Blisko 500 wystawców z 24 krajów świata, 13 000 metrów kwadratowych oraz 63 0001 targowych gości, którzy odwiedzili ekspozycję to bilans 30. jubileuszowej edycji Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Etykietowania TAROPAK, które odbyły się w dniach 26-29 września br. w Poznaniu. Targom TAROPAK po raz pierwszy towarzyszyły Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu LOGIPAK.
Partnerami strategicznymi tegorocznej edycji TAROPAK-u zostały COBRO oraz Polska Izba Opakowań, natomiast partnerami branżowymi w tym roku byli Polska Izba Druku i Polska Izba Fleksografów.
Odwiedzający przyjechali do Poznania z całego świata. W pawilonach wystawienniczych można było spotkać nie tylko przedstawicieli Europy, ale również bardziej odległych krajów. Prezentowaną ofertą zainteresowani byli reprezentanci takich firm jak: Delia, Rossmann, Schenker, Kreisel, Kaufland, Maraton International, Kuehne+Nagle, Panasonic, Floslek, Arvato Services Polska, Grupa Azoty, Ikea, DHL Express, Orlen Oil, Dell, Thule, Wavin Polska, Nutropharma, Ciech. Na targach TAROPAK poszukiwali oni przede wszystkim kontaktów biznesowych i nowości.
Nowości
W tym roku wystawcy zaprezentowali łącznie ponad 120 nowości mających zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki, gdzie wykorzystywane są opakowania oraz rozwiązania związane z etykietowaniem, transportem i logistyką. Zwiedzający, którzy chcą być krok przed konkurencją i tym samym odkryć zupełnie nowe możliwości, mogli zobaczyć m.in. innowacyjne maszyny pakujące i roboty paletyzujące, nowej generacji taśmy do pakowania, przenośniki, drukarki etykiet czy opakowania szklane, papierowe, metalowe oraz te produkowane z tworzyw sztucznych.
Liczyła się również forma prezentacji produktów. Za najładniejsze stoiska targowe uznano ekspozycje firm: Silny&Salamon, Sudpack Polska, Multi, Radpak oraz Mecalux. Wszystkie one otrzymały nagrodę Acanthus Aureus.
30. jubileuszowa edycja
Tegoroczne targi TAROPAK miały wyjątkowy charakter także ze względu na swoją 30. edycję. Z okazji jubileuszu można było obejrzeć niezwykłą wystawę. Historyczne
fotografie obrazujące kilkadziesiąt edycji TAROPAK-u korespondowały z artystycznym projektem „Dekonstruktura” autorstwa dr Elżbiety Cios, który został motywem przewodnim jubileuszowej edycji targów. Pokazuje on, że nawet z przetworzonej kartki papieru można stworzyć produkt – kostium będący w stanie pięknie otulić kobiece ciało. Unikatowa tkanina, z której została uszyta kolekcja kostiumów, powstała z tysięcy stron modowych żurnali poddanych autorskiej dekonstrukcji druku, a następnie odpowiednio utrwalonych. Proces ten miał nawiązywać do 30. edycji targów Taropak, w czasie których również dekonstruowały się trendy w produkcji opakowań.
W trakcie wernisażu wystawy firmy, które od wielu lat uczestniczą w targach TAROPAK, otrzymały specjalne podziękowania.
III Kongres Przemysłu Opakowań
Targom odbywającym się w Poznaniu tradycyjnie towarzyszą wyjątkowe konferencje i seminaria oraz inspirujące strefy pokazowe i wydarzenia, które są dla zwiedzających źródłem energii do rozwijania biznesu. Nie bez znaczenia są również dyskusje dotyczące tematów i zagadnień najbardziej interesujących branżę. Między innymi dlatego w targowym programie znalazł się, współorganizowany z Polską Izbą Opakowań, III Kongres Przemysłu Opakowań. Jego tematem przewodnim były „Opakowania w łańcuchu dostaw”. W kongresie wzięli udział projektanci i producenci opakowań, kadra kierownicza centrów logistycznych i magazynów, przedstawiciele sieci handlowych oraz ci wszyscy, którzy w swojej pracy spotykają się z opakowanymi produktami. Podczas kongresu dyskutowali oni o różnych aspektach funkcjonowania łańcucha dostaw, nowych technologiach oraz bezpieczeństwie opakowań i produktów.
Fabryka Pakowania na Żywo
Ciekawym punktem targowego programu była także Fabryka Pakowania na Żywo, w ramach której pokazano automatyczne linie do pakowania w folie świeżych produktów spożywczych oraz wyrobów piekarskich i cukierniczych. Wyjątkowość fabryki polegała na pokazaniu efektów pakowania, jakie daje stosowanie wielowarstwowych folii termokurczliwych na automatycznych liniach pakujących o wydajności kilku tysięcy opakowań na godzinę. Nowością było zastosowanie zgrzewów ciągłych w automatach pakujących oraz folii zapobiegającej efektowi parowania świeżych produktów. Organizatorami wydarzenia były firma Polpack i Międzynarodowe Targi Poznańskie.
Konkurs PAKSTAR
Targi TAROPAK były również okazją do obejrzenia prac laureatów konkursu PAKSTAR. Prace nagrodzone w ósmej edycji Ogólnopolskiego Konkursu Opakowań PakStar i piątej edycji Krajowego Konkursu Projektów Opakowań Student PakStar otwierają laureatom drogę do udziału w Światowym Konkursie Opakowań WorldStar, a konkurs Student PakStar – w Światowym Konkursie Projektów Opakowań WorldStar Student Award. Wymienione konkursy są organizowane przez WPO. Celem konkursu PAKSTAR jest stymulowanie i promowanie działań innowacyjnych w dziedzinie opakowań, zmierzających do doskonalenia opakowań oraz lepszej ochrony pakowanych wyrobów, a także zwiększenia ich konkurencyjności na rynku krajowym i zagranicznym.
Opracowano na podstawie materiałów MTP