Alternatywa dla mniejszych firm
6 Dec 2016 14:55

Niedawno na polskim rynku pojawiły się nowe systemy UV CtP; jest już także pierwsza instalacja w naszym kraju. To rezultat umowy podpisanej przez spółkę Tozuki.eu z holenderską firmą Wifac. O nowych rozwiązaniach dla prepressu i możliwościach, jakie z sobą niosą zwłaszcza dla mniejszych firm, rozmawiamy z Wojciechem Józków reprezentującym firmę Tozuki.eu. n Poprosimy o kilka słów na temat spółki Tozuki.eu. Jak doszło do podpisania kontraktu z firmą Wifac? Czy w ofercie Wifac znajdują się też inne systemy CtP poza produkowanymi przez Amsky Machine Equipment? Wojciech Józków: Dotychczas nasza firma była wiodącym polskim dostawcą używanych systemów CtP. Dostarczaliśmy także fioletowe systemy CtP Xante. Od zeszłego roku jesteśmy wyłącznym dystrybutorem oprogramowania StudioRIP – pierwszego kompletnego systemu workflow z polskim interfejsem użytkownika. Nasza współpraca z firmą Wifac International (wcześniej GPS International) rodziła się dosyć długo – już od targów drupa 2008. Jesień zeszłego roku to czas dużego „przyspieszenia”, w efekcie którego podpisaliśmy kontrakt na dystrybucję w Polsce wszystkich linii CtP oraz płyt znanych jako GPS X-treme dystrybuowanych w Europie przez Wifac International. W skład naszego portfolio sprzedażowego weszły od początku roku znakomite maszyny GPS-Imagine UV, które dla Wifac International produkuje Amsky Machine Equipment oraz systemy ICtP firmy Glunz&Jensen do inkjetowego przygotowania matryc offsetowych. Mamy duże doświadczenie w technologii inkjetowej, dodatkowo od wiosny ubiegłego roku jesteśmy także wyłącznym przedstawicielem w Polsce indyjskiego producenta Technova – jego bezprocesowe filmy zastępujące filmy do naświetlarek srebrowych stają się powoli pełnoprawnym zamiennikiem starej technologii. W dziedzinie „atramentowego” przygotowania matryc będziemy mieli także w niedługim czasie gotowy do prezentacji handlowej nowy produkt – mamy nadzieję, że będzie to miła niespodzianka dla klientów w Polsce i Europie. n Czy i jakie przewagi w stosunku do konkurencyjnych rozwiązań oferują urządzenia GPS-Imagine? Na czym polega możliwość częściowego finansowania zakupu systemu poprzez kontrakt płytowy? W.J.: Przewagi? – to dobre pytanie, pewnie najważniejsze. Przewagi decydują o naszych wyborach i często są to przewagi wirtualne, takie marketingowe czary… W przypadku maszyn GPS-Imagine możemy mówić o wielu realnych zaletach takich jak: n konstrukcja całości i detali, która jest sumą najlepszych idei i rozwiązań stosowanych i wypróbowanych w maszynach CtP wielu innych producentów… tak, tak, projektanci w Azji nie wymyślili w przypadku naszej maszyny wszystkiego od nowa, lecz uczyli się na błędach poprzedników (to zawsze najtańsza i najefektywniejsza forma nauki); n warianty rozszerzonej gwarancji na całą maszynę od 12 do 36 miesięcy; n tania i istotna dla ryzyka działania w przyszłości jest także możliwość wymiany pojedynczych diod (ale… to raczej w długiej perspektywie, ponieważ ich żywotność jest oceniana na więcej niż 200 000 płyt); n maszyny są również bardzo szybkie – model 4up pozwala na wyprodukowanie 22-28 płyt maksymalnego formatu w ciągu godziny! Generalnie maszyna jest po prostu porównywalna jakościowo z maszynami innych producentów, a ważną jej zaletą jest czas zwrotu wydatkowanych na nią środków. Ten parametr jest chyba najbardziej przekonujący, jak wynika z naszych dotychczasowych rozmów z klientami. Dokonaliśmy obliczeń, które jasno wykazują, iż ze względu na podobną do systemów termicznych kwotę inwestycji (wcześniej systemy UV były co najmniej dwu-trzykrotnie droższe od termicznych CtP) porównanie kosztu eksploatacji – płyt konwencjonalnych i termicznych – powoduje, że całkowity zwrot inwestycji w drukarni wykonującej np. około 500 płyt B2 miesięcznie to jedynie 20 miesięcy! Do obsługi raty leasingu z założeniem 0 proc. pierwszej wpłaty i 5 lat trwania umowy wystarczy już około 200 płyt B2. Wykonaliśmy również symulację zwrotu inwestycji dla naświetlarni usługowej, która już posiada maszynę termiczną. Okazało się, że klient posiadając naświetlarkę termiczną i naświetlając usługowo tylko 400 metrów kwadratowych płyt termicznych, po zmianie technologii świecenia na UV CtP zaoszczędzi każdego miesią- ca na samej różnicy ceny materiałów – równowartość pełnej raty leasingowej. Dodatkowo istnieje możliwość finansowania przez nas 1/3 wartości całego systemu w postaci kontraktu na dostawy płyt. Wówczas klient spłaca ową 1/3 wartości w zakupach płyt, które nawet wtedy pozostają tańsze od płyty termicznej… Taki sposób finansowania powoduje, że niezbędna inwestycja początkowa jest już na poziomie maszyn używanych, a klient otrzymuje dodatkowo przedłużoną gwarancję. n Pan Wim Plaggenburg, dyrektor sprzedaży Wifac, wspominał o testowaniu systemu GPS-Imagine UV w drukarniach włoskich i czeskich. Czy testy zaowocowały zamówieniami? W.J.: Maszyny, które zaprojektowano w Azji na potrzeby tamtego rynku, zostały przed wprowadzeniem na rynek europejski gruntownie przetestowane i dopasowane do jego wymogów, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa obsługi. Możemy śmiało powiedzieć, że maszyny GPS-Imagine to zupełnie „europejskie” maszyny. Po pierwszych testach grupy zaproszonych dealerów liczba zamówień na maszyny była pozytywnym zaskoczeniem – tylko w okresie pierwszego miesiąca zostało zamówionych 29 maszyn! Biorąc pod uwagę kulturę pracy maszyny oraz ekonomikę jej użytkowania, tak duże zainteresowanie klientów zupełnie nie dziwi. Wkrótce będziemy mieli możliwość zaprezentowania opinii naszych polskich klientów – studio usługowe Verte w Szczecinie rozpoczyna intensywną, realną eksploatację maszyny. Mamy nadzieję, że podobnie jak wielu innych europejskich klientów wystawi maszynie GPS-Imagine UV najwyższą ocenę. n W jaki sposób Agencja Verte ze Szczecina zapoznała się z systemem GPS-Imagine UV i jakie jego cechy przekonały ją do zakupu? W.J.: Proponuję, abyśmy po okresie kilku miesięcy zrobili „case study” i jakiś krótki wywiad z właścicielami Verte – będzie bardziej wiarygodnie. n Czy jest szansa na kolejne wdrożenia w polskich firmach? Jakie działania podejmuje spółka Tozuki.eu w celu popularyzowania urządzeń firmy GPS-Imagine UV na naszym rynku? W.J.: Obecnie prowadzimy rozmowy z kilkoma poważnie zainteresowanymi klientami. Mamy nadzieję, że wkrótce kolejne polskie drukarnie i studia usługowe będą mogły cieszyć się znacznymi oszczędnościami i profitami, które są możliwe dzięki zastosowaniu nowej maszyny UV CtP. To, co przez lata było dla nas zawsze bardzo ważne – poznanie potrzeb klienta i brak sprzedawania „na siłę” – jest najistotniejsze i dziś. To, co daje rozwój i zadowolenie naszym klientom, powoduje, że chętnie do nas wracają – a to po prostu cieszy. Tak jak w przypadku każdej innej technologii prepress, zawsze prosimy klientów o wypróbowanie rozwiązania przed decyzją zakupu. Jeśli chodzi o nasze rozwiązania CtF i CtP oparte na maszynach inkjet Epsona, zainteresowani klienci zawsze mogli zamówić próbne filmy lub płyty, a cały system StudioRIP Workflow można pobrać jako w pełni funkcjonalne demo. Podobnie w przypadku GPS-Imagine UV: możemy zapewnić każdego klienta, że u nas nie musi kupować „kota w worku” – wcześniej zachęcamy do prób, to zawsze najlepsza weryfikacja. n Dziękuję za rozmowę. Oprac. IZ