Rok 2016 przebiega w firmie Fujifilm pod znakiem 50. rocznicy powstania jej europejskiego przedstawicielstwa. Z tej okazji podczas niedawnych targów drupa 2016 odbył się uroczysty bankiet, w którym wzięło udział ok. 850 osób – partnerzy handlowi, klienci oraz pracownicy oddziałów Fujifilm z różnych krajów Starego Kontynentu, reprezentujący branżę poligraficzną. 20 czerwca w warszawskiej restauracji „Izumi Sushi” miały miejsce lokalne obchody tego jubileuszu. Spotkanie, w którym wziął udział Hironao Fujii – prezes Fujifilm Central & Eastern Europe (odpowiedzialny za rynki Polski, Czech i Słowacji), zorganizowano z myślą o rodzimych partnerach biznesowych.
Oba wydarzenia stały się okazją do przypomnienia historii europejskiego oddziału Fujifilm. Podczas warszawskiego spotkania zaprezentował ją Hironao Fujii. Początkowo filia z siedzibą w Düsseldorfie (gdzie mieści się do dzisiaj) zatrudniała trzy osoby. Obecnie Fujifilm posiada w Europie sieć ok. 50 oddziałów handlowych oraz zakład produkcyjny w holenderskim Tilburgu (działający od 1982 roku), będący największą na świecie fabryką materiałów eksploatacyjnych tego producenta. W strukturach Fujifilm Europe pracuje niemal 5000 osób, z czego 60 – w polskiej filii.
Na rynku europejskim firma działa w siedmiu obszarach, oferując m.in. systemy graficzne, rozwiązania dla branży medycznej, urządzenia optyczne, media do zapisu danych oraz technologie fotograficzne. Do odbiorców ze Starego Kontynentu trafiają w dużej mierze materiały wyprodukowane w zakładach w Tilburgu. Między innymi z myślą o klientach z branży poligraficznej pracujące tu linie produkcyjne są systematycznie rozbudowywane i udoskonalane, wytwarzając np. fioletowe i termiczne płyty offsetowe.
Stały rozwój
Coraz większy udział w obrotach Fujifilm Europe stanowią rozwiązania do druku cyfrowego, bazującego na technice inkjetowej. Najnowsze propozycje japońskiego producenta w tym zakresie można było obejrzeć podczas niedawno zakończonych targów drupa 2016. Bartosz Grzęda, kierownik sprzedaży rozwiązań poligraficznych w polskim oddziale Fujifilm, potwierdza rosnące nimi zainteresowanie także ze strony rodzimych klientów: Pomimo faktu, że marka Fujifilm na rynku drukarskim wciąż jest kojarzona przede wszystkim z najwyższej jakości rozwiązaniami dla cyfrowego prepressu, m.in. systemami CtP i płytami cyfrowymi, liczba zainstalowanych w skali globalnej maszyn z rodziny JetPress systematycznie rośnie. Na całym świecie pracuje ich obecnie ok. 70, w tym na rynku europejskim – niemal 20. Cieszymy się, że w tym gronie są też firmy z naszego kraju.
Warto podkreślić, że Fujifilm przeznacza ok. 7 proc. rocznych przychodów na cele badawczo-rozwojowe. Firma koncentruje się na obszarach rynkowych, generujących największe wzrosty i oferujących potencjał na przyszłość. Poza kluczowym ośrodkiem realizującym tego typu działania, znajdującym się w Tokio, własne laboratoria badawcze posiada też fabryka w Tilburgu. Jak zapewnia Takaaki Kurose, prezes Fujifilm Europe, rynek europejski jest dla firmy bardzo ważny, co potwierdzają m.in. inwestycje w rozbudowę holenderskich zakładów produkcyjnych. Poza wspomnianym laboratorium badawczym niedawno uruchomione zostało również Centrum Innowacji. Przekształcenie się z lokalnego producenta w firmę o zasięgu globalnym, oferującą zaawansowane technologie, było możliwe dzięki właściwej strategii rozwoju oraz znaczącym inwestycjom w badania i rozwój. Dzięki temu każdej z branż, w których działamy, jesteśmy w stanie zaoferować najlepsze dostępne na rynku rozwiązania technologiczne – podsumowuje Takaaki Kurose.
Pomyślna transformacja
Fujifilm początkowo był znany głównie jako producent filmu. Stanowiące znak firmowy zielone pudełka z filmem można było znaleźć w każdym sklepie, a statek powietrzny Fujifilm stał się znanym symbolem wydarzeń sportowych. Od 2000 roku, w związku z rozwojem fotografii cyfrowej, rynek filmu zaczął się gwałtownie kurczyć. Fujifilm stawił czoło temu wyzwaniu dzięki pomyślnej transformacji, która umożliwiła nie tylko przetrwanie firmy, lecz także jej rozwój, przekształcając ją w zróżnicowaną korporację
prowadzącą działalność w wielu branżach. Obecnie produkcja tradycyjnego filmu stanowi mniej niż 1 proc. dochodów Fujifilm. Na całym świecie firma posiada trzy główne obszary biznesowe: rozwiązania do obrazowania, włączając zaawansowane urządzenia optyczne oraz aparaty cyfrowe, materiały i systemy do druku zdjęć; rozwiązania informacyjne, gdzie Fujifilm jest bardzo aktywny w branży opieki zdrowotnej, systemów graficznych, materiałów do płaskich wyświetlaczy panelowych, mediów do zapisywania, technologii kontroli przemysłowych, a także rozwiązania do dokumentów, w ramach których firma dostarcza systemy drukujące i powiązane produkty, zajmuje się produkcją i innymi usługami.
Fujifilm wciąż odnosi wiele sukcesów w zakresie fotografii – aparaty serii X zostały przyjęte z dużym uznaniem i nagrodzone wieloma prestiżowymi nagrodami. Aparaty instax Fujifilm drukują zdjęcia natychmiast po naciśnięciu przycisku, tworząc ogólnoświatowy trend. Fujifilm jest również pionierem obrazowania diagnostycznego dla instytucji medycznych i od dziesięcioleci niezawodnym partnerem dla szpitali i lekarzy, zwiększając portfolio produktów z nastawieniem na sektor opieki medycznej.
Opracowanie: AN