API Group: „Zwiększymy siłę Twojej marki”
16 Nov 2018 11:21

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Powyższe motto od lat przyświeca działalności API Group – brytyjskiego producenta specjalistycznych folii, laminatów i materiałów holograficznych, znajdujących zastosowanie m.in. przy uszlachetnianiu druków. Niemal 100-letnie doświadczenia na rynku produkcji i przetwórstwa folii; zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii i USA; międzynarodowa sieć przedstawicielstw i lokalnych oddziałów (także w Polsce ); szerokie portfolio zaawansowanych technologicznie produktów i rozwiązań; profesjonalne doradztwo, szkolenia i serwis; aktywny udział w wydarzeniach branżowych – to kluczowe elementy składające się na obraz firmy. Marka API, zgodnie z jej własnym mottem, staje się coraz bardziej rozpoznawalna także wśród polskich drukarń i przedsiębiorstw zajmujących się wykańczaniem zadrukowanych podłoży, a jej udziały rynkowe w rodzimym rynku specjalistycznych folii i laminatów systematycznie rosną.

Firma API oraz jej lokalny oddział – API Folie Polska – odnotowują ostatnio wiele zmian – mówi Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca polską filią API Group. – Wystarczy tu wymienić przejęcia w skali międzynarodowej, pojawienie się nowych produktów w portfolio, wprowadzenie na rynek kolejnej wersji API Trends Folio – naszego przewodnika po trendach w branży opakowaniowej, zaś w wymiarze lokalnym – przejęcie globalnej obsługi w zakresie folii pigmentowych i ciągła rozbudowa mocy przetwórczych naszego zakładu produkcyjnego w Piasecznie k. Warszawy. Jednym słowem – nasz potencjał, zarówno globalny, jak i lokalny, rośnie z miesiąca na miesiąc.

Prawie 100 lat doświadczeń 

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że marka API ma bardzo bogatą historię, obfitującą w wiele wydarzeń, które okazały się być rewolucyjnymi w kontekście rozwoju całej branży – kontynuuje Katarzyna Kozińska. – Era naszej innowacyjności, właściwej rzecz jasna swoim czasom, zaczęła się od wprowadzenia na rynek w 1927 roku pierwszego młota mechanicznego do ugniatania folii. W roku 1933 firma wyprodukowała pierwszą próżniowo metalizowaną folię do tłoczeń, zaś w 1942 roku była pionierem w zakresie zastosowania aluminium przy wytwarzaniu folii do tłoczenia. Kolejne rewolucyjne rozwiązania API to m.in.: stworzenie pierwszego na świecie aluminiowego laminatu foliowego do opakowań tytoniowych (rok 1970), wynalezienie procesu transferowego metalizowania podłoży (1980), wyprodukowanie folii holograficznych do tłoczenia (1986) oraz holograficznego laminatu foliowego w 1992 roku.

Bogate portfolio folii metalizowanych do tłoczenia...

Po roku 2000 w ofercie API Group zaczęły się pojawiać rozwiązania, które do dzisiaj stanowią o sile jej portfolio. Rok 2005 przyniósł premierę MV-PLUS – folii graficznej do tłoczenia na gorąco, która jest najpopularniejszą folią w naszym portfolio – mówi Katarzyna Kozińska. – Jest to materiał o wszechstronnych zastosowaniach i bardzo szerokiej gamie kolorystycznej.

Wśród innych folii graficznych znajdujących się w ofercie API Group warto wymienić m.in. MH – folię do tłoczenia na gorąco, zawierającą klej i dedykowaną nierównym powierzchniom (typu soft touch) oraz SG i XO – folie do zadrukowywania farbami konwencjonalnymi. Na uwagę zasługują też folie JP i ZR – opracowane z myślą o podłożach niewsiąkliwych i aplikacjach z udziałem lakieru UV – dodaje Katarzyna Kozińska. – Od roku 2009 w naszej ofercie znajdują się arkuszowe folie do tłoczenia na zimno TU, zaś od 2014 – dedykowane produkcji wąskowstęgowej TA. Obie serie są systematycznie udoskonalane, ostatnie lata przyniosły premierę kolejnych ich wersji.

... pigmentowych... 

To relatywnie nowy produkt w ofercie API Group. Flagowym rozwiązaniem jest PG – wprowadzona na rynek w 2015 r. folia do tłoczenia na gorąco, dedykowana ogólnym zastosowaniom graficznym. Jej uzupełnienie stanowi folia GT, również przeznaczona do hot stampingu.

Warto nadmienić, że znacząca część produkowanych przez API folii pigmentowych, trafiających następnie do klientów z całego świata, jest konfekcjonowana w naszym podwarszawskim zakładzie – mówi Katarzyna Kozińska. – To efekt niedawnych zmian strukturalnych, jakie zaszły w firmie, a także dowód uznania naszego lokalnego oddziału za jednostkę, która w całych strukturach API Group staje się swego rodzaju „dźwignią” biznesową. 

... holograficznych...

Osobnym, ale coraz ważniejszym składnikiem naszego portfolio są folie i materiały holograficzne – kontynuuje dyrektor zarządzająca API Folie Polska. – Warto w tym miejscu przypomnieć, że pierwszy pokaz z udziałem hologramów stworzonych przez API miał miejsce już w roku 1977 w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Londynie. Kolejne lata i dekady przyniosły następne rewolucyjne rozwiązania, które od niedawna dostępne są w ramach pakietu Holonique Boutique.

Zadebiutował on na targach Luxe Pack Monaco 2016. Poza pełną ofertą folii holograficznych (oraz 3D), w ramach Holonique Boutique firma oferuje doradztwo i wsparcie przy ich wdrażaniu, głównie w zakresie opakowań na żywność, napoje, środki higieny osobistej i kosmetyki.

... i laminatów

Pierwszy na rynku laminat soczewkowy – API Fresnel (obecnie Fresnel Lens w wersji registrowanej) był jednym z naszych rewolucyjnych rozwiązań wprowadzonych na rynek w początkach 21. wieku – mówi Katarzyna Kozińska. – Zaprojektowany pierwotnie z myślą o zastosowaniu przy produkcji tapet ściennych, obecnie – po licznych udoskonaleniach – znakomicie odnajduje się m.in. w branży opakowań luksusowych. Nieco wcześniej firma wprowadziła na rynek inne, pionierskie produkty: pierwszy holograficzny laminat foliowy (w roku 1992) czy laminat holograficzny zawierający pojedyncze obrazy (w roku 2001).

Ważnym wydarzeniem było stworzenie pierwszego kompostowalnego kartonu laminowanego w 2005 roku – mówi Katarzyna Kozińska – oraz trzy lata później – pierwszego registrowanego laminatu holograficznego aplikowanego z roli. Kolejne przełomowe rozwiązanie, będące obecnie jednym z naszych flagowych produktów, to niezawierający folii laminat Transmet. Jest to proekologiczny materiał, klasy high-end, przeznaczony do uszlachetniania opakowań tekturowych.

Zgodność ze standardami, szeroki wybór, duża dostępność 

Warto podkreślić, że wszystkie produkowane przez API folie są niskomigracyjne – podkreśla Katarzyna Kozińska. – Zakwalifikowane jako nietoksyczne, spełniają szereg wymagań i przepisów takich jak CONEG w zakresie ochrony środowiska czy EN71.3 – dotyczący opakowań do żywności. Nasze folie cechuje też wysoka odporność na ścieranie mechaniczne, wodę i działanie alkoholu. 

Jak zaznacza dyrektor zarządzająca API Folie Polska, wszystkie produkowane przez firmę folie są dostępne od ręki w jej podwarszawskim magazynie. Oferujemy największą na rynku dostępność kolorów dla różnych rodzajów folii. Poza podstawowymi kolorami – złotym i srebrnym – nie stosujemy minimalnych ilości zamówienia. Folie, produkowane głównie w Wielkiej Brytanii, są dostarczane przez polski oddział, bez udziału pośredników. Zapewniamy szeroką ich dostępność, także dedykowanych najtrudniejszym podłożom i aplikacjom.

Kompleksowa współpraca

Poza bogatym portfolio oferujemy też doradztwo oraz wsparcie techniczne przy doborze i wdrożeniu folii – kontynuuje Katarzyna Kozińska. – Nasza wiedza w tym zakresie bazuje nie tylko na własnych, blisko 100-letnich doświadczeniach API, ale wynika też ze ścisłej współpracy z najważniejszymi producentami maszyn i urządzeń drukujących oraz uszlachetniających, jak również farb czy materiałów eksploatacyjnych. Centrala API Group co roku przeznacza spore kwoty na działalność badawczo-rozwojową, czego efektem są coraz bardziej innowacyjne, a zarazem proekologiczne rozwiązania, zgodnie z obowiązującymi trendami rynkowymi.

Jak podkreśla Katarzyna Kozińska, dużym atutem API w kontekście działalności w naszym kraju jest lokalny oddział firmy. Jesteśmy jedynym producentem specjalistycznych folii do uszlachetnień, który w Polsce działa bezpośrednio, a nie przez partnera handlowego czy dystrybutora. Co więcej, poza bogato wyposażonym magazynem dysponujemy zakładem konfekcjonującym folie dla klientów z Polski i z zagranicy. To pozwala nam być blisko klienta i zaoferować mu bezpieczeństwo oraz ciągłość dostaw.

Poza spotkaniami bezpośrednimi podczas rozmów handlowych, firma API Folie Polska stara się uczestniczyć w wielu lokalnych wydarzeniach branżowych, będących okazją do spotkań z jej klientami. Jesteśmy obecni na targach np. Packaging Innovations czy konferencjach skierowanych do przedstawicieli drukarń offsetowych i fleksograficznych. Poza prezentacjami naszych rozwiązań jest to okazja do podtrzymania dotychczasowych oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych.

API Trends Folio

API Group dba również o aktualność swojego portfolio względem obecnych i przyszłych trendów obowiązujących w branży projektowania opakowań. Za tę część jej działalności odpowiada zespół specjalistów, na czele którego stoi David Peters – creative development manager. Poza bieżącym doradztwem i wsparciem dla klientów zajmuje się on tworzeniem i aktualizowaniem API Trends Folio, specjalnego wydawnictwa, będącego swego rodzaju przewodnikiem po trendach w branży opakowań i etykiet, skierowanego w dużej mierze do projektantów graficznych i właścicieli marek – mówi Katarzyna Kozińska. – Na niedawnych targach Luxe Pack Monaco miała miejsce premiera jego kolejnej edycji na lata 2019/2020. Publikacja ta zawiera m.in. próbki wytwarzanych przez nas materiałów oraz studia przypadku prezentujące ich wdrożenie w rozwiązaniach opakowaniowych dla światowych marek.

Jak zatem widać, nasza działalność nie ogranicza się jedynie do produkcji i sprzedaży folii, laminatów oraz materiałów holograficznych. Zgodnie z zasadą „myśl globalnie, działaj lokalnie” współpracujemy z naszymi klientami w sposób kompleksowy, a naszymi partnerami są nie tylko przedstawiciele drukarń i firm przetwórczych, ale także projektanci graficzni, przedstawiciele agencji reklamowych, pracownicy działów marketingu i reklamy lokalnych i światowych marek. Kompleksowa współpraca oraz doradztwo pozwalają nie tylko osiągnąć założone cele produkcyjne, ale też stworzyć wymarzone przez klienta opakowanie czy etykietę. Wszystko zgodnie z towarzyszącym naszej działalności hasłem „Zwiększymy siłę Twojej marki” – podsumowuje Katarzyna Kozińska.

Opracowano na podstawie materiałów firmy API Group