Udział w konkursach powinien być naturalną drogą dojrzałości zawodowej – podkreśla jedna z członkiń Jury 13. Konkursu Strefy Studenta, w ramach którego studenci prezentowali swoje prace na Międzynarodowych Targach Opakowań Packaging Innovations w dniach 09-10 października w EXPO Kraków.
Konkurs, którego celem jest promocja młodych projektantów opakowań, rozpoczął się już w styczniu. Uczestnicy mieli możliwość zgłoszenia prac w I etapie konkursu w trzech kategoriach: Funkcjonalność i Forma, Szata Graficzna i Wrażenie. W tym roku po raz pierwszy otwarto możliwość zgłoszenia projektów studentom z zagranicznych uczelni. W pierwszym etapie konkursu jury w składzie: Dariusz Chwierut – dyrektor marketingu Wawel S.A, Lena Pianovska – członkini Zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej (STGU), Beata Pyś-Skrońska – dyrektor Biura Polskiej Izby Opakowań, Krzysztof Skrobot – dyrektor Polskiej Izby Fleksografów, Beata Wielgat – menadżer ds. marketingu Alfa-Print – wydawcy magazynów "Poligrafika" i "Opakowanie", wybrało czterech finalistów z każdej kategorii. Szczęśliwa 12-tka otrzymała zaproszenie do udziału w kolejnym etapie konkursu.
Drugi etap konkursu odbył się w ramach 16. edycji PACKAGING Innovations 09 października br. w EXPO Kraków. Tym razem finaliści już w formie stacjonarnej prezentowali swoje prace licznej grupie uczestników wydarzenia w specjalnie przygotowanej strefie. Jury nie miało łatwego zadania, bowiem wszystkie projekty były na bardzo wysokim poziomie. Widzimy, że prac konkursowych jest coraz więcej i aspirują one nie tylko do gospodarki naszego rynku lokalnego, ale też do światowych trendów – podkreślił Krzysztof Niczyporuk, Prezes Polskiej Izby Opakowań.
Spotkania twarzą w twarz są dla młodych projektantów priorytetowe. Przede wszystkim można przedstawić się na takich spotkaniach jako osoba, nie tylko jako projekt. Podczas współpracy liczy się to, czy rozmawia się tym samym językiem z klientem, dlatego tak ważne jest spotkanie się na żywo – podkreślała Amelia Cel. Podobnego zdania jest Julia Janur: Podczas tego wydarzenia miałam okazje wielokrotnie porozmawiać na temat mojego projektu, ale też dowiedzieć się czym zajmują się osoby, które do nas podchodziły i pytały o mój projekt. Spotkania twarzą w twarz ułatwiają nawiązywanie tych relacji.
10 października br. na Scenie Głównej PACKAGING Innovations ogłoszono wyniki 13. edycji konkursu.
Jury w składzie: Lena Pianovska – członkini Zarządu STGU, Dorota Piwowarska – senior category manager firmy Wawel S.A., Beata-Pyś-Skrońska – dyrektor Polskiej Izby Opakowań, Krzysztof Skrobot – dyrektor Polskiej Izby Fleksografów, Beata Wielgat – menadżer ds. marketingu wydawnictwa Alfa-Print, wybrało zwycięzców w każdej z trzech kategorii. Laureaci otrzymali statuetki oraz nagrody finansowe ufundowane przez firmę Targi w Krakowie. W kategorii Funkcjonalność i Forma nagrodzono Julię Janur za projekt „Opakowania przeznaczone do drobnych owoców”, w kategorii Szata Graficzna Martę Baraniecką – za projekt „Opakowanie na czekolady wspomagające funkcje motoryczne u dzieci autystycznych”, a w kategorii Wrażenie nagrodzono Anitę Bielę za „Projekt opakowań tamponów dla fikcyjnej marki Comfy”.
Tegoroczną nowością było przyznanie nagrody specjalnej konkursu ufundowanej przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej – udziału w Programie Mentoringowym STGU – którą otrzymała Amelia Cel za „Opakowanie zbiorcze z testem na HIV”. Po raz pierwszy w historii konkursu tegoroczne laureatki otrzymały również nominację do konkursu WPO WorldStar Student Awards organizowanego przez Światową Organizację Opakowań (WPO).
Wszystkie nadesłane prace były bardzo ciekawe, nowatorskie i kreatywne. Dziękuję Wam za przyjazd do Krakowa i spędzenie tych dwóch dni w naszym mieście. W trakcie targów spotykaliście się z odbiorcami Waszych prac, mam nadzieję, że poznaliście potencjalnych klientów, kooperantów, może przyszłych pracodawców. Celem tego konkursu jest ułatwienie Wam startu w życie zawodowe i kontaktu z branżą. Życzę Wam, aby Wasze prace bardzo szybko weszły na rynek – podkreśliła Ewa Woch, wiceprezes Targów w Krakowie podczas wręczenia nagród.
Rosnąca ilość zgłoszeń projektów, w których podkreślane są bardzo ważne kwestie społeczne tj. zaburzenia rozwoju czy choroby weneryczne jest dowodem na to, że na uczelniach kształcą się osoby nie tylko kreatywne i zdolne, ale także świadome potrzeb użytkowników ich opakowań. Jest sporo projektów, które można wdrożyć od razu, a kilka z nich jest też ogromnie potrzebnych – podkreśla Lena Pianovska, członkini Zarządu STGU.
16. Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations niosły ze sobą wiele zmian. Jedną z nich było rozszerzenie formuły wydarzenia na dodatkowe formaty takie jak Strefa Kariery, Strefa networkingowa, czy też rozwinięcie tych znanych już z poprzednich edycji tj. konferencja i wystawy. Jak przekazują organizatorzy, targi stały się przestrzenią, w której biznes i edukacja, doświadczenie i młodość przenikają się wzajemnie. W kolejnej edycji wydarzenia, które odbędzie się już oficjalnie jako Forum PACKAGING Innovations, uczestnicy będą mieli jeszcze więcej możliwości na zaczerpnięcie inspiracji, zdobycie wiedzy i przede wszystkim nawiązanie kontaktów.
Opracowano na podstawie informacji organizatora Targów Packaging Innovations