Œwiat bannerów
6 Dec 2016 14:43

Wraz z rozwojem druku cyfrowego na rynku pojawiajš się coraz to nowe podłoża drukowe, wœród których prym wiodš bannery powlekane PCW. Ocenia się, że drukowanie na tych właœnie materiałach stanowi ok. 50% wszystkich prac wykonywanych na drukarkach rozpuszczalnikowych. Wystarczy rozejrzeć się dookoła Đ siatki (mesh), bannery, frontlity stanowiš coraz częstszy element naszych miast. W zależnoœci od metody produkcji bannery różniš się wieloma właœciwoœciami, a co za tym idzie Đ zalecanym przeznaczeniem tych materiałów. Materiały te mogš być produkowane w dwojaki sposób: przez laminowanie lub powlekanie. Laminowanie polega na zgrzewaniu dwóch warstw: banneru z odpowiednio dobranym laminatem. Powlekanie z kolei polega na wylewaniu na powierzchnie tkaniny PCW w formie płynnej, a następnie łšczeniu tych dwóch warstw przy zastosowaniu obróbki cieplnej. Dzięki tej drugiej metodzie produkcji możliwe jest uzyskanie banneru o znacznie lepszych parametrach jakoœciowych. Podstawowa różnica pomiędzy opisanymi wyżej grupami materiałów polega na stabilnoœci wymiarowej (podczas gdy bannery laminowane charakteryzujš się 1% kurczliwoœciš, ten sam wskaŸnik materiałów powlekanych może osišgać nawet 10%), a także gładkoœci warstwy zadrukowywanej. Co więcej, charakterystycznš cechš powlekanych bannerów PCW jest znacznie wyższa gęstoœć niż przy wersji laminowanej, a co za tym idzie, bannery te sš bardziej odporne na rozdarcia czy zerwanie. Zaletami tych materiałów w stosunku do innych podłoży cyfrowych sš ich trwałoœć oraz odpornoœć na działanie czynników zewnętrznych. Istotnš ich cechš jest także odpornoœć na wandalizm, co jest godne uwagi głównie przy zastosowaniach zewnętrznych. Dzięki swojej elastycznoœci materiał ten jest łatwy w transporcie. Podstawowš korzyœciš wynikajšcš z zastosowania materiałów laminowanych jest ich niższa cena, nie ma jednak gwarancji wysokiej jakoœci. W ostatnim czasie również w ofercie Avery Dennison Graphics Division pojawiła się cała grupa bannerów PCW pod nazwš Avery Saturn Banners, obejmujšca zarówno frontlity, back-lity, blockouty, jak i siatki. Media te, należšce do grupy bannerów powlekanych, występujš w szerokoœciach od 1,37 m aż do 5 m, tak, by sprostać wymaganiom dotyczšcym aplikacji oraz zapewnić najefektywniejszy zadruk na różnego rodzaju maszynach. Wszystkie media zalecane sš zarówno do grafik wewnętrznych, jak i zewnętrznych, charakteryzujš się wysokš odpornoœciš na rozdarcie, posiadajš specjalne zabezpieczenie przed wilgociš oraz pleœniš. Co więcej, materiały te posiadajš klasyfikację ogniowš według standardów niemieckich (B1). Zalecanymi zastosowaniami dla frontlitów (w gramaturach 350 g/m2 i 450 g/m2) oraz backlitu sš podœwietlane aplikacje, podczas gdy siatka oraz blockout stosowane sš głównie do osłonięcia w mniejszym lub większym stopniu budynków. Rynek bannerów PCW to bardzo obszerny temat; pod wieloma względami różniš się one od innych grup mediów cyfrowych. Dzięki dużej gamie szerokoœci oraz wysokiej odpornoœci na działanie czynników zewnętrznych mogš stanowić przyszłoœć druku cyfrowego, dlatego też warto zapoznać się z tym tematem! Artykuł dostarczony przez firmę Avery Dennison Polska