Charakterystyka farb UV
6 Dec 2016 14:44
Kolor
Odcień, nasycenie i transparentnoć farby zależš przede wszystkim od właciwoci użytych pigmentów. W farbach UV, tak jak w innych farbach, wykorzystywane sš głównie pigmenty organiczne (w większoci takie same jak w farbach konwencjonalnych). Ze względu na pewnš agresywnoć chemii UV nie sš stosowane pigmenty o niskich odpornociach (pigmenty fanalowe, czerwienie lakowe itp.).
Ze względu na koniecznoć penetracji promieniowania ultrafioletowego w celu wywołania reakcji polimeryzacji stosowanie intensywnych lub kryjšcych pigmentów (metaliczne, biel tytanowa) jest utrudnione.
W przypadku lakierowania UV wydruków wykonanych z wykorzystaniem farb konwencjonalnych nie jest wskazane stosowanie ww. ăsłabychÓ pigmentów ze względu na możliwoć ich odbarwiania lub krwawienia.
Reologia
Dziedzina ta zajmuje się następujšcymi właciwociami: płynnoć (flow), lepkoć oraz kleistoć (tack).
Właciwoci te sš często ze sobš powišzane i znaczšco wpływajš na zachowanie się farby w maszynie drukujšcej (drukownoć, transfer É).
Lepkoć oraz płynięcie
Właciwoci te wpływajš na rozprowadzanie farby w maszynie drukujšcej. W pierwszej kolejnoci jest to widoczne w zespole farbowym.
Farby UV sš z reguły gęciejsze od tradycyjnych oraz majš większš skłonnoć do zwiększania lepkoci w stanie nieruchomym (tiksotropia). Z tego powodu w przypadku farb stosowanych w szybkobieżnych maszynach offsetowych zaleca się używanie mieszalników farby (tzw. agitatory w kałamarzach) w celu uniknięcia problemów z jej dystrybucjš. Mieszalniki sš systemem składajšcym się ze stożkowatego przyrzšdu umieszczonego w farbie i poruszajšcego się stale wzdłuż duktora w celu utrzymania farby w stanie płynnym. Słaba płynnoć farby objawia się ărozcišganiemÓ jej w zespole farbowym, powodujšc brak zwilżania duktora, a w konsekwencji niedodruki. W offsecie oraz typografii zbyt mała lepkoć może prowadzić do nadmiernego przyrostu punktu rastrowego i zwiększa ryzyko pylenia.
Tack
Tack jest miarš siły potrzebnej do rozwarstwienia mokrej farby na dwie częci. Wpływa to na jakoć transferu farby na każdym etapie drukowania, od zespołu farbowego po podłoże.
W offsecie wpływa to na przeniesienie farby pomiędzy wałkami maszyny drukujšcej, a następnie na transfer farby z wałka na płytę drukowš, z płyty drukowej na obcišg i z obcišgu na podłoże. W ămokrymÓ offsecie na płycie drukowej pojawia się wet tack, który jest inny niż dry tack, gdyż dotyczy emulsji farby z wodš. W przypadku zbyt wysokiego tacku może dochodzić do zrywania powierzchni drukowanego materiału. Zbyt niski tack spowoduje obniżenie jakoci wydruku oraz skłonnoci do tonowania.
W przypadku fleksografii transfer odbywa się od wałka anilox do płyty polimerowej i od płyty do podłoża. Istotne jest, aby lepkoć farby była relatywnie niska, za jej płynięcie bardzo dobre (chodzi o uzyskanie bardzo dobrego współczynnika napełnienia kałamarzyków wałka anilox).
Szybkoć utrwalania
Utrwalanie farb UV jest uważane za natychmiastowe, jakkolwiek występujš różne szybkoci schnięcia produktów UV. Zależy to od procesu drukowania, drukowanych przedmiotów oraz kolorów. Optymalizacja receptury polega na znalezieniu najlepszego kompromisu pomiędzy szybkociš utrwalania, drukownociš, przyczepnociš oraz stabilnociš magazynowania.
Magazynowanie
Produkty UV majš ograniczony czas przechowywania, który zależy od: temperatury przechowywania, chemicznej natury pigmentów, nieprzezroczystoci pojemnika, typu użytego pojemnika (metalowy, z tworzywa sztucznego) i reaktywnoci receptury.
Farby i lakiery SICURA majš gwarancję trwałoci od 6 do 12 miesięcy od daty produkcji pod warunkiem prawidłowego przechowywania. Nie jest zalecane używanie produktu po wyganięciu daty ważnoci, gdyż ich parametry nie mogš być gwarantowane.
Trwałoć przechowywania jest optymalna, gdy farby sš przechowywane w miejscu o stałej temperaturze (10-20ĄC). Zaleca się również zamykanie pojemników po użyciu w celu ochrony przed wiatłem i kurzem.
Artykuł opracowany przez firmę SICPA