Amcor członkiem Polskiej Izby Druku
21 Mar 2023 12:56

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Po sukcesie konferencji Polskiej Izby Druku, która odbyła się 25 listopada ub.r. i towarzyszyła jubileuszowi 30-lecia PID oraz Gali Złotego Gryfa, do grona członków dołączają nowe firmy. Jedną z nich jest największy na świecie producent opakowań, firma Amcor. Prezes Jerzy Czubak podaje wiele powodów, dla których warto wstąpić w szeregi Izby.

To nie była dla nas oczywista decyzja – mówi Jerzy Czubak, prezes Amcor Speciality Cartons. – Przez lata wystarczało nam członkostwo w ECMA (European Carton Makers Association), które z uwagi na specjalizację jest dla nas kluczowym stowarzyszeniem oraz w Polskim Bractwie Kawalerów Gutenberga. W tej organizacji, której idea mnie zachwyciła, jesteśmy zrzeszeni od początku jej działalności, choć nie jest ona stowarzyszeniem stricte branżowym. W ECMA z kolei dokonują się ważne rzeczy dotyczące otoczenia naszego biznesu, organizacja ta kooperuje z europejskimi decydentami po to, aby naszej działalności trochę pomóc. A pomoc ta jest nam coraz bardziej potrzebna – opakowania papierosów znajdują się pod dużą presją polityczną, głównie jeśli chodzi o zakaz reklamy i ekspozycji, a także daleko posunięte ograniczenia w projektowaniu, nawet dotyczące znaku firmowego. Przez to opakowania te są bardzo łatwe do podrobienia. Co więcej, opakowania same w sobie w oczach konsumentów nie są czymś pozytywnym, są odpadem zanieczyszczającym środowisko. My, profesjonaliści branży opakowań wiemy doskonale, że są niezbędne, nie tylko chronią i promują, ale także pomagają efektywnie pakować. Niemniej nadeszła era ekologii i opakowania znalazły się pod dużą presją. Aby skutecznie na nią odpowiedzieć i nie dopuścić do wylania dziecka z kąpielą, trzeba mieć proces ustawodawczy pod kontrolą. I tu wracamy do wagi organizacji branżowych – do tej pory nie widzieliśmy konieczności członkostwa w stowarzyszeniach krajowych, ale trudno nie dostrzec, że przemysł poligraficzno-opakowaniowy jest w Polsce bardzo silny. Uznaliśmy, że nasza obecność jest tu na tyle duża, iż warto przystąpić do organizacji zrzeszającej wszystkich poligrafów, bez względu na technologię i reprezentującej interesy całego środowiska. Ważne było dla mnie to, aby była to organizacja żywa. O działalności Polskiej Izby Druku nie wiedziałem zbyt wiele, ale mam zaufanie do ludzi i odkąd prezesem PID został Jacek Kuśmierczyk, nie potrzebowałem większej zachęty. Znam go kilkadziesiąt lat, wiem, jaki jest aktywny, zaangażowany, skuteczny i jakie ma kontakty w branży i wśród decydentów.

Prezes Czubak podkreśla, jak ważna jest współpraca z decydentami, ustawodawcami i wspólne wypracowywanie rozwiązań uwzględniających wielostronne interesy: Na razie jest to po prostu narzucanie regulacji, nie zawsze dobrze przemyślanych i skutecznych. Chciałbym, aby Izba aktywnie działała w interesach środowiska poligraficzno-opakowaniowego, aby alarmowała ustawodawców o zagrożeniach i komunikowała korzyści, jakie branża ta może przynieść polskiej gospodarce. Bardzo ważne jest, abyśmy występowali jako lobbyści w imieniu wszystkich konsumentów, którzy są w stanie dodatkowo zapłacić (i mam na poparcie tej tezy badania) za to, aby opakowanie było bardziej ekologiczne. Wystarczyłby jeden cent więcej, ale w skali globalnej to koszty rzędu miliardów i nie ma na to na razie zgody.

Rolę Izby prezes Czubak widzi także w przewidywaniu kierunków przyszłego rozwoju poligrafii, skutków regulacji ekologicznych i wskazywaniu dobrych praktyk. My jako międzynarodowa organizacja, rynkowy lider obecny praktycznie na całym świecie mamy za sobą potężną bazę: działań badawczo-rozwojowych (tylko w działach B&R zatrudniamy ponad tysiąc osób), platformy komunikacji z klientami i decydentami. Chętnie włączymy się w działania Izby całą naszą organizacją – deklaruje.

Amcor jest jedną z największych na świecie firm produkujących opakowania – zatrudnia 33 tysiące pracowników, posiada ponad 300 fabryk w 43 krajach na pięciu kontynentach. Centrala firmy znajduje się w Melbourne w Australii. W Polsce Amcor zatrudnia 800 pracowników w czterech zakładach – trzech znajdujących się w Łodzi i jednym w Złotowie w woj. wielkopolskim. Jeden z łódzkich zakładów należy do grupy produktowej Tobacco, produkującej opakowania dla przemysłu tytoniowego, pozostałe do grupy Flexibles, zaopatrującej głównie branżę spożywczą w opakowania giętkie. Klientami Amcor są globalne koncerny, a w branży posiada on opinię lidera innowacji i nowych technologii.  AN