Emerson obchodzi w tym roku 25-lecie działalności. Firma założona w 1992 roku w Piotrkowie Trybunalskim początkowo funkcjonowała jako drukarnia specjalizując się w tzw. składance komputerowej. Szybko jednak poszerzyła portfolio o dodatkowe produkty papierowe i zainwestowała w maszyny offsetowe stawiając na personalizację wydruków. Dzisiaj Emerson jest największym w Polsce producentem zdrapek i jednym z największych w Europie producentem formularzy oraz druków specjalistycznych. Na temat specyfiki oferty firmy, a także planów dalszego rozwoju rozmawiamy z prezesem zarządu – Maciejem Frukaczem.
Często pada określenie „nieszablonowa” w kontekście drukarni Emerson; na czym polega ta słynna już unikalność?
Maciej Frukacz: Od wielu lat obserwujemy radykalną zmianę w branży poligraficznej. Klienci stawiają bardzo wysoko poprzeczkę – szukają rozwiązań, jak sama Pani wspomniała we wstępie, „nieszablonowych”, dedykowanych, które pozwolą im zaskoczyć finalnego konsumenta, przekonać do zakupu, zyskać przewagę nad konkurencją. Coraz częściej najważniejsza staje się dla naszych klientów marketingowa funkcjonalność produktu przy równoczesnym zachowaniu wysokiej użyteczności. Standardowy formularz jest mało ciekawy, jeśli jednak wyposażymy go w personalizację, kartę zintegrowaną, zdrapkę lub dodatkowo uszlachetnimy, zyskujemy narzędzie marketingowe. Zatem kim jesteśmy? Wiemy, co jest ważne dla naszych klientów i czego szukają – nie jesteśmy więc tylko drukarnią rolową, jednym z wielu dostawców, ale przede wszystkim kompetentnym partnerem w biznesie.
Realizujemy produkcję dla klientów z ponad 25 krajów. Jesteśmy aktywni na rynkach europejskich, azjatyckich oraz w Ameryce, co pozwala nam stale rozwijać nasze portfolio produktowe, zyskiwać wiedzę i cenne doświadczenie.
Czy możemy poznać przykłady konkretnych kampanii?
M.F.: Oczywiście. Jeden z rozpoznawalnych produktów firmy Emerson na rynku to tzw. Paszport dla jednego z dużych klientów branży telekomunikacyjnej, który wyglądał jak typowy paszport, natomiast został spersonalizowany na każdej ze stron, miał zintegrowane, wbudowane karty przeznaczone do wyrywania, pokryte grubą warstwą lakieru UV. Proces wytwórczy tego produktu odbywał się wieloetapowo, był bardzo złożony oraz wymagał szczególnej precyzji wykonania.
Kolejnym naszym sztandarowym produktem są oczywiście zdrapki marketingowe, loteryjne, które pomimo powszechnej opinii wcale nie muszą być srebrne. Produkujemy zdrapki w stu procentach kolorowe; dla jednego z klientów zagranicznych wykonaliśmy zdrapki, w których zostało użyte zdjęcie przeznaczone do wydrapania przez konsumenta. Produkujemy również różnego rodzaju kupony typu peel and reveal, czyli z tzw. otwieranym okienkiem – przykładem takiej akcji była multipartnerska promocja „Joker” realizowana na zlecenie klienta z branży programów partnerskich/lojalnościowych. W przypadku tego produktu klient skompilował ofertę umieszczając ją na kuponie w trzech otwieranych okienkach. Przykłady można mnożyć. Oprócz produktów o przeznaczeniu marketingowym wykonujemy również bardzo dużo produktów operacyjnych. Na przykład dla jednego z klientów z branży spożywczej bezwzględnie istotny jest czas sczytywania i obsługi formularza zamówienia. W związku ze specyfiką tego zlecenia nasza produkcja musiała spełniać szczególne wymagania. Papier został selektywnie powleczony kapsułkami kopiującymi, dzięki czemu użytkownik wypełniając odręcznie dokument nie musiał precyzyjnie „trafiać w kratki” formularza. W skonstruowanym przez nas produkcie dokładność wypełniania pola nie była najważniejsza. Dlaczego? Drugi formularz, czyli de facto dodatkowa kartka papieru umieszczona pod spodem, kopiowała się tylko w miejscach kratek. Podczas późniejszego procesu skanowania urządzenie sczytywało tylko to, co znajdowało się w polu kratki. Inny przykład to łączenie papieru z folią: dla jednego z klientów produkowaliśmy prezenter na kapsle, złożony z formularza, ulotki marketingowej oraz specjalnych foliowych kieszonek na kapsle, podobnych do tych, które znamy z klaserów. Takie rozwiązanie marketingowe oprócz walorów estetycznych zapewniło sprawny proces obsługi promocji – POS każdorazowo nie musiał zliczać zebranych przez konsumenta kapsli. Wśród klientów zagranicznych ciekawym przykładem jest klient z branży automotive, którego obsługujemy kompleksowo nie tylko we Francji, ale też w innych krajach Europy, np. w Słowenii. W przypadku tego klienta musimy sprostać specyficznym wymaganiom podczas produkcji etykiet samoprzylepnych, dotyczącym używanych komponentów, między innymi: kleju, silikonu, nietypowych sztancowań i innych, które mają w bezpośredni sposób wspomagać optymalizację procesu składania auta na linii produkcyjnej.
Spróbujmy usystematyzować produkty – jak można podzielić obszary Państwa działalności?
M.F.: Mamy dwa główne działy: Świat Biura i Świat Druku. W pierwszym oferujemy produkty dla branży biurowo-serwisowej, produkty pochodzące z konwersji papieru – jak papier jednowarstwowy, wielowarstwowa składanka komputerowa, rolki kasowe, rolki do ploterów, koperty bezpieczne, poszetki kurierskie i wiele innych. Stale poszerzamy standardowe portfolio produktów, w związku z tym Emerson Świat Biura to również profesjonalne środki czystości (marka Nexxt), chemia ekonomiczna (marka MODERN), materiały higieniczne (marka Nexxt), długopisy termościeralne (PIXEL by Emerson), a nawet artykuły spożywcze wykorzystywane w biurach. Emerson jest również wyłącznym dystrybutorem baterii marki TESLA na Polskę i kilka rynków ościennych. Świat Biura zbudowany jest w oparciu o współpracę z naszymi partnerami – dystrybutorami dbającymi o odpowiednią dostępność naszych produktów dla finalnych konsumentów.
Drugim działem jest tzw. Świat Druku – Emerson Perfect Printing, czyli działalność bezpośrednio związana z drukiem i poligrafią. Jesteśmy przede wszystkim drukarnią rolową, tzw. wąską wstęgą. Dysponujemy rozbudowanym, wielofunkcyjnym parkiem maszynowym przeznaczonym do procesów druku, składu oraz uszlachetniania. Zaczynamy produkcję od papieru z roli, lecz możemy zakończyć ją w dowolnej formie: czy to jako prosty list A4, czy też jako karta lojalnościowa, broszura, katalog lub etykieta. Mamy idealną pozycję logistyczną – siedziba w Piotrkowie Trybunalskim, w samym centrum Polski pozwala nam szybko i sprawnie dostarczać nasze produkty zarówno do klientów krajowych, jak i zagranicznych. Obsługujemy klientów niemalże na całym świecie – warto wymienić takie kraje jak Kuba, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie i większość krajów europejskich. Takie bogate spektrum odbiorców pozwala nam różnicować portfolio produktów, a jednocześnie jest dla nas doskonałym źródłem inspiracji i nieocenionym kompendium wiedzy o trendach na rynkach zagranicznych. Istotny jest również fakt, że jako drukarnia realizujemy sporo projektów niestandardowych – zarówno dla druku marketingowego, gdzie finalny produkt ma być niepowtarzalny, ciekawy i zarazem funkcjonalny, jak i dla druku – nazwijmy go – operacyjnego, który ma usprawnić realizację procesów u naszego klienta.
To brzmi, jakby byli Państwo doradcą klienta, a nie wyłącznie wykonawcą jego zleceń.
M.F.: Dokładnie! Wynika to z naszej filozofii podejścia do klienta. Staramy się pełnić funkcję doradcy i realizować najbardziej złożone, wyrafinowane produkty poligraficzne; podobnie jak agencja marketingowa może pracować nad koncepcją działań marketingowych i treścią drukowanych materiałów, tak my doradzamy w kwestiach technicznych związanych z doborem papieru, wymiarami, możliwościami technologicznymi, funkcjonalnością końcowego produktu. Taki zresztą jest aktualny trend rynkowy – klienci oczekują czegoś więcej niż samo „wykonawstwo”, oczekują partnerstwa i doradztwa. W taki sposób powstają ciekawe rozwiązania, wykorzystujące druk na papierze połączony z folią, personalizacją, selektywnym kopiowaniem itp. Dużą i znaczącą częścią naszego biznesu w druku są – jak wspomniałem już wcześniej – zdrapki, które od wielu lat realizujemy zarówno dla loterii marketingowych, jak i tzw. loterii narodowych. Portfolio naszych klientów w segmencie zdrapek jest bardzo szerokie i obejmuje największych dystrybutorów paliwa napędowego, duże i średnie sieci sklepów, dyskonty spożywcze, restauracje oraz wielu innych klientów z różnych branż. Zdrapka nie musi być małym kuponem ze srebrnym polem. Nasze zdrapki przybierają formy od prostych kuponów wielkości wizytówki po rozbudowane w rozmiarze A3. Samo pole zdrapki może być w pełni zadrukowane, przez co produkt wygląda na bardziej spójny i cenny; zdrapka może być też ekskluzywnym prezentem zintegrowanym z kopertą. Możliwości jest wiele, a dokładając do zdrapek kupony peal & reveal (tzw. otwierane okienka) możemy skutecznie przyciągnąć uwagę konsumenta i zaangażować go – sprawić, by loteria była efektywna z marketingowego i sprzedażowego punktu widzenia.
25 lat istnienia to dobra okazja do podsumowań, ale także wytyczenia planów dalszego rozwoju. Jakie zmiany czekają firmę w kolejnych latach?
M.F.: Podsumowania dokonujemy niemalże każdego dnia, bo tylko w ten sposób możemy stwierdzić, gdzie jesteśmy i czego jeszcze potrzebujemy. Jesteśmy dumni z tego, że działamy na rynku od 25 lat, że sprawnie odpowiadamy na oczekiwania naszych klientów, że mamy bardzo kompetentny zespół ludzi nastawionych na sukces, na których zawsze możemy liczyć. Jakie mamy plany rozwoju? Jak zawsze są oczywiście odważne, ambitne i dalekosiężne, ale równocześnie pokornie podchodzimy do sytuacji na rynku i uważnie wsłuchujemy się w jego potrzeby. Nigdy nie zapominamy, że to klient jest naszym finalnym pracodawcą. Przechodząc do konkretów – z pewnością będziemy dalej rozwijać wspomniane obszary aktywności: Świat Biura i Świat Druku. W obszarze Świata Biura zamierzamy systematycznie poszerzać portfel o nowe produkty. W tym miejscu muszę wspomnieć o zasługach niezwykle kreatywnej i operatywnej osoby zarządzającej tym działem – mam tu na myśli wiceprezesa zarządu ds. handlowych Roberta Hanusiaka, który już pracuje nad wprowadzeniem do sieci sprzedaży kolejnych grup produktowych oraz planuje nowe inwestycje, by zapewnić możliwie najszerszą obsługę koszyka zakupowego naszych klientów. Celem wytyczonym dla naszych produktów standardowych – biuroserwisowych jest też ekspansja na rynki zagraniczne.
Jakie plany mają Państwo dla drukarni?
M.F.: W obszarze drukarni wytyczyliśmy sobie kilka podstawowych celów; oprócz ogólnych, jak wzrost sprzedaży, określiliśmy również te bardziej szczegółowe. Najbliższe miesiące i lata to praca nad jeszcze lepszą rozpoznawalnością rynkową marki Emerson jako drukarni, rozwój zdrapek, etykiet samoprzylepnych i ekspansja na rynki wschodnie. Poza dalszym rozwojem w zakresie dwóch istniejących obszarów – Świata Biura i Świata Druku – pracujemy nad rozwojem kolejnego, nowo powstałego działu, nie będę jednak zdradzał bliższych szczegółów, aby nie zapeszać.
Sporo powiedzieliśmy o przykładach realizowanych w drukarni zleceń. Jakie technologie umożliwiają wykonanie tak skomplikowanych prac? Może przybliżymy naszym czytelnikom, jak wygląda park maszynowy?
M.F.: Nasz park maszynowy to przede wszystkim maszyny rolowe, na których drukujemy do 16 kolorów w jednym przelocie w technologii offset i flekso UV, równocześnie dodając personalizację, sztancowanie, specjalne uszlachetnienia, bigi czy perforatory. Posiadamy również bogaty park finishingowy: oprócz standardowych falcerek mamy rozbudowane kolatory, na których możemy wykonywać unikalne produkty, łącząc różne materiały czy dopasowując elementy personalizowane.
Na czym polega unikalność oferty firmy Emerson, gdzie ulokowane są Wasze przewagi rynkowe?
M.F.: Na pewno musimy podkreślić fakt, że jesteśmy drukarnią rolową. Na rynku jest spora konkurencja, niemniej są to głównie drukarnie arkuszowe, nastawione na krótkie serie, niższe nakłady. Jako drukarnia rolowa realizujemy średnie oraz duże nakłady i właśnie w tym obszarze jesteśmy w stanie zbudować przewagę rynkową, skutecznie konkurując jakością, czasem realizacji, ceną, a przede wszystkim możliwościami uszlachetniania. Jeśli miałbym wymienić produkty, dzięki którym zyskujemy przewagę nad konkurencją, wymieniłbym etykiety dla logistyki, produkty drukowane
dla operatorów kurierskich i pocztowych, druki specjalistyczne (ze zintegrowanymi etykietami, z klejem do zwilżania, selektywnym kopiowaniem), rolki kasowe (szczególnie z zadrukiem pełnokolorowym na rewersie) i oczywiście nasz sztandarowy produkt – zdrapki.
Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiała Blanka Zapalska