności dla środowiska procesów drukowania.
Różne oznaczenia etykiet, jak sama nazwa wskazuje, odnoszą się do neutralności klimatycznej produktów drukowanych. Określają one emisję dwutlenku węgla i oceniają ślad CO2 firmy. Oznaczenie to może być również przyznane w przypadku wysokich wartości CO2 w procesie drukowania, ale przyczynia się do kompensacji CO2 w inny sposób.
Jest to również powód, dla którego wiele z tych etykiet jest krytykowanych za greenwashing. To, czy ktoś postrzega to w ten sposób, należy jednak pozostawić własnemu osądowi. Wspieranie projektu ochrony klimatu z pełnym zaangażowaniem jest z pewnością godne pochwały i zasługuje na uznanie.
Klient może stwierdzić na podstawie wyróżnienia, czy firma uczestniczy w programie kompensacyjnym. Firmy otrzymują wówczas stopniowane wyróżnienie „Firma kompensująca CO2”.
Międzynarodowy standard zarządzania energią ISO 50001 przyznaje certyfikaty firmom, które w sposób ciągły i systematyczny optymalizują swoją wydajność energetyczną. Norma opisuje wytyczne dotyczące drogi do pełnej neutralności klimatycznej bez odchyleń.
EU ECO-Label Guideline 028 Druckerzeugnisse jest oznaczeniem porównawczym. Jeśli produkt lub usługa działają lepiej niż porównywalne oferty, są oznaczone wyróżnieniem. Drukarnie również otrzymują tę etykietę.
W świecie drukarskim oznaczenie FSC jest powszechnie znane. Jako nabywca produktów opatrzonych oznaczeniem FSC, możesz zobaczyć, że producent uczestniczy w projektach ponownego zalesiania, a także wykorzystuje wyłącznie włókna drzewne pochodzące z ekologicznej i zrównoważonej gospodarki leśnej.
Wyróżnienie PEFC jest odpowiednikiem certyfikatu FSC. Produkty z drewna i papieru z etykietą PEFC pochodzą z ekologicznie, ekonomicznie i społecznie zrównoważonej gospodarki leśnej.
Norma ISO 14001 certyfikuje firmy, które stosują system zarządzania środowiskowego i spełniają wymagania normy.
Ecoprofit to efekt współpracy między firmami i gminami. Jest uważany za punkt wejścia dla systemów zarządzania środowiskowego EMAS i ISO 14001 i jest nawet częściowo dotowany przez państwo. W przeciwieństwie do innych certyfikatów, tutaj nacisk kładziony jest na efektywność ekologiczną firmy. Ma ona zostać zwiększona przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych.
Eco-Management and Audit Scheme (EMAS) to europejski system zarządzania środowiskowego (EMS). Norma ISO 14001 jest zintegrowana z EMS. Dalsze wymagania tej normy ISO są nakładane na procedury i systemy firmy. Jednocześnie oceniane są wyniki firmy w zakresie ochrony środowiska.
Internetowy rejestr Umwelt Index Druck ocenia firmy poligraficzne pod kątem zrównoważonego i świadomego ekologicznie zachowania. Oprócz certyfikatów, oceniane są również specyficzne dla produkcji i dobrowolne działania środowiskowe firm.
UmDEX publikuje listę, w której sprawdza i ocenia wszystkie firmy poligraficzne pod kątem zachowań przyjaznych dla środowiska. Rejestr jest wsparciem dla każdego kupującego, który sam chce działać w sposób świadomy ekologicznie.
Należy uważać na całkowite porzucenie ekoetykiet. Żadna etykieta nie jest rewelacją.
Jürgen Zietlow z UmDEX również przed tym ostrzega. Przytacza on wyniki różnych badań, które wskazują na ryzyko utraty popularności wśród konsumentów końcowych przez produkcje white label. W końcu konsument końcowy również widzi na pierwszy rzut oka, że brakuje wyróżnienia ekologicznego i ocenia to krytycznie.
Opracowano na podstawie informacji organizatora targów drupa