Bertelsmann roœnie w siłę
6 Dec 2016 14:45

Pišty co do wielkoœci koncern medialny na œwiecie, skupiajšcy m.in. telewizję RTL, magazyn ăNational Geographic" oraz wytwórnię fonograficznš BMG odnotował w 2005 roku (w stosunku do roku poprzedniego) wzrost przychodów o 900 mln euro. Zysk netto sięgnšł 1,17 mld euro (rok wczeœniej 1,04 mld euro). Najmniejszy dział koncernu Đ wydawnictwo Random House Đ zwiększył zysk o 19%, co zawdzięcza m.in. dobrym wynikom sprzedaży powieœci Dana Browna ăKod Leonarda da VinciÓ. Do tej pory sprzedano ponad 40 mln egzemplarzy tej ksišżki, co czyni jš najbardziej kasowš powieœciš na œwiecie. Wydawnictwo drukuje też ksišżki Johna Grishama i Danielle Steel, a ostatnio podpisało kontrakt na pamiętniki z byłym szefem amerykańskiego Fed Alanem Greenspanem (honorarium finansisty ma wynieœć 7 mln dolarów). Pod względem fuzji i przejęć rok 2005 był bardzo aktywny dla koncernu. Udało mu się kupić m.in. 30% akcji rosyjskiej stacji Ren-TV, resztę udziałów w brytyjskiej telewizji Five oraz sfinalizować przejęcie wydawnictwa Motor-Presse Stuttgart (magazyny ăMenŐs HealthÓ, ăAuto Motor und SportÓ). Gunter Thielen, prezes koncernu Bertelsmann poinformował na konferencji prasowej w Berlinie, że w tym roku koncern jest gotów wydać na przejęcia minimum miliard euro. W styczniu rynek zelektryzowała wiadomoœć, że grupa Bruxelles Lambert majšca 25% akcji Bertelsmanna chce wykorzystać opcję sprzedaży swojego pakietu na giełdzie. Oznacza to, że koncern medialny musi szykować się do wejœcia na parkiet. W Polsce do Bertelsmanna należš m.in. Gruner+Jahr Polska (m.in. ăGalaÓ i ăClaudiaÓ), wydawnictwo Œwiat Ksišżki oraz Arvato Services Polska. Opracowano na podstawie ăGazety WyborczejÓ z dnia 23 marca br.