Dwa pierwsze spotkania z cyklu Meet Kodak zachęciły firmę do poszerzenia propozycji merytorycznej i zaoferowania rekordowej jak do tej pory dawki wiedzy. W pierwszych dniach grudnia odbyła się dwudniowa konferencja, w ramach której blisko 30 prelegentów przeprowadziło 25 wykładów z różnych obszarów poligrafii dedykowanych przedstawicielom drukarń cyfrowych, offsetowych i fleksograficznych oraz agencjom reklamowym.
W trzecim, najbardziej udanym spotkaniu z cyklu Meet Kodak udział wzięło niemal 120 uczestników, którym zaproponowano trzy bloki tematyczne obejmujące druk cyfrowy, oprogramowanie i rozwiązania portalowe oraz druk offsetowy i fleksograficzny. Dodatkowo organizatorzy zaprosili aktualnych użytkowników rozwiązań Kodaka, którzy otwarcie podzielili się swoimi doświadczeniami.
Spotkanie z drukiem cyfrowym
W ramach bloku tematycznego dedykowanego drukowi cyfrowemu uczestnicy mogli poznać możliwości systemów druku inkjet Kodak Prosper. Platforma Prosper (o której więcej napiszemy w cyfrowej, marcowej Poligrafice) ma wskazywać możliwości rozwoju biznesu, jakie zapewnia technologia Stream Inkjet zastosowana w tych rozwiązaniach, a co za tym idzie ma przed jej użytkownikami otwierać nowe rynki, gwarantować większe przychody i wyższe marże.
Piotr Derlacz, dyrektor ds. produkcji w drukarni Samindruk podzielił się z uczestnikami swoim doświadczeniem z drukiem hybrydowym. Do tej pory drukarnia drukowała na magazyn formularze na rolowej maszynie offsetowej, a następnie w miarę zapotrzebowania zadrukowywała je zmiennymi danymi (numeracja, kody kreskowe itd.) na maszynie cyfrowej zwojowej. Dotychczasowe rozwiązanie stosowane w drukarni było mało wydajne, wiązało się ze stratą czasu i materiałów. Obecnie – dzięki drukowi hybrydowemu – cały proces odbywa się szybciej, łatwiej i taniej. Druk hybrydowy, co podkreślał Piotr Derlacz, stanowi połączenie najlepszych elementów z obu technologii – gwarantuje offsetową jakość koloru w połączeniu z personalizacją atramentową. Umożliwia również pełną personalizację przy prędkości do 300 m/min i niski koszt druku zmiennych danych, co przekłada się na wysoką wydajność przy stosunkowo niskim koszcie materiałów eksploatacyjnych w porównaniu z poprzednio stosowaną tu technologią.
O swoich doświadczeniach związanych z wdrażaniem TransPromo na polskim rynku mówił Michał Czeredys, prezes firmy Inforsys SA. Usługę TransPromo, opartą na systemie Kodak Versamark, Inforsys wdrożył jako jedna z pierwszych firm na świecie. Michał Czeredys omówił zalety tego rozwiązania na przykładzie wdrożenia dla Deutsche Banku, gdzie TransPromo stało się sposobem podwyższenia jakości materiałów wysyłanych do jego klientów oraz wykorzystania ich jako efektywnego narzędzia komunikacji.
Praktyczne aspekty druku cyfrowego i zalety tej technologii przedstawił Hubert Padalak z drukarni Interak, która w codziennej produkcji wykorzystuje urządzenie Kodak NexPress. Prelegent zaprezentował w swoim wystąpieniu możliwości druku cyfrowego i konkretne aplikacje, z wykorzystaniem przełomowej technologii druku 3D – Kodak Dimensional Printing. Toner wypukły zastosowany w tej technologii pozwala uzyskać wyróżniający się efekt wizualny i dotykowy, a cały proces odbywa się w trybie inline.
W bloku poświęconym technologii cyfrowej nie zabrakło także tematu fotoalbumów, który omówił Piotr Krzych, prezes zarządu drukarni Comgraph, również wykorzystującej system Kodak NexPress.
Spotkanie systemowe
Drugi blok tematyczny poświęcony był oprogramowaniu i rozwiązaniom portalowym, jakie swoim klientom oferuje Kodak. Tu wystąpienia mieli również przedstawiciele firmy Infosystems SA, będącej od niedawna partnerem Kodaka.
O pakiecie Kodak Unified Workflow Solutions opowiedzieli Tomasz Gogacz, digital solutions consultant w Kodak Polska oraz Katja Pöetzch, category business manager. O praktycznych aspektach Kodak InSite Prepress Portal System, umożliwiającym nowoczesną komunikację z klientem opowiedział Łukasz Pudełko, specjalista ds. systemów prepress w Olsztyńskich Zakładach Graficznych OZGraf, które są użytkownikiem tego oprogramowania. Z kolei Szymon Symonowicz, graphic systems manager w Drukarni Interak, na podstawie swoich doświadczeń przybliżył tematykę optymalizacji procesów proofingu.
Kilka wykładów w tym bloku tematycznym poświęconych było zarządzaniu produkcją w drukarni. Mariusz Geras przybliżył rozwiązania Web-to-Print znajdujące się w ofercie Kodaka. W tej części swoje wystąpienie miała również firma Infosystems SA. Mariusz Sosnowski, jej prezes, zaprezentował innowacyjny system pozwalający na pełen kontroling procesów i kosztów w drukarni – Printmanager.JDF. O bezpośrednich korzyściach wynikających z jego wdrożenia opowiadał kolejny prelegent – Piotr Dębicki, dyrektor drukarni Formika Sp. z o.o., jednej z bardziej liczących się drukarń fleksograficznych zarówno w naszym kraju, jak i na międzynarodowym rynku zleceń. Formika specjalizuje się w produkcji wieczek aluminiowych dla przemysłu spożywczego oraz saszetek kosmetycznych z wykorzystaniem technologii UV. Piotr Dębicki skupił się na rachunkowości zarządczej i kontrolingu produkcji w syste-mie Printmanager.JDF, którego użytkownikiem jest ten zakład poligraficzny.
Spotkanie z innowacjami
Jakub Parol, dyrektor działu konsultingu w firmie Infosystems SA omówił wpływ zoptymalizowanego planowania produkcji na skuteczne skracanie czasów przyrządów maszyn i efektywne wykorzystanie zasobów przy zastosowaniu systemu Printmanager. JDF w drukarni fleksograficznej. Rozwiązanie to może być oczywiście zintegrowane z rozwiązaniami firmy Kodak. O nowościach w zakresie technologii fleksograficznej opowiedzieli Mariusz Geras z firmy Kodak Polska oraz Jacek Galiński, kierownik działu flekso firmy Ref-Graf Sp. z o.o. Niewątpliwie największymi z nich były innowacyjne rozwiązanie przeznaczone dla sektora opakowań –system do wykonywania odbitek próbnych Kodak Approval oraz przełomowy na rynku system produkcji płyt fleksograficznych Kodak Flexcel NX. Ten drugi – zdaniem producenta – oferuje zupełnie nowy sposób wytwarzania płyt fleksograficznych, czego rezultatem jest wyższa jakość i wydajność druku. O swoich doświadczeniach z zupełnie nową jakością uzyskiwaną dzięki temu systemowi opowiadał Roman Ostrzycki, dyrektor ds. produkcji w firmie Reproserwis. Instalacja systemu Kodak Flexcel NX w tej firmie była pierwszą w Polsce.
Agnieszka Poczekaj, teritory sales manager oraz Sławomir Iwanowski, solution sales manager w Kodak Polska omówili szereg produktów dla rynku poligraficznego, w tym nowości w zakresie systemów CtP. O płytach Kodak Elektra XD i pozytywnych doświadczeniach drukarni Zapolex z nimi opowiadał Szymon Polkowski, dyrektor handlowy w Toruńskich Zakładach Graficznych Zapolex.
Organizatorzy zadbali również o odniesienie do zmieniających się warunków gospodarczych oraz nowych trendów w branży poligraficznej.
Gościem specjalnym konferencji był Andrzej Sadowski z Fundacji Centrum im. Adama Smitha, który przedstawił ogólną sytuację gospodarczą w Polsce. Prelegent mówił również o możliwościach, jakie niesie ze sobą kryzys czy raczej recesja gospodarcza, z którą w Polsce mamy do czynienia, przekonując tym samym słuchaczy, że jest to dobry czas na inwestycje. Odpowiednio zaangażowane środki uplasują nas w czasie lepszej koniunktury daleko przed konkurencją, która inwestycji w odpowiednim czasie nie poczyniła.
Opracowanie: AN