Odbywające się w Hamburgu w dniach 4-6 października targi IFRA Expo 2010 to nie tylko największa na świecie (choć z roku na rok mniejsza) wystawa dla branż gazetowej i medialnej, ale też szeroki wachlarz imprez towarzyszących: seminariów i specjalistycznych szkoleń.
Tegoroczna edycja targów IFRA odbędzie się w kompleksie wystawienniczym Hamburg Messe und Congress (Messeplatz 1, wejście środkowe), zajmując hale A1, A3 i A4.
Targi można będzie zwiedzać w dniach 4-6 października (poniedziałek – środa) w godzinach 9.30-18.00. W hali A1 będą miały miejsce prezentacje dotyczące następujących dziedzin: produkcja treści prasowych/reklamowych, systemy i media cyfrowe, biznes/strategia, strefa prezentacji „Media Port”. Z kolei w halach A3 oraz A4 prezentowane będą media drukowane, rozwiązania redakcyjne i dystrybucyjne oraz materiały eksploatacyjne. Strefa bezpłatnego dostępu do sieci WiFi dla odwiedzających i wystawa laureatów International Newspaper Colour Quality Club będą się znajdowały w hali A3.
Jubileuszowa edycja
Targi IFRA Expo to odbywająca się w tym roku po raz 40. wiodąca impreza międzynarodowej branży wydawców prasy i mediów, przyciągająca w każdym roku 300 wystawców i około 9000 zwiedzających z ponad 80 krajów. Wielu z nich uczestniczy w tym wydarzeniu rokrocznie. Od ponad 25 lat targi IFRA Expo są dla mnie najważniejszą wystawą branżową. To idealne źródło informacji na temat trendów w branży prasowej – mówi Anton Nussbaumer, dyrektor techniczny szwajcarskiego wydawnictwa Neue Luzerner Zeitung. Philippe Evard, dziennikarz szwajcarskiego magazynu branżowego „viscom print and communication” dodaje: IFRA Expo to międzynarodowy pokaz systemów i procesów produkcji sektora mediów, a także impreza zorientowana na odbiorców docelowych. Ponad 90 procent gości odwiedzających IFRA Expo to decydenci reprezentujący domy wydawnicze: dyrektorzy ds. reklamy, dyrektorzy operacyjni, dyrektorzy rozwoju, redaktorzy naczelni, redaktorzy zarządzający, dyrektorzy ds. informatyki, menedżerowie działu prepress, dyrektorzy ds. zaopatrzenia, dyrektorzy zarządzający/CEO, dyrektorzy działów informatycznych, szefowie działów badań i rozwoju oraz szefowie ds. publikacji online, kierownicy marketingu, kierownicy produkcji i techniczni, szefowie kancelarii i dystrybucji.
Co nowego?
Firma Krause zaprezentuje nową generację naświetlarek LS Jet Multiformat, będących naturalną kontynuacją serii LS Jet, która doczekała się już ponad 400 instalacji na całym świecie. Modułowa konstrukcja naświetlarek Krause wykorzystujących technologię fioletową stanowi platformę dla kolejnych czterech podserii: LS Performance, LS Performance XXL, CTP Easy oraz the LS Jet Asia. Nowa generacja czterech modeli serii LS Jet Multiformat będzie miała premierę na targach Ifra. W zależności od potrzeb drukarni dostępne są następujące wydajności: 200, 250, 300 i 350 płyt/h, współpracujące z różnymi formatami płyt. Maksymalna pojemność urządzenia wynosi 2000 płyt.
Jak informuje niemiecki producent, LS Jet Multiformat to kolejny etap w automatyzacji gazetowych procesów prepress.
Firma Marks-3-Zet będzie prezentować nową, ekologiczną wywoływarkę do płyt w technologii offsetu bezwodnego TORAY, która umożliwia produkcję do 400 płyt/h. Odwiedzający stoisko Marks-3-Zet będą mogli zapoznać się z całą nowoczesną technologią bezwodnego offsetu w druku gazetowym oraz usługami świadczonymi przez firmę.
Portugalska firma Sistrade zaprezentuje z kolei nowe funkcjonalności oprogramowania Sistrade Print, zwłaszcza dedykowane logistyce wewnątrz firmy, która posiada kilka zakładów produkcyjnych. Wykorzystanie mobilnych systemów online do kontroli materiałów i ich dostaw do różnych miejsc pozwala lepiej koordynować i zarządzać gospodarką materiałową oraz wykorzystaniem urządzeń w poszczególnych lokalizacjach, a tym samym przekłada się na wymierne oszczędności.
Firma Böttcher konsekwentnie rozszerza gamę produktów dla drukarń gazetowych, uwzględniając zarówno technologiczne, jak i handlowe wyzwania stawiane branży. W Hamburgu nacisk zostanie położony na nowe produkty do drukowania w technologii heatset, które pomogą zwiększyć wydajność i efektywność kosztową w drukarni.
Böttcherin Lavanta to zmywacz do wałków i obciągów do mycia ręcznego i automatycznego, zoptymalizowany pod kątem urządzeń natryskowych z systemem dozowania płynów bezpośrednio na wstęgę papieru. Böttcherin Twister to natomiast zmywacz o zwiększonej stabilności emulsji i skuteczności mycia w systemie szczotkowym, fizelinowym z podwójnym dozowaniem płynów i przy myciu ręcznym.
BöttcherFount serii N-1004 to popularne stabilaty roztworów nawilżających, obecnie rozszerzone o produkt N-1006 ze wzmocnionymi właściwościami bakteriobójczymi, powstrzymującymi tworzenie się biofilmu. Oba produkty współpracują z opatentowanym rozwiązaniem Böttcher-Molex. W odróżnieniu od niebezpiecznych, agresywnych środków do czyszczenia układów nawilżających, produkt Slimex zwiększa zdolność stabilatu do minimalizowania rozwoju bakterii. Ponadto firma Böttcher oferuje całą gamę wielokrotnie nagradzanych produktów do produkcji semi-commercial z suszeniem w technologii heatset oraz UV. W jej ofercie znajduje się także BöttcherTop DuoTech 7400 – obciąg offsetowy z unikalną, podwójną warstwą kompresyjną, wyznaczający nowe standardy w zakresie odporności na wytłoczenia przy zawiniętej wstędze papieru oraz inne obciążenia mechaniczne.
Nowe rozwiązania z zakresu obciągów offsetowych pokaże również firma Trelleborg. Jej zdaniem odpowiednio dobrany obciąg może zredukować koszty energii konsumowanej przez maszynę offsetową nawet o 20 proc. Szczególny nacisk zostanie położony na jeden z wielu obciągów dedykowanych branży gazetowej – Vulcan Metal News Progress, posiadający podłoże metalowe i charakteryzujący się łatwością montażu oraz neutralnym przekazywaniem papieru.
Jak nie inwestycja, to optymalizacja
„Wzrost poprzez wydajność” to hasło, pod jakim firma Müller Martini zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania dla branży gazetowej. Szwajcarski producent skoncentruje się przede wszystkim na sposobach bardziej wydajnego wykorzystania hali ekspedycyjnej jako centrum wartości dodanej. Müller Martini będzie zachęcać do odkrywania nowych możliwości w zakresie produkcji wyrobów półakcydensowych z zastosowaniem wzbogaconej, modułowej koncepcji hali ekspedycyjnej. Projektując swoje rozwiązania firma kładzie duży nacisk na większą integrację urządzeń do oprawy zeszytowej w ramach gazetowego ciągu logistycznego. Dotyczy to zarówno podstawowych modeli tych maszyn, jak i rozbudowanych, wysokowydajnych linii produkcyjnych. Gdy gazeta drukowana we własnym zakresie trafia natychmiast do linii do oprawy zeszytowej znajdującej się w hali eks-pedycyjnej, zdaniem firmy Müller Martini uzyskuje się dzięki temu jeszcze większą elastyczność w działaniu tak pod względem stosowanych formatów, jak i sposobów wykańczania finalnego produktu. W rezultacie możliwe staje się lepsze wykorzystanie istniejącego parku maszynowego w części związanej z drukowaniem oraz z dalszą obróbką. Dla drukarń gazetowych zwiększony w ten sposób nakład pracy oznacza większe bezpieczeństwo inwestycyjne. Firma będzie też demonstrować rozwiązania dedykowane dla przedsiębiorstw specjalizujących się w usługach typu direct mailing i producentów magazynów reklamowych. Na jej stoisku będą promowane narzędzia z zakresu zarządzania produkcją, oferowane przez Müller Martini wspólnie ze szwajcarską firmą Direct Mail Company, mające udoskonalać istniejące łańcuchy logistyczne m.in. poprzez optymalizację czasów przezbrojenia maszyn i wkładkowania. Zdaniem obu dostawców, w połączeniu z systemem ProLiner użytkownik uzyskuje rozwiązanie spełniające wszystkie jego wymagania. Targi będą również kolejną okazją do promocji ogólnoświatowego programu usług serwisowych firmy Müller Martini, działającego pod nazwą MMServices.
Na IFRĘ po wiedzę
Tradycyjnie targom IFRA Expo towarzyszy bogata oferta wydarzeń towarzyszących, nastawionych na zdobywanie specjalistycznej wiedzy. Jednym z nich będzie 17. World Editors Forum – najważniejsza na świecie konferencja wydawców prasowych, przeznaczona dla redaktorów naczelnych i innych pracowników redakcji gazetowych (6-8 października). Kolejne wydarzenie to Media Port – program wykładów dotyczących trendów wydawniczych w zakresie publikacji online, mobilnych i drukowanych (4-6 października). Z kolei Advertising Summit, który odbędzie się w siedzibie Axel Springer w Hamburgu, skoncentruje się na ostatnich nowinkach sektora reklamowego oraz na prezentacji międzynarodowych analiz pomyślnych przedsięwzięć reklamowych (7 października). Newspapers Today to seria sesji kładących nacisk na najlepsze praktyki w produkcji gazet – badających trendy pojawiające się w pracy redakcyjnej oraz w produkcji, osiąganie najwyższej jakości druku, „zielone” publikacje i wiele więcej (4-6 października). 5 października odbędzie się 3. Międzynarodowa Konferencja na temat e-Readingu i Tabletów, która skupi się na możliwościach, jakie oferują firmom z branży prasowej urządzenia typu Kindle e-Reader, Tablet PC oraz iPad.
Podczas targów będą także miały miejsce ogłoszenie laureatów nagród WAN-IFRA XMA Cross Media (4 października) oraz ceremonia International Newspaper Color Quality Club (6 października). Dodatkową atrakcją będzie doroczne spotkanie „Get Together”, podczas którego uczestnicy zwykle mają możliwość nawiązania kontaktów i odświeżenia znajomości z wydawcami i dostawcami z całego świata (4 października). Więcej informacji na temat targów oraz towarzyszących im wydarzeń można znaleźć na stronie www.ifraexpo.com. AN