Certyfikacja coraz popularniejsza
6 Dec 2016 14:55

W ostatnich latach zauważalny jest trend wskazujący rosnące zainteresowanie produkcją certyfikowaną wynikający z coraz większej świadomości ekologicznej naszego społeczeństwa – mówi Kinga Sułkowska Dyrektor NEPCon Sp. z o.o. Popularność i rozpoznawalność logo FSC (Forest Stewardship Council) oraz PEFC są z roku na rok coraz większe. Prowadzi to do wzrostu zainteresowania certyfikacją wśród producentów, drukarń oraz wydawców, którzy chcąc dostosować się do panujących trendów oraz otworzyć się na współpracę międzynarodową coraz chętniej przystępują do certyfikacji, a w późniejszym etapie korzystają z możliwości promowania się przez stosowanie znaków ekologicznych. Według ostatnich statystyk liczba certyfikatów FSC CoC (Kontroli Pochodzenia Produktu) w Polsce wynosi 631, dla porównania: w roku ubiegłym liczba ta wynosiła 581. Czym jest certyfikacja FSC? Certyfikacja FSC jest oceną zgodności postępowania firmy ze standardami systemu FSC. Certyfikat kontroli pochodzenia produktu FSC CoC (Chain of Custody) przeznaczony jest dla wszystkich grup przedsiębiorców branży drzewnej, papierniczej, dystrybutorów, drukarń, wydawnictw itp. Podstawowym warunkiem posługiwania się certyfikatem FSC CoC jest zaopatrywanie się w certyfikowany surowiec na potrzeby swojej produkcji/handlu oraz posiadanie numeru certyfikatu nadanego przez jednostkę certyfikującą po pozytywnie przebytym audycie. Widząc etykietę FSC na produktach klient finalny może mieć pewność, że materiał, z jakiego został wykonany dany produkt, pochodzi z dobrze zarządzanych lasów i innych kontrolowanych źródeł. Natomiast firmy wchodzące w skład łańcucha produkcyjnego wspomagają gospodarkę leśną, która chroni przyrodę, zapewnia bezpieczeństwo oraz gwarantuje sprawiedliwe wynagrodzenie dla ludzi pracujących w lasach. W związku z tym, że klienci finalni coraz częściej poszukują produktów ekologicznych, które posiadają certyfikaty takie jak FSC czy PEFC, odbiorcy półproduktów lub produktów gotowych wywierają tak duży nacisk na producentów. W rezultacie również na polskim rynku coraz częściej można znaleźć produkty ze znakami ekologicznymi. Korzyści płynące z posiadania certyfikatu Posiadając certyfikat FSC, firma spełnia wymogi zagranicznych odbiorców, którzy coraz częściej zwracają uwagę na ekologiczne aspekty biznesu, a tym samym zyskuje przewagę na rynku. Budowane jest zaufanie klientów oraz kreowany wizerunek firmy prowadzonej z myślą o odpowiedzialności społecznej i przyrodniczej. Poza tym certyfikat FSC jest gwarancją, że firma zaopatruje się w surowiec pochodzący z prawidłowo zarządzanych lasów, spełniających najwyższe standardy społeczne oraz środowiskowe i innych źródeł kontrolowanych. Dane firmy widoczne są w globalnej bazie FSC, dostępnej zarówno dla biznesu, jak i odbiorców indywidualnych na stronie: www.info.fsc.org. Ponadto firma zyskuje prawo oznaczania swoich produktów renomowanym i uznawanym na całym świecie znakiem FSC i Rainforest Alliance Certified (do stosowania logo RAC upoważnia certyfikacja przeprowadzona tylko przez jedną jednostkę certyfikującą w Polsce – NEPCon). Oto przykład firmy QuadWinkowski, która widzi wymierne korzyści z posiadania certyfikatów FSC oraz PEFC. Firma QuadWinkowski świadczy zaawansowane usługi w zakresie: premedia, offsetowego druku rolowego i arkuszowego, usług introligatorskich oraz dystrybucji dla szerokiego grona wydawców magazynów, katalogów produktowych i firm sprzedaży bezpośredniej. Certyfikowany papier wykorzystywany w części procesów produkcyjnych pochodzi z odpowiedzialnych źródeł i jest pozyskiwany od największych zagranicznych dostawców. Posiadane certyfikaty pomagają wzmacniać wizerunek QuadWinkowski jako firmy przyjaznej środowisku. Stanowią one doskonały dowód na to, że nasze działania są zgodne z najlepszymi międzynarodowymi standardami – mówi Andrzej Płatek, wiceprezes ds. administracyjnych QuadWinkowski. Firma zanotowała znaczący wzrost sprzedaży produktów certyfikowanych. Jest to nasz niewątpliwy sukces. W okresie od stycznia do czerwca 2010 roku udział surowca certyfikowanego, w całości wykorzystywanego w produkcji, wynosił poniżej 3 proc., natomiast w tym samym okresie w 2011 roku wzrósł do 22 proc. w odniesieniu do wszystkich zakupów. W dalszej perspektywie czasu spodziewamy się dalszych wzrostów. Nasze przewidywania opieramy na dużym zainteresowaniu ze strony naszych największych klientów. Ich plany wydawnicze zakładają nadanie statusu „certyfikowane” swoim wybranym tytułom – mówi A. Płatek. I dodaje: Obydwa certyfikaty uzyskaliśmy przy współpracy jednostki certyfikującej NEPCon Sp. z o.o. Wybraliśmy NEPCon ze względu na duże doświadczenie tej firmy w certyfikacji w obszarze gospodarki leśnej. Nie bez znaczenia dla nas była również rozpoznawalna marka tej firmy. QuadWinkowski po uzyskaniu certyfikatów PEFC i FSC, jako jedna z pierwszych drukarń w Polsce, zaczęła stosować odpowiednio logo PEFC i FSC. W związku z tym, iż certyfikat FSC został wydany przez firmę NEPCon Sp. z o.o. w ramach programu SmartWood organizacji Rainforest Alliance, firma, obok logo FSC, ma również prawo do korzystania ze znaku Rainforest Alliance Certified. QuadWinkowski umieszcza znaki ekologiczne zarówno na produktach, jak i w celach promocyjnych (w katalogach promocyjnych, ulotkach itp.). Znaki te są potwierdzeniem, że surowiec wykorzystywany przez firmę pochodzi ze źródeł zarządzanych zgodnie ze standardami odpowiedzialnej gospodarki odpowiednio FSC lub PEFC. Ich rosnąca rozpoznawalność pomaga wzmacniać pozytywny wizerunek firmy zarówno wśród kontrahentów, jak i całego społeczeństwa. Dofinansowanie certyfikacji FSC Od kilku lat istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie certyfikacji FSC ze środków unijnych. Należy jednak pamiętać, że środki przeznaczane na ten cel są ograniczone. Więcej informacji na ten temat można uzyskać w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej reprezentowanym przez Departament Promocji Gospodarczej, Pl. Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa. Joanna Chodkowska, NEPCon Sp. z o.o. Specjalista ds. certyfikacji