9 czerwca br. w gronie blisko 400 klientów, partnerów biznesowych oraz przedstawicieli organizacji branżowych firma Heidelberg Polska Sp. z o.o. świętowała jubileusz 25-lecia działalności w naszym kraju. Uroczysta gala odbyła się w Sali Ziemi na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, które zawsze były dla jubilata miejscem ważnych spotkań.
Na część artystyczną wieczoru składało się kilka występów barwnego zespołu Art Color Ballet oraz przyjęty z dużym entuzjazmem koncert skrzypaczki Agnieszki Flis, znanej pod pseudonimem Agnes Violin. Jej show to dynamiczne, wirtuozerskie i zróżnicowane aranżacje muzyki klasycznej, pop, rockowej, musicalowej oraz filmowej. Wśród gości specjalnych oficjalnej części spotkania byli m.in. Adam Daniel Rotfeld, znany polski dyplomata, badacz stosunków międzynarodowych, profesor nauk humanistycznych, minister spraw zagranicznych w rządzie Włodzimierza Cimoszewicza oraz znany grafik i autor ponad 1300 plakatów, obchodzący 40-lecie pracy artystycznej, Andrzej Pągowski.
Rok 1989 – po pierwszych, częściowo wolnych wyborach w Polsce oraz obaleniu muru berlińskiego – w głowie ówczesnego właściciela austriackiej firmy Berthold & Stempel, reprezentującej interesy Heidelberga w tej części Europy, Rainera Roschuetza, rodzi się plan opuszczenia wygodnego, dostojnego i imperialnego Wiednia i zbliżenia się do rynków, dotychczas obsługiwanych wyłącznie z zagranicy – wspominał w powitalnym wystąpieniu prezes Heidelberg Polska Sp. z o.o. Krzysztof Pindral. – W ten oto sposób zapada decyzja o zatrudnieniu pierwszej osoby w Polsce i powołaniu do życia firmy, a także o zaangażowaniu kapitałowym poprzez zakup i adaptację nieruchomości pod przyszłą siedzibę.
Jest to przełom lat 1991 i 1992. Tak rozpoczynamy działalność przy Modlińskiej 241 w Warszawie, decydując się już 3 lata później na zrobienie dużych dni otwartych oraz ekspozycję kilku maszyn i urządzeń. Od roku 2000 główna siedziba firmy znajduje się w Warszawie przy ul. Popularnej 82. Swoich przedstawicieli handlowych i serwisowych firma ma również w kilku głównych miastach Polski. Wśród jej klientów jest wiele drukarń z sektora prywatnego zarówno polskiego, jak i tego z udziałem kapitału zagranicznego, a także przedstawicieli sektora pozostającego w dalszym ciągu w rękach państwa, w tym drukarń wojskowych i drukarń kościelnych, które odegrały bardzo ważną rolę w okresie przed zmianami w 1989 roku i po nich.
Organiczny rozwój
Od samego początku firma Heidelberg Polska postawiła na rozwój organiczny w oparciu o kompetentny zespół doradców, menedżerów produktów i inżynierów serwisu oraz rozbudowę struktur w oparciu o polskie zasoby. Z dumą mogę zaryzykować stwierdzenie, że dysponujemy najbardziej profesjonalnym zespołem, o interdyscyplinarnej wiedzy i kompetencjach, gotowym do sprostania wszelkim problemom czy wyzwaniom – mówił Krzysztof Pindral. Jego zasługą jest ponad 250 systemów CtP, ponad 550 nowych maszyn drukujących, setki maszyn introligatorskich i dziesiątki maszyn cyfrowych zainstalowanych w Polsce w ciągu 25 lat.
Kompletne portfolio
Oferta Heidelberga obejmuje pełne portfolio maszyn i urządzeń niezbędnych w każdej drukarni. Są to m.in.: zintegrowany system zarządzania i kontroli procesu produkcyjnego Prinect, oprogramowanie, RIP-y, stacje do elektronicznej impozycji, kalibracji i generowania profili ICC, zarządzanie realizacją zleceń i kosztami, rozwiązania W2P, naświetlarki CtP, proofery cyfrowe, wywoływarki. Główny trzon oferty
stanowią offsetowe maszyny arkuszowe w klasach formatowych od 35x50 cm aż do 121x162 cm, wyposażone w zaawansowane systemy sterowania i moduły kontroli jakości reprodukcji oraz maszyny do druku cyfrowego w segmentach akcydensowym, opakowaniowym i druku przemysłowego: Primefire, Labelfire, Versafire, Omnifire. Ofertę uzupełniają złamywarki Stahlfolder, systemy krojenia Polar oraz maszyny introligatorskie do produkcji opakowań: składarko-sklejarki, maszyny sztancująco-tłoczące, linie do inspekcji arkuszy we współpracy z firmą MK Masterwork, maszyny do drukowania cyfrowego, maszyny wąskowstęgowe Gallus i wreszcie materiały eksploatacyjne: płyty offsetowe, obciągi, chemia itd., maszyny używane, inne urządzenia i akcesoria poligraficzne. Całość uzupełnia rozbudowany system programów serwisowych dla maszyn nowych i używanych, rozszerzany o nowoczesne rozwiązania dotyczące kompleksowych usług serwisowych opartych o rozwiązania w chmurze obliczeniowej, analizy Big Data i inteligentne portale interaktywne.
Kierunek konkurencyjność
Jubileuszową galę poprzedziła konferencja prasowa, w której wzięli udział przedstawiciele niemieckiego koncernu najwyższego szczebla. W Polsce w ciągu ostatnich 25 lat zainstalowaliśmy blisko 100 maszyn Gallus, co jest znaczącą liczbą – poinformował Klaus Bachstein, dyrektor zarządzający Gallus Group, która od trzech lat jest częścią firmy Heidelberg. – Polska charakteryzuje się największym w Europie stopniem pokrycia wysokowydajnymi maszynami wąskowstęgowymi serii Gallus RCS w stosunku do ilości przetwarzanych podłoży. W ubiegłym roku Polska rozwijała się najszybciej w Europie pod względem zużycia materiałów samoprzylepnych i obecnie znajduje się pod tym względem na 7. pozycji wśród pozostałych krajów naszego kontynentu.
W kolejne 25-lecie Heidelberg Polska wkracza z hasłem „Heidelberg goes digital” („Heidelberg staje się cyfrowy”). Nie sprowadza się ono wyłącznie do technologii druku cyfrowego, rozumiemy przez nie digitalizację całego naszego środowiska – wyjaśnił Stephan Plenz, członek zarządu firmy Hei-delberg. – Nasz biznes stoi obecnie na 3 nogach: urządzeniach, materiałach eksploatacyjnych oraz usługach. Według mojej wiedzy wartość branży poligraficznej to 400 mld euro – więcej niż cała niemiecka branża motoryzacyjna. Jesteśmy więc naprawdę istotnym przemysłem. Inwestycje w druk cyfrowy i offsetowy kształtują się obecnie na tym samym poziomie 2,5 mld euro, zaś w materiały eksploatacyjne – 8 mld euro. Dziś kluczowym wyzwaniem dla drukarń jest bycie konkurencyjnym – można to osiągnąć albo przez bycie zupełnie innym niż wszyscy poprzez oferowanie unikalnych usług czy produktów, albo przez innowacje biznesowe ukierunkowane na podnoszenie produktywności. W obu przypadkach będzie to ciągły proces, szybko bowiem znajdziemy naśladowców. W pełni zintegrowana, inteligentna drukarnia w połączeniu z gotowością do totalnej cyfryzacji prowadzonej działalności to jedyna droga do pozostania konkurencyjnym.
Społeczna odpowiedzialność i projekty badawcze
Heidelberg Polska aktywnie brała i bierze udział w pracach i inicjatywach organizacji oraz stowarzyszeń branżowych, a także działa na rzecz edukacji ze szczególnym uwzględnieniem projektów związanych z podwyższaniem kompetencji zawodowych uczniów i studentów.
Konsorcjum, którego liderem jest Heidelberg Polska, z dniem 1.06.2017 przystąpiło do realizacji projektu badawczo-rozwojowego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, którego celem jest opracowanie nowatorskiego rastra offsetowego MultiDot wraz z mechanizmem zabezpieczeń wyrobów poligraficznych zaimplementowanym w jego strukturze – dodał Krzysztof Pindral. – Projekt ten, współfinansowany ze środków unijnych, zdobył 1. miejsce w konkursie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w działaniu 4.1.4 rozstrzygniętym wiosną bieżącego roku. Szanując dorobek i tradycję musimy być przekonani, że jesteśmy gotowi do tego, aby w przyszłości być odpowiedzialnym i inspirującym partnerem, nadal wspólnie budując i przeobrażając polski przemysł poligraficzny. AN