Badanie rynku druku cyfrowego i sitodruku – część II
6 Dec 2016 14:48

W poprzednim numerze Poligrafiki zaprezentowaliśmy Państwu I część raportu podsumowującego badanie rynku druku cyfrowego i sitodruku, które przeprowadzono podczas targów FESPA w 2007 roku. W niniejszym numerze przedstawiamy wyniki badań na temat cyfrowego druku wielkoformatowego dotyczące m.in. wykorzystywanego sprzętu i materiałów, wiodących technologii oraz planów zakupowych. Część III raportu – za miesiąc. Urządzenia do cyfrowego druku wielkoformatowego Posiadane urządzenia do cyfrowego druku wielkoformatowego w znacznej mierze są uzależnione od rodzaju prowadzonej działalności. Średnio ok. 49% uczestników sondażu posiada w swoim zakładzie drukarkę wielkoformatową. Spośród biorących udział w sondażu firm zajmujących się znakowaniem 75% zainwestowało w sprzęt do cyfrowego druku wielkoformatowego. Zaledwie 33% spośród firm, które określiły się jako przedsiębiorstwa związane z sitodrukiem, zadeklarowało zakup tego typu urządzeń. Firmy zajmujące się drukowaniem billboardów najchętniej zaopatrują się w urządzenia do cyfrowego druku wielkoformatowego w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami uczestniczącymi w sondażu (wykres 1). Dane te wskazują na możliwość znacznego zwiększenia sprzedaży maszyn do wielkoformatowego druku cyfrowego w niedalekiej przyszłości, zwłaszcza tym przedsiębiorstwom, które drukują na własne potrzeby, zajmują się szybkim i komercyjnym drukiem oraz sitodrukiem. Spośród urządzeń do druku wielkoformatowego respondenci najliczniej wskazali na wykorzystywanie maszyn typu inkjet z tuszami rozpuszczalnikowymi oraz wodnymi. W dalszej kolejności znalazły się: techniki konwencjonalne (offset, sitodruk), ekosolwent, inkjet UV, inkjet sublimacyjny, technologie termotransferowe i elektrostatyczne. Udział wielkoformatowego druku cyfrowego Respondenci uczestniczący w badaniu wskazali, że niemal w 39% ich biznes i dochody były związane z cyfrowym drukiem wielkoformatowym. Wśród badanych znalazło się niewiele firm zajmujących się wyłącznie cyfrowym drukiem wielkoformatowym (16,9%) i duża liczba respondentów (39,6%) czerpiących mniej niż 20% swoich dochodów z druku wielkoformatowego. Respondenci mają jednocześnie nadzieję, że w ciągu dwóch kolejnych lat zależność ich działalności/dochodów od wielkoformatowego druku cyfrowego zwiększy się średnio do 49%. Udział ten, jak wskazuje wykres 2, zależy jednak od rodzaju prowadzonej działalności. Wykorzystywane technologie W odpowiedziach respondentów inkjet rozpuszczalnikowy jest wiodącą technologią, jeśli uzwględnić sprzęt, który posiadają badani. Nie jest więc zaskakujące, że właśnie z tą techniką związanych jest 34% ich obecnej działalności. Dodatkowo badanie wskazuje, że użytkownicy oczekują kontynuacji procesu odchodzenia od mocnych rozpuszczalników na rzecz alternatywnych technologii, zwłaszcza inkjetu UV. Respondenci określili, że technika ta obecnie stosowana jest w 12% produkcji ogółem, ale jednocześnie przewidywany jest wzrost jej udziału w ciągu dwóch lat do 22%. Wykres 3 zamieszczony na s. 72 przedstawia przewidywania respondentów dotyczące technologii wykorzystywanych obecnie i za dwa lata. Opłacalność sitodruku i druku analogowego w porównaniu z drukiem cyfrowym Druk cyfrowy ma wiele zalet przy niskich nakładach, ale wykorzystywanie analogowych technik drukowania jest z reguły bardziej opłacalne przy większych ilościach odbitek. Osoby uczestniczące w sondażu poproszono o oszacowanie, jak wiele cyfrowych wydruków wielkoformatowych muszą wykonać na swoich maszynach, żeby proces ten był bardziej opłacalny niż w przypadku wykorzystywania sitodruku lub technik analogowych. Respondenci oszacowali, że średnio powinni wyprodukować 132 wydruki wielkoformatowe. 10% badanych wskazało na mniej niż 10 wydruków, 13% musi wyprodukować od 10 do 19 wydruków, 21% – od 20 do 49 wydruków, 24% – od 50 do 99 wydruków, 13% – od 100 do 199 wydruków, 9% – od 200 do 499 wydruków i 10% powinno wydrukować więcej niż 500 wydruków. Liczba wydruków zależy także od rodzaju przedsiębiorstwa: drukarnie komercyjne i oferujące szybki druk muszą wyprodukować średnio 32 wydruki, natomiast drukarnie cyfrowe i punkty reprograficzne – 169 wydruków. Plany zakupów Z sondażu wynika, że ponad połowa respondentów (57%) planuje w ciągu 12 miesięcy zakup nowej maszyny do druku wielkoformatowego, 26% nie było pewnych swoich planów zakupowych, a jedynie 17% w ogóle nie planuje zakupu tego typu sprzętu. W sumie więcej niż 66% użytkowników sprzętu planuje wydać na zakup nowej drukarki wielkoformatowej ponad 33 500 euro. Uczestników ankiety pytano także o rodzaj sprzętu do druku wielkoformatowego, który zamierzają nabyć. Najczęściej wskazywane były drukarki typu inkjet UV (43,1%), inkjet rozpuszczalnikowy (24,8%) i ekosolwentowe (14,7%). Jedynie 6,4% respondentów ma zamiar zainwestować w technologię wodnego inkjetu, 4,6% zamierza kupić urządzenie termotransferowe, 2,8% – maszynę sitodrukową, a zaledwie 0,9% badanych myśli o kupnie urządzenia elektrostatycznego. 2,8% respondentów nie jest pewnych co do swoich przyszłych zakupów. W 64% kupno nowego sprzętu wiąże się z chęcią uzyskania dostępu do innowacyjnych możliwości oferowanych przez te maszyny. 21% spośród badanych pragnie zwiększać nowe możliwości, 10% respondentów pragnie po prostu zastąpić starsze urządzenia, a tylko 4,6% odpowiedziało, że kupno nowego sprzętu ma umożliwić redukcję kosztów. Badani zapytani zostali również, jakie możliwości pragną zyskać poprzez kupno nowej maszyny. 36% respondentów wskazało na chęć przyspieszenia procesu drukowania, co umożliwi im m.in. sprawniejszą obsługę klienta. Kolejnymi dwiema zdolnościami są umiejętność drukowania z zastosowaniem kolorów specjalnych (20%) oraz możliwość druku płaskiego w powiązaniu ze zdolnością bezpośredniego drukowania na sztywnych podłożach (17%). W sumie 20% ankietowanych liczy na możliwość bezpośredniego druku na materiałach niepowlekanych (10%) i zastosowania większej liczby kolorów (10%). 7% respondentów z kupnem nowej maszyny wiąże możliwość drukowania zmiennych danych. Wśród czynników, na które użytkownicy zwracają szczególną uwagę przy wyborze maszyny do druku wielkoformatowego, znajdują się: jakość wydruków (89%), niezawodność (63%) oraz koszt m² powierzchni wydruku (60%). W dalszej kolejności respondenci wytypowali szybkość wydruku (51%), różnorodność zastosowań (20%), gwarancję (13%) oraz instruktaż (7%). Produkty Spośród wszystkich respondentów 72% regularnie produkuje banery, 58% – plakaty, podczas gdy 55% respondentów wytwarza oznakowania. Dane te mogą sugerować, że badani, którzy zainwestowali w maszyny do cyfrowego druku wielkoformatowego są w stanie wytwarzać różnego typu produkty, ponieważ elastyczność sprzętu umożliwia wykonywanie wysokiej jakości wydruków na różnorodnych podłożach. W dalszej kolejności respondenci produkują: backlity (51,1%), grafikę okienną (50%), displeje i znaki POP (49,5%), billboardy (46,8%), grafikę do wyklejania na pojazdach (45,8%), grafikę podłogową (38,9%), druk na tekstyliach (37,9%), wyroby do dekoracji wnętrz (34,7%), fotografie (32,6%), prace artystyczne (30%), flagi (27,4%), naklejki (26,3%), grafiki do owijania pojazdów (26,3%), prezentacje (25,8%), produkty przemysłowe (21,6%) vehicle curtains (20,5%), mapy (16,3%), próbki opakowań (11,1%), odbitki próbne (10%), schematy i wykresy do zastosowań inżynierskich (7,9%). 26,3% respondentów wytwarza inne produkty. Ankietowanych zapytano także o ich prognozy na temat wzrostu i spadku produkcji poszczególnych wyrobów. Największe możliwości rozwoju badani widzą w dziedzinach: druku na tekstyliach, materiałów POP, próbek opakowań, grafiki na pojazdach i banerów. Wybór dostawcy sprzętu Respondenci wybierają dostawców sprzętu głównie ze względu na oferowane przez nich usługi i doświadczenie, a także możliwości oraz poziom ich wiedzy z zakresu druku cyfrowego. Dostawcy sprzętu powinni przede wszystkim zwracać uwagę na te czynniki i szczególnie przywiązywać do nich wagę w swoich działaniach marketingowych. Użytkownicy maszyn pragną mieć pewność, że producenci sprzętu zapewnią im odpowiednie wsparcie podczas korzystania z urządzeń oraz będą w stanie rozwijać swoje produkty tak, że będą się one w większym stopniu przyczyniać do sukcesu inwestorów. Oczekiwania nabywców wobec dostawców urządzeń dotyczą również m.in. umiejętności sprzedażowych, zainteresowań kupujących poszczególnymi markami i modelami posiadanymi przez dostawcę, ceny sprzętu, wcześniejszych relacji, a nawet odległości dzielących nabywców od dostawców sprzętu. Wolumen wydruków Średnio miesięcznie użytkownicy drukują ponad 2400 m² powierzchni wykorzystując przy tym maszyny wielkoformatowe. Drukujący billboardy, mimo że w badaniu występują w mniejszości, są grupą najwięcej produkującą spośród stosujących sprzęt wielkoformatowy (11 536 m²). Kolejne miejsca zajmują punkty szybkiego druku i drukarnie komercyjne, punkty reprograficzne oraz zakłady zajmujące się usługami prepress i drukiem cyfrowym, firmy zajmujące się projektowaniem graficznym i agencje reklamowe, drukarnie wykorzystujące technologię sitodruku i punkty znakowania. Najmniejszą natomiast powierzchnię zadrukowują miesięcznie przedsiębiorstwa, które drukują na własne potrzeby – 488 m². Wykres 4 prezentuje dokładne dane na temat zadrukowywanej powierzchni ze względu na typ przedsiębiorstwa. Badanie wskazuje, że z relatywnie małą ilością zadrukowanej powierzchni wiąże się chęć nabywania szybszego sprzętu drukującego. Można to wytłumaczyć rosnącymi wymaganiami klientów dotyczącymi skracania czasu wykonywania zleceń. Media mix Jedną z dodatkowych kwestii w sondażu były pytania dotyczące materiałów, na których drukują respondenci. Ogólnie biorąc ponad 1/3 badanych wykorzystuje materiały sztywne. Wskazuje to na stosunkowo nowy obszar dla rynku wielkoformatowego druku cyfrowego i rosnące możliwości, które pojawiły się w związku z rozwojem technologii wielkoformatowej inkjet UV. Na materiały sztywne składają się m.in. sztywne PVC, które wykorzystuje 35% badanych, akryl (14%) oraz innego typu sztywne podłoża jak drewno (3%) czy metale (7%). Materiały poliwęglanowe wykorzystuje 12% respondentów, tektury faliste – 8%, materiały typu coroplast – 4%, natomiast 17% korzysta z innych, niewymienionych powyżej materiałów. 63% respondentów korzysta z materiałów giętkich, a więc papieru (24%), folii, włączając także winyl (16%), podłoży winylowych, np. do produkcji banerów (24%), winylu czułego na nacisk (14%), materiału typu canvas (5%), podłoży poliwęglanowych (3%) i tekstyliów (14%). 30% respondentów wykorzystuje papier matowy powlekany, 27% – papier niepowlekany, 26% – papier błyszczący i 17% – papier fotograficzny. Dane dotyczące konsumpcji papieru wskazują na istotną tendencję występującą na rynku druku wielkoformatowego: wysoka jakość przy jednoczesnym spadku cen papieru powlekanego wpływają na ograniczenie korzystania z droższego, a porównywalnego pod względem jakości papieru fotograficznego. Wśród respondentów stosujących w cyfrowym druku wielkoformatowym materiały foliowe 18% korzysta z folii przezroczystych, które wykorzystuje się do produkcji np. grafiki okiennej. 56% stanowią materiały foliowe białe o wysokim połysku typu poli- (a więc poliester, poliolefiny i polipropylen), charakteryzujące się niektórymi właściwościami materiałów papierowych (np. połyskiem) oraz dużą odpornością na rozdarcie. Procent wykorzystywania tego typu materiałów obniża się ze względu na wysoką cenę, która podyktowana jest z kolei podnoszeniem cen przez dostawców tego surowca. Respondenci, którzy wykorzystują w cyfrowym druku wielkoformatowym materiały winylowe, w 52% stosują powlekane białe materiały z połyskiem, w 26% powlekane białe materiały matowe, w 6% maskujące materiały powlekane z połyskiem, w 6% maskujące materiały powlekane matowe i w 10% materiały maskujące niepowlekane. Przewidywane wydatki na zaopatrzenie Kolejnym wskaźnikiem rosnącej pozycji rynku druku cyfrowego jest fakt, że 75% respondentów uczestniczących w badaniu stwierdziło, iż spodziewają się w ciągu najbliższych 12 miesięcy większych wydatków na zakup części eksploatacyjnych do sprzętu wielkoformatowego. 21,6% badanych nie zamierza przeznaczać więcej środków na zakup zużywających się elementów i tylko 3,7% spodziewa się wydać mniej na ten cel w ciągu najbliższego roku. Badani, którzy opowiedzieli się za wzrostem wydatków na zaopatrzenie w ciągu 12 miesięcy, przewidują, że ich wydatki wzrosną o 18,4%. Wyzwania technologiczne Z badań przeprowadzonych przez InfoTrends wynika, że uczestnicy badania mają przede wszystkim nadzieję na szybką automatyzację procesów druku. Respondenci wyrażają największe zapotrzebowanie na technologię standaryzacji kolorów. W drugiej kolejności zainteresowani są możliwością stosowania różnorodnych tuszy i mediów oraz wyzwaniami stojącymi przed technologią obróbki końcowej. Na kolejnych miejscach znalazły się: rozwijanie zautomatyzowanego workflow, integracja konwencjonalnych i cyfrowych procesów druku, rozwijanie/ulepszanie systemu MIS oraz rozwijanie działów web-to-print. cdn. Na podstawie raportu „The Wide Survey: FESPA & InfoTrends Examination of Digital and Screen Printing Graphics Market” opracowała DA