Nadmiar technologii w szkołach stwarza problemy w nauczaniu
13 Nov 2024 08:09

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Nowe badania przeprowadzone na zlecenie firmy Epson pokazują, że 85 proc. nauczycieli i 70 proc. rodziców w naszym kraju woli, aby w nauczaniu wykorzystywano materiały drukowane, takie jak podręczniki i karty pracy.

Choć badania przeprowadzono po latach inwestycji w wyposażanie szkół i uczniów w nowe technologie[1], obecnie 34 proc. nauczycieli jest zaniepokojonych potencjalnym negatywnym wpływem używania laptopów i tabletów na proces nauczania. Równocześnie zdecydowana większość zarówno nauczycieli, jak i rodziców (87 proc.) dostrzega pozytywne skutki wykorzystania w szkole tradycyjnych drukowanych podręczników i ćwiczeń.

Aż 83 proc. pedagogów wskazało na co najmniej jeden problem związany z wpływem urządzeń elektronicznych na przebieg lekcji. Ponad jedna czwarta (28 proc.) twierdzi, że zaobserwowało spadek umiejętności czytania, 24 proc. zauważyło pogorszenie zapamiętywania wiedzy, 30 proc. widzi zmniejszenie zaangażowania dzieci i młodzieży w zajęcia, a 22 proc. z nich łączy obniżenie wyników nauczania z przyswajaniem wiedzy z ekranów.

Prawie dwie trzecie (63 proc.) nauczycieli twierdzi, że tradycyjne papierowe podręczniki i zeszyty ćwiczeń poprawiają czytanie, podczas gdy 45 proc. z nich i 47 proc. rodziców twierdzi, że pozwalają one na lepsze przyswojenie wiedzy. Ponadto odpowiednio 49 i 46 proc. twierdzi, że materiały te lepiej wspierają różne style uczenia się.

Co trzecia osoba nauczająca dzieci (30 proc.) sądzi, że władze powinny rozważyć, czy wprowadzenie laptopów czy tabletów jest zawsze dobrym rozwiązaniem, a 42 proc. kadry twierdzi, że decydenci nie mają wystarczającego kontaktu ze środowiskiem szkolnym, by móc formułować najlepsze rekomendacje. Badania wskazują, że nauczyciele i rodzice oczekują równowagi w stosowaniu technologii i materiałów drukowanych w szkołach, co powinno być uwzględnione w zamówieniach publicznych dla szkół.

Wielu rodziców twierdzi ponadto, że kwestia zbyt długiego czasu spędzanego przed ekranem często bywa źródłem konfliktów z dziećmi[2], a 62 proc. z nich zgadza się, że posiadanie laptopów w szkołach utrudnia im zarządzanie czasem spędzanym przed ekranem w domu, zwłaszcza gdy praca domowa jest odrabiana online.

Badania statystyczne potwierdzają, że dzieci uczą się lepiej z materiałów papierowych niż z ekranów [3]. Równocześnie, ponad połowa rodziców (56 proc.) i jeszcze więcej nauczycieli (61 proc.) domaga się równowagi w korzystaniu z technologii w szkołach, aby była pomocna w nauczaniu. Wymaga to takiego podejścia do nauczania które łączy zasoby cyfrowe i papierowe.

Nasze badania dowodzą, że rodzice i nauczyciele chcą zrównoważenia i większego wykorzystania papieru w salach lekcyjnych – taka informacja ze strony producenta urządzeń drukujących może wydawać się podejrzana, ale wyniki mówią same za siebie – powiedziała Ewa Pytlak marketing service manager CEE w Epson Polska.W opinii większości badanych papierowe materiały edukacyjne, takie jak podręczniki i karty pracy, poprawiają umiejętność czytania. Technologia ma swoje miejsce w szkole i powinniśmy uczyć dzieci, jak z niej korzystać, należy nią jednak ostrożnie zarządzać, aby wspierała nauczanie, a nie rozpraszała czy hamowała rozwój. Twórcy polityki edukacyjnej powinni wziąć pod uwagę opinie i wyniki badań wskazujące, że dzieci lepiej uczą się z materiałów papierowych niż z ekranów. Również producenci technologii powinni przyjrzeć się tym danym i wyposażyć szkoły w narzędzia, których potrzebują, by jak najlepiej wspierać procesy nauczania.

Badanie zostało zlecone przez Epson firmie zewnętrznej Focaldata. W ramach tego projektu, od sierpnia do września 2024 roku, przeprowadzono ankiety w 20 krajach europejskich, obejmując 4 239 nauczycieli i 20 690 rodziców (dzieci w wieku od 8 do 16 lat). W Polsce wzięło w nim udział 203 nauczycieli i 1032 rodziców.

[1] Microscope, Sektor edukacji nadal inwestuje w laptopy.

[2] Pew Research Centre, Jak nastolatki i rodzice podchodzą do czasu spędzanego przed ekranem.

[3] Teachers College Uniwersytet Columbia: Z badań mózgu przeprowadzonych przez Teachers College na Uniwersytecie Columbia wynika, że dzieci lepiej rozumieją odczytywany z papieru niż wyświetlany na ekranie.

Opracowano na podstawie informacji firmy Epson