Arena innowacji
18 Jun 2019 10:15

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Kolejna edycja targów FESPA Global Print Expo, która odbyła się w dniach 14-17 maja br. w Monachium, ugruntowała pozycję wydarzenia jako wiodącej międzynarodowej wystawy poświęconej drukowi specjalistycznemu i oznakowaniom. W ciągu czterech dni odwiedziło ją 20 780 gości indywidualnych ze 137 krajów. Była także miejscem licznych premier produktowych.

Jak można było się spodziewać, największą delegację narodową stanowili odwiedzający z Niemiec – 25 proc. całkowitej liczby zwiedzających, a następnie z Włoch (7 proc.) oraz Austrii (5 proc.). Biorąc pod uwagę fakt, że goście przyjechali ze 137 krajów, ich struktura była zdecydowanie międzynarodowa – Fespa przyciągnęła szeroką publiczność także spoza Europy, w tym odwiedzających z tak odległych miejsc, jak Chiny, Japonia, USA i Australia.

Łączna frekwencja, liczona z powtórnymi wizytami, wyniosła 34 104, przy czym prawie dwie trzecie wszystkich odwiedzających poświęciło na targi co najmniej dwa dni. 

1 na 3 odwiedzających to osoby podejmujące ostateczne decyzje, co ugruntowało status FESPA Global Print Expo jako kluczowego wydarzenia zakupowego w kalendarzu branży poligraficznej. 

Stałe zainteresowanie

Ogólne dane dotyczące frekwencji wskazują, że istnieje stałe zainteresowanie wystawą FESPA Global Print Expo – komentuje Roz Guarnori, dyrektor wydarzenia. – Najbardziej satysfakcjonujące są dla nas jako organizatorów informacje zwrotne na temat tego, iż pobyt na targach był dla zwiedzających owocny i pozwolił na zdobycie nowej wiedzy. Sugeruje to, że zarówno zwiedzający, jak i wystawcy skupiają się bardziej na przekazaniu cennych informacji i dzieleniu się wiedzą, niż na myśleniu wyłącznie w kategoriach kosztu jednego leadu lub zwrotu z inwestycji. Fespa zawsze miała ambicję być wydarzeniem, które inspiruje i pokazuje możliwości, jakie ma do zaoferowania druk specjalistyczny.

Kluczowym obszarem zainteresowania były maszyny do druku cyfrowego – wskazało je 41 proc. odwiedzających, a następnie materiały eksploatacyjne do druku cyfrowego – 31 proc. Porównywalny jest odsetek odwiedzających zainteresowanych tekstyliami i tkaninami, co świadczy o rosnącym znaczeniu targów jako międzynarodowego miejsca spotkań firm zajmujących się drukowaniem tekstyliów i produkcją odzieży. 

Odpowiedzią organizatorów na ten trend jest nowa przestrzeń Sportswear Pro, która zadebiutuje podczas kolejnej odsłony targów FESPA w Madrycie w marcu 2020, o czym szerzej w dalszej części artykułu.

Eksplozja możliwości

Zgodnie z misją Fespy polegającą na wspieraniu firm poligraficznych poprzez edukację i doradztwo w zakresie najlepszych praktyk, program targów FESPA Global Print Expo 2019 obejmował szereg obszarów tematycznych takich jak dekoracje wewnętrzne, drukowanie i produkcja odzieży czy zarządzanie barwą. Tegoroczne hasło targów „Eksplozja możliwości” odzwierciedlało potencjał rozwoju biznesu w druku specjalistycznym. Widać to było wyraźnie na przykładzie szerokiej gamy produktów wprowadzanych na rynek i ulepszeń technologicznych zaprezentowanych na wystawie. Łącznie 700 wystawców wypełniło sześć hal Targów Monachijskich, prezentując szereg nowych urządzeń i aplikacji. 

Firmy EFI i Mimaki wybrały wydarzenie jako platformę debiutu swoich nowych drukarek typu flatbed, odpowiednio Pro 30f i JFX200-2513 EX, podczas gdy firma Epson poszerzyła swoją ofertę SureColor SC-S o 2 nowe modele przemysłowe, SC-S60600L i SC80600L. Kolejnym kluczowym obszarem innowacji było drukowanie w systemie z roli na rolę, w którym firma Canon zaprezentowała swój najnowszy system Océ Colorado 1650, podczas gdy szwajcarski producent SwissQprint wprowadził na rynek Karibu, swoją pierwszą drukarkę w systemie roll-to-roll. Firma Durst zaprezentowała rosnącą rodzinę P5 oraz własne modułowe rozwiązania programowe – Durst Workflow, Durst Analytics i Durst Smart Shop – aby zapewnić klientom zautomatyzowaną jednostkę produkcyjną „od piksela do wyjścia”. 

Ciekawe premiery produktów pojawiły się również w branży tekstylnej – HP zaprezentowało drukarkę sublimacyjną S1000 Stitch o szerokości 3,2 m, zaś Kornit Digital po raz pierwszy przedstawił Atlas Kornit, wysokowydajny system stworzony z myślą o przemysłowych firmach zajmujących się dekoracją odzieży, oraz Poly Pro Kornit Avalanche, wykorzystujący technologię NeoPoly, pierwszy w branży cyfrowy, przemysłowy proces druku wysokiej jakości na poliestrze. 

Pozytywny odbiór

Wystawcy nie szczędzili ciepłych słów na temat świetnej organizacji targów FESPA Global Print Expo 2019, jak również jakości zwiedzających. 

To była jedna z najlepszych edycji targów FESPA – powiedział Stephan Keimer, kierownik ds. sprzedaży w firmie Bickers. – Jakość odwiedzających była doskonała – odbyliśmy owocne rozmowy z decydentami, z których część zakończyła się już podpisaniem kontraktu. Organizatorzy targów FESPA wykonują świetną robotę i z niecierpliwością czekamy na powrót do Madrytu w przyszłym roku.

Inne firmy chętnie podkreślały międzynarodowy zasięg odwiedzających. Szczególnie ucieszył nas fakt, że FESPA staje się coraz bardziej międzynarodową wystawą – skomentowała Danna Drion, kierownik marketingu w Mimaki Europe. – Na targach spotkaliśmy się z gośćmi nie tylko z regionu EMEA, ale także z obu Ameryk, Azji i Australii, docierając do najszerszej międzynarodowej publiczności w historii.

Do firm, które na targach wystawiły się po raz pierwszy, należy DS Smith, globalny producent m.in. opakowań i POS z tektury falistej. Wystawa była dla nas bardzo ciekawym doświadczeniem – przyznaje Louis Patruno, dyrektor ds. marketingu i nowego biznesu w DS Smith. – Zauważyliśmy trzy kluczowe trendy: po pierwsze, FESPA zbudowała prawdziwie międzynarodową publiczność – targów nie można już zaliczyć do europejskich, co otwiera przed wystawcami nowe możliwości biznesowe; po drugie, byliśmy pod dużym wrażeniem jakości przeprowadzonych na targach rozmów – zwiedzający wiedzą, czego chcą i mają bardzo specyficzne wymagania, które musimy być w stanie zaspokoić. Wreszcie po trzecie, zrównoważony rozwój stał się kluczowym priorytetem, z rosnącą liczbą klientów chętnych do przyjęcia dobrych praktyk ekologicznych, i musimy być w stanie dostarczać produkty przyjazne środowisku. Pod tym względem targi otworzyły nam oczy.

Za rok w Madrycie

Fala pozytywnych opinii zwiedzających i wystawców targów FESPA Global Print Expo w Monachium była imponująca – podsumowuje Roz Guarnori. – Orzeźwiający jest fakt, że FESPA jest coraz częściej postrzegana jako wiodąca światowa arena innowacji technologicznych w dziedzinie druku cyfrowego, sitodruku i tekstyliów, a także kluczowe miejsce podejmowania decyzji inwestycyjnych. Z niecierpliwością oczekujemy, że w nadchodzących latach będziemy mogli wykorzystaći podtrzymać tę reputację, poczynając od kolejnej edycji targów Global Print Expo 2020 w Madrycie.

Targi FESPA Global Print Expo 2020 odbędą się w IFEMA – Feria de Madrid w dniach 24-27 marca 2020 roku. Towarzyszyć im będą European Sign Expo 2020 dla oznakowań niedrukowanych oraz Sportswear Pro 2020, nowa przestrzeń poświęcona wyłącznie produkcji odzieży sportowej na żądanie i dostosowanej do potrzeb klienta. Koncentrując się na najnowszych technologiach Sportswear Pro połączy dostawców rozwiązań dla trzech kluczowych obszarów produkcji odzieży sportowej: projektowania (CAD/CAM i skanowanie ciała 3D); produkcji CMT (cut, make and trim) oraz dekoracji (drukowanie, grawerowanie, hafty i laserowe systemy aplikacyjne), a także twórców akcesoriów, inteligentnych tekstyliów oraz drukowanej elektroniki. 

Odwiedzającymi Sportswear Pro mają być osoby decyzyjne, poszukujące najnowszych innowacji technologicznych jako sposobu na usprawnienie procesów produkcyjnych, zmniejszenie zapasów i ilości odpadów oraz umożliwienie produkcji na żądanie i just-in-time w odpowiedzi na skracające się cykle mody. Oprócz wystawy w ramach nowego wydarzenia zostanie zaprezentowany specjalny program konferencyjny odzwierciedlający trendy w produkcji odzieży sportowej takie jak zrównoważony rozwój i automatyzacja. Wierzymy, że FESPA, która ugruntowała swoją pozycję jako wiodąca europejska wystawa tekstyliów i druku odzieży, w tym druku bezpośredniego na tkaninach, może dostarczyć wydarzenie, które będzie informować, edukować i inspirować projektantów oraz producentów odzieży sportowej możliwościami, jakie stwarzają innowacje technologiczne i materiałowe – mówi Michael Ryan, szef projektu Sportswear Pro w federacji Fespa. 

Ponieważ Europa Południowa i Afryka Północna są kluczowymi regionami dla projektowania i produkcji odzieży sportowej oraz wyrobów włókienniczych, Feria de Madrid stanowi idealne miejsce na pierwszą edycję wydarzenia Sportswear Pro, umożliwiając łatwy dostęp osobom decyzyjnym z Hiszpanii, Portugalii, Francji oraz krajów takich jak Tunezja i Maroko. Stolica Hiszpanii jest również łatwo dostępna dla gości z innych dużych ośrodków produkcji odzieży. 

Długie dziedzictwo FESPA w dziedzinie sitodruku i druku cyfrowego to głębokie korzenie w sektorze produkcji odzieży, a ostatnie raporty wyraźnie pokazują, że odzież sportowa i aktywna to jeden z najbardziej dynamicznych segmentów tej branży – podsumowuje Neil Felton, dyrektor zarządzający federacji Fespa. – Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie Sportswear Pro wniesie wartość dodaną do naszej ugruntowanej społeczności, wspierając jednocześnie szersze grono odbiorców w rozwoju ich działalności produkcyjnej na szybko zmieniającym się rynku.

Wiadomo już także, że w 2021 r. FESPA Global Print Expo powróci do Monachium w dniach 18-21 maja. AN