Podczas tegorocznych, trwających od 4 do 7 listopada Targów Książki w Krakowie po raz kolejny został pobity rekord frekwencji – targi odwiedziło 31,5 tys. zwiedzających, na których czekało ponad 450 stoisk wystawców.
14. edycja upłynęła – jak zawsze – pod znakiem spotkań z autorami, których odbyło się ponad 400. Dużym zainteresowaniem cieszył się Salon Nowych Mediów, w którym prezentowano cyfrowe książki przyszłości. Licznych uczestników gromadziły także spotkania branżowe, podczas których dyskutowano m.in. o prawie autorskim w czasach digitalizacji czy o przewidywanym opodatkowaniu książek.
W akcji „Napisz książkę z noblistką”, czyli ubiegłoroczną laureatką nagrody Nobla Hertą Müller (z którą zorganizowano spotkanie w ramach towarzyszącego targom 2. Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada), wzięło udział ponad 100 osób. Do początkowego akapitu swoje fragmenty dopisywali zarówno odwiedzający, jak i zaproszeni goście, m.in. pisarze: Olga Tokarczuk, Janusz L. Wiśniewski, Meir Shalev, Dorota Zawadzka, Steffen Mueller, dziennikarze: Martyna Wojciechowska, Piotr Kraśko, Grzegorz Miecugow, Rafał Bryndal, jak również aktorzy: Paweł Małaszyński czy Edyta Jungowska. Powstała książka zostanie oprawiona, a jej replika przeznaczona na licytację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy; organizator zapowiada także publikację jej fragmentów na Facebooku.
Targi Książki w Krakowie to także konkursy. Najbardziej znaczący z nich to Konkurs o Nagrodę im. Jana Długosza, którego celem jest uhonorowanie autora „najbardziej znaczącego dzieła z dziedziny szeroko pojętej humanistyki o wybitnych wartościach poznawczo-naukowych”. Laureatem tegorocznej edycji konkursu został profesor Uniwersytetu Gdańskiego Mieczysław Nurek za książkę „Gorycz zwycięstwa. Los Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie po II wojnie światowej, 1945-1949” wydaną przez Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Wśród licznych stoisk wydawców – dużych, mniejszych i całkiem małych – można było znaleźć (nota bene zlokalizowane na dwóch krańcach tego samego rzędu) stoiska znanych dystrybutorów papieru, dla których była to okazja do zaprezentowania oferty dla wydawnictw.
Firma Map Polska otworzyła podczas targów Strefę BOOK DESIGN – stworzoną dla rynku wydawnictw i drukarń dziełowych przestrzeń, która traktuje o książce i jej przyszłości. Strefa jest miejscem, w którym będą prezentowane innowacyjne rozwiązania stosowane w druku dziełowym i oprawie. Projekt ma na celu promocję pasjonatów i twórców związanych z rynkiem wydawniczym. W tym celu jako pierwszy z projektów ruszył konkurs na „Książkę przyjazną dziecku” (szczegóły na s. 16).
Strefa Book Design zakłada istnienie w dwóch wymiarach: wirtualnym, i to do niego odnosi się strona www.strefa-design.pl oraz rzeczywistym, gdzie odbywać się będą spotkania, warsztaty, szkolenia – mówi Anna Dmochowska, PR manager Map Polska.
Pierwsze spotkania w ramach projektu Strefy obyły się już w Łodzi oraz Poznaniu (patrz tinta obok).
Po raz pierwszy na krakowskich targach zaprezentowała się firma Mercator Papier, która zaprosiła wydawców, drukarnie oraz print managerów do zapoznania się z najnowszą ofertą papierów książkowych i materiałów do oprawy. Oferta obejmuje znane na rynku papiery wolumenowe niepigmentowane (Creamy, Creamy Hi Bulk, Novel) i pigmentowane (Lux Cream, Classic 95%). Po raz kolejny zaprezentowano dostępny wyłącznie w ofercie Mercator Papier papier Norset o wolumenie 1.5 – powlekany, maszynowo gładzony papier o bardzo wysokiej sztywności i nieprzezroczystości. W ofercie papierów niepigmentowanych rosnącym zainteresowaniem cieszy się papier Creamy Hi Bulk – wysokiej jakości kremowy drzewny papier niepowlekany, o bardzo wysokiej nieprzezroczystości i wyjątkowo wy- sokim wolumenie. Tegoroczną „targową” nowością był papier z recyclingu Revive, dostępny wyłącznie w ofercie Mercator Papier. Został on zaprezentowany w trzech dostępnych wersjach: w 100 proc. z makulatury, w 50 proc. oraz w 25 proc., w kilku różnych wykończeniach powierzchni oraz szerokiej ofercie gramaturowej.
Na stoisku Mercator Papier pojawiła się nietypowa, jak na warunki targowe, dekoracja – akwarium, a w nim książeczki dla dzieci wydrukowane na papierze syntetycznym Lahnit (piszemy o nim na s. 57). Pływające książki wzbudzały wielkie zainteresowanie gości, którzy najczęściej próbowali wyłowić publikację, aby przekonać się, jak wygląda książka wyjęta po kilku godzinach z wody...
Podczas Targów Książki pojawia się też coraz więcej akcentów poligraficznych. I nie chodzi tylko o stoiska drukarń – a miały je m.in.: OZGraf, Opolgraf, Drukarnia Skleniarz, Bernardinum i największa cyfrowa drukarnia dziełowa Sowa – ale także o wydarzenia towarzyszące imprezie.
Przede wszystkim podczas targów ogłaszane są wyniki dwóch rankingów, w których wydawcy wybierają najlepsze ich zdaniem drukarnie dziełowe. Organizatorzy zwracali uwagę, że od kilku lat praktycznie w czołówce występują te same zakłady o ugruntowanej pozycji i renomie. Świadczy o tym również fakt, że w obu rankingach w pierwszej trójce znalazły się dwie te same drukarnie; podobna sytuacja miała też miejsce w roku ubiegłym.
W dziewiątej edycji rankingu „Drukarnia dziełowa 2009/2010” organizowanego przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek, Sekcję Poligrafów SIMP oraz miesięcznik „Wydawca” pierwsze miejsce zajął „Grafix” Centrum Poligrafii Rafał Rausz, drugie – Opolgraf SA, a trzecie – Abedik.
W rankingu organizowanym przez „Miesięcznik Literacki KSIĄŻKI”, którego obecna edycja jest siódmą z kolei, zwyciężył Abedik, na drugim miejscu uplasował się Opolgraf, a trzecie przypadło Drukarni Naukowo-Technicznej Oddz. PAP SA.
Pierwszego dnia targów miało również miejsce wręczenie nagród i wyróżnień w konkursie na książkę edytorsko doskonałą Edycja 2009/2010 organizowanym przez miesięcznik „Wydawca” i firmę Arctic Paper Polska. Nagrodę główną jury pod przewodnictwem Andrzeja Tomaszewskiego przyznało wydanej przez W.A.B. książce Marco Polo „Opisanie świata” (druk: Drukarnia Wydawnicza im. W.L. Anczyca). W kategorii „druk na papierach Munken” dyplom oraz paletę papieru Munken otrzymało wydawnictwo Muza za książkę Vladimira Nabokova „Oryginał Laury” (druk: Druk-Intro).
W ramach tej samej imprezy wręczono także certyfikaty Sekcji Poligrafów SIMP dla drukarń wyróżniających się wysoką jakością druku, terminowością, stosowaniem nowoczesnych technologii i zatrudnianiem wysoko wykwalifikowanej kadry. Uzyskały je: warszawska drukarnia Lotos Poligrafia (właściciel i prezes Edward Dreszer) oraz cztery firmy z Krakowa: Drukarnia Kolejowa (prezes Józef Marks), firma Stabil (właścicielka Katarzyna Szumilas), introligatornia Intro-Bind (właściciele Piotr Szumera i Piotr Baran) oraz firma Omeko (prezes Jan Dworzański). Firmy krakowskie wyróżniły się także działalnością na rzecz miejscowego Technikum Poligraficznego, zwłaszcza pomocą w wyposażeniu warsztatów szkolnych.
Certyfikaty wręczali: Bogdan Wyrzykowski, przewodniczący Oddz. Warszawskiego Sekcji Poligrafów SIMP oraz Karol Marzec, przewodniczący Oddz. Krakowskiego.
Z kolei podczas spotkania zorganizowanego przez „Bibliotekę Analiz” promowano kolejną edycję wydawnictwa „Rynek książki w Polsce”. W ramach panelu dyskusyjnego prowadzonego przez
Łukasza Gołębiewskiego z udziałem Doroty Rostkowskiej, członka zarządu firmy OSDW Azymut i Marka Dobrowolskiego, dyrektora handlowego wydawnictwa Nasza Księgarnia zastanawiano się również nad skutkami planowanego wprowadzenia VAT na książki dla firm dystrybucyjnych i wydawniczych.
Kolejnym punktem tego spotkania była prezentacja Grupy Poligraficznej CPI – największego producenta książek jednobarwnych w Europie, którą poprowadzili Paweł Sławatycki, dyrektor handlowy oraz Ingo Scholz, dyrektor generalny. Grupa dysponuje 16 drukarniami offsetowymi i cyfrowymi (w jednej z nich pracuje innowacyjna maszyna HP Quantum) w różnych krajach europejskich, produkuje ponad 500 mln książek rocznie w nakładach od 1 do 1 mln egzemplarzy. Od września br. Grupa dysponuje maszyną do drukowania na bloku książki. Rozpoczęła też produkcję e-booków. CPI ma również biura w Polsce: w Warszawie (tu przedstawicielem firmy jest znany w branży Włodzimierz Wisła) i w Krakowie. Podczas prezentacji demonstrowano m.in. różne typy opraw oraz wzornik stosowanych przez firmę uszlachetnień.
Z relacji wynika jasno, że Targi Książki w Krakowie stały się znaną i cenioną marką, a ich ranga tak dla branży wydawniczej, jak i poligraficznej jest bezdyskusyjna. Nie dziwi też, że impreza nadal się rozwija: w połowie 2011 roku mają zostać po raz pierwszy zorganizowane Targi Książki dla Dzieci. IZ