Globalne wydatki na reklamę po raz pierwszy przekroczą 1 bln dolarów
30 Aug 2024 10:01

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Globalne wydatki na reklamę po raz pierwszy przekroczą kwotę 1 bln dolarów (0,9 bln euro), dzięki ogromnemu wzrostowi wydatków gigantów technologicznych, tj. Meta, Amazon i Alphabet.

Dane z raportu WARC na temat globalnych wydatków na reklamę w 2024/2025 r. przewidują światowy wzrost wydatków na reklamę o 10,5 proc., napędzany wzrostem dużego rynku północnoamerykańskiego o 8,6 proc. – z czego prawie połowa wynika z wyborów w USA.

Przewiduje się, że wydatki na reklamę w Europie wzrosną o 5 proc., przy czym media detaliczne, media społecznościowe i telewizja internetowa/abonentowa (CTV) należą do najszybciej rozwijających się segmentów.

Prognozy, pochodzące od firm z ponad 100 krajów, przewidują, że „pureplay” – czyli firmy reklamowe działające wyłącznie w internecie – odnotują w tym roku 14-proc. wzrost przychodów z reklam, a Meta, Amazon i Alphabet zgarną lwią część każdego wzrostu wydatków.

James McDonald, dyrektor ds. danych, inteligencji i prognoz w WARC, wyjaśnił, że globalny rynek reklamowy podwoił się w ciągu ostatniej dekady, a dominacja gigantów technologicznych w 2024/2025 r. jest kontynuacją trendu, w którym trzy wielkie firmy przyciągają siedem na każde 10 dodatkowych dolarów reklamowych w ciągu ostatnich 10 lat.

Dodał: Ponieważ oczekuje się, że media detaliczne będą liderem wzrostu wydatków na reklamę w nadchodzących latach, a w sprzedaży reklam pojawiają się nowi, zróżnicowani gracze – od Ubera po Chase – po raz kolejny dostrzegamy wartość danych pierwszej strony w kierowaniu do właściwej osoby właściwego komunikatu we właściwym czasie. Takie dane, w połączeniu z nowymi ulepszeniami sztucznej inteligencji, będą stanowić tkankę branży reklamowej w następnej dekadzie i później.

Głównymi przyczynami globalnego wzrostu w tym roku są lepsze wyniki dla starszych mediów ze względu na ważne wydarzenia sportowe, a także zderzenie cyklu prezydenckiego w USA.

Poza tym główne platformy internetowe zaczynają czerpać korzyści z nowych narzędzi do zakupu mediów opartych na sztucznej inteligencji, a także z ciągłych inwestycji chińskich marek, które chcą dotrzeć do międzynarodowych klientów, gdy popyt krajowy słabnie.

Wciąż jest miejsce na reklamę drukowaną i wysokiej jakości dziennikarstwo, ale jest to coraz mniejsza część zestawu mediów, a wiele starszych marek informacyjnych zdywersyfikowało swoje źródła przychodów do tego stopnia, że druk jest często mniejszą częścią.

Opracowano na podstawie informacji opublikowanej na portalu Printweek.com