Rozwój Saxoprint podczas słabszego rynku
3 Sep 2024 13:48

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Właściciel Saxoprint, firma Cewe, twierdzi, że marketing opierający się na utrzymaniu stałych cen uchronił internetowy biznes drukarski przed powolnymi spadkami na ogólnym rynku druku.

Cewe, internetowy gigant w branżach fotograficznej i poligraficznej, odnotował wzrost przychodów i zysków za pierwsze sześć miesięcy roku obrotowego, przy czym druk komercyjny wykazał wyraźną poprawę, która pomogła grupie.

Łącznie Cewe odnotowało w pierwszej połowie roku przychody w wysokości 317,1 mln euro (295,4 mln euro), a wzrost ten wynika z działalności w zakresie wykańczania zdjęć. Druk komercyjny, pomimo działania na powoli kurczącym się rynku, zwiększył swój wkład EBIT o 1,0 mln euro z 800 tys. euro rok wcześniej do 1,8 mln euro.

Działalność w zakresie druku komercyjnego jest lepiej znana jako Saxoprint z Laserline i Viaprinto jako innymi platformami druku online. Firma poinformowała, że po sześciu miesiącach sprzedaż była nieco niższa i wyniosła 43,0 mln euro (44,4 mln euro), ale udało jej się zwiększyć wartość EBIT dzięki efektywności kosztowej produkcji.

Saxoprint działa głównie w krajach DACH (wycofując się z Wielkiej Brytanii po brexicie), gdzie oferuje gwarancję najlepszej ceny. Uchroniło to firmę przed osłabieniem rynku i doprowadziło do wzrostu udziału w rynku kosztem konkurencji, jak przekazała Cewe.

Biznes fotoksiążek i kalendarzy rozwija się dobrze, ze wzrostem zarówno liczby zdjęć wydrukowanych w pierwszej połowie – 979 mln w porównaniu z 957 mln – jak i fotoksiążek, gdzie sprzedaż wzrosła z 2,33 mln do 2,37 mln. Jest to prawie poziom sprzed pandemii pod względem sprzedanych fotoksiążek. W rezultacie obroty wzrosły do 260,2 mln euro (236,5 mln euro).

Oprócz prowadzenia działalności za pośrednictwem wielu własnych marek, Cewe współpracuje również z detalistami i innymi podmiotami, w tym z Boots w Wielkiej Brytanii. Firma rozszerzyła zakres oferowanych fotoksiążek o większe formaty, z obwolutą i bez w tych rozmiarach, a także oferuje papiery w 100 proc. pochodzące z recyklingu. Firma rozszerza również wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu poprawy rozdzielczości i wyglądu zdjęć.

Drugie sześć miesięcy roku jest tradycyjnie silniejsze, w związku z czym oczekuje się, że przychody za cały rok wyniosą między 770-820 mln euro, a EBIT w przedziale 77–87 mln euro.

Opracowano na podstawie informacji Cewe