Cosmo Films Limited to indyjska firma będąca obecnie jednym z globalnych liderów i producentów folii BOPP oraz folii do lamino-wania na gorąco. Folie te, wykorzystywane w produkcji opakowań giętkich, etykiet oraz przez firmy oferujące usługi laminowania, są eksportowane przez producenta z kontynentu indyjskiego na cały świat. O tym, jak funkcjonuje firma i o jej działalności opowiada Pankaj Poddar, dyrektor zarządzający w Cosmo Films.
Zacznijmy od początku. Proszę nam zdradzić, jak powstała firma i jakie były kamienie milowe w jej rozwoju?
Pankaj Poddar: Cosmo Films to profesjonalnie zarządzana spółka publiczna, która została założona przez biznesmena Ashoka Jaipuria w 1981 roku. Można śmiało powiedzieć, że nasza firma była pionierem w produkcji dwuosiowo orientowanych folii propylenowych w Indiach. Naszą działalność zaczęliśmy od pracy na jednej linii produkcyjnej, na której rocznie wytwarzaliśmy ok. 800 ton folii BOPP. Dzisiaj możemy pochwalić się produkcją na poziomie 140 000 ton rocznie, realizowanej z pomocą 8 linii produkcyjnych.
W jaki sposób indyjska firma stała się jednym z największych eksporterów i producentów tych folii w skali światowej?
P.P.: Cosmo Films od zawsze dążyło do eksportu swoich produktów na rynki rozwinięte. Na początku lat 2000. firma zaczęła zakładać swoje oddziały sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, Europie i na Bliskim Wschodzie. We wczesnych etapach działalności przedsiębiorstwo zainwestowało w badania i taki rozwój swych produktów, by były odpowiednie dla nowych rynków. Już w 2001 roku Cosmo Films opracowało pierwszą folię powlekaną metodą ekstruzyjną bez podkładu, a nieco później uczyniło laminowanie na gorąco swoją specjalnością. W okresie 5 lat firma stała się drugim co do wielkości producentem folii do laminowania na gorąco, po czym przejęła od Acco Brands, największego w tamtym czasie gracza na rynku, firmę GBC. Ten zakup stanowił impuls do dalszego rozwoju Cosmo Films, a dzięki wykorzystaniu nabytej infrastruktury przedsiębiorstwo rozwinęło się nie tylko w zakresie laminacji, ale także wzmocniło swoją ofertę opakowaniową i etykietową.
Jak opisałby Pan wizję i misję firmy Cosmo Films?
P.P.: Do 2020 roku chcielibyśmy stać się najbardziej preferowaną marką oferującą najwyższej jakości folie BOPP do różnorodnych zastosowań na rynku opakowań, etykiet i folii do laminowania. Naszą misją jest zapewnienie klientom jak najlepszych produktów i usług wspieranych przez innowacje, ludzi i procesy. Niezwykle istotne jest dla nas pielęgnowanie środowiska pracy sprzyjającego rozwojowi osobistemu i zawodowemu. Ważne jest też generowanie trwałych i długoterminowych zwrotów z inwestycji z naciskiem na ich przejrzystość i odpowiedzialność. Staramy się, aby nasze relacje z dostawcami były jak najlepsze i generowały obopólne korzyści. Chcielibyśmy także przyczynić się do rozwoju społecznego poprzez edukację, rozwój umiejętności i zrównoważonych praktyk ekologicznych.
Jaką ofertę proponuje klientom Cosmo Films Limited? Czy jesteście obecni na polskim rynku?
P.P.: Posiadamy produkty dla rynku opakowań, laminacji oraz etykietowania przemysłowego. W przypadku opakowań poza standardowymi foliami w naszej stałej ofercie dysponujemy także foliami barierowymi, z powłoką przeciwmgielną, zgrzewanymi na zimno, o niskiej temperaturze początku zgrzewu (SIT) oraz wysokiej wytrzymałości zgrzewu na gorąco (hot-tack), stabilnych i niskich współczynnikach tarcia (COF), a także foliami termokurczliwymi typu „overwrap”. Jeśli chodzi o etykiety, oferujemy folię do produkcji etykiet owijkowych, folie do druku etykiet samoprzylepnych, folie termiczne do bezpośredniego zadruku oraz folie IML. W zakresie laminacji posiadamy folie do powlekania na gorąco i na mokro z szeroką gamą efektów dotykowych; w ich skład wchodzą folie o strukturze aksamitu, lnu, nabłyszczane, matowe, jedwabiście matowe, matowe odporne na zadrapania, a także folie tłoczone. Oferujemy również folie powlekane metodą ekstruzyjną (PET i nylon). Z rozwiązań do zastosowania przemysłowego posiadamy taśmy i folie tekstylne, folie akrylowe i papier syntetyczny.
Nasi klienci to głównie firmy z branż FMCG i CPG oraz niektóre z najważniejszych marek na rynku opakowaniowym i rynku przetwarzania etykiet. W przypadku naszych folii do laminowania sprzedajemy nasze produkty przez kanał partnerów, wśród których znajdują się także najwięksi dystrybutorzy na świecie. Polska jest krajem o szybkim tempie wzrostu i stanowi dla nas bardzo istotny rynek. Naszym wyłącznym dystrybutorem w tym regionie jest firma Wolff Trading. Lokalna dystrybucja Wolff Trading, ich najlepsze w swojej klasie usługi i znajomość rynku, w połączeniu z bogatą ofertą produktową Cosmo Films sprawiają, że jest to kombinacja zapewniająca nam silną pozycję na polskim rynku. Wolff Trading oferuje także usługi cięcia dla tych, którzy dysponują jedynie możliwością magazynowania zasobów. Pozwala to na obsługę naszych klientów posiadających zamówienia o niestandardowych szerokościach i długościach, zmniejszając ich koszty inwentaryzacyjne i czas dostaw.
Proszę opowiedzieć naszym czytelnikom o najnowszych produktach w ofercie firmy.
P.P.: Nasze najnowsze produkty to folia do bezpośredniego zadruku termicznego, samoprzylepne metalizowane etykiety oraz wysoko barierowy produkt metalizowany o dwu- lub trzywarstwowej strukturze. Powlekana wersja folii barierowej zapewnia znakomite właściwości przepuszczalności tlenu z wyjątkowo niskim wskaźnikiem OTR o wartości 1 cc/m2/24.
Jakie są Wasze dalsze plany na przyszłość?
P.P.: Na tę chwilę oceniamy bardzo pozytywnie globalny wzrost popytu na folię BOPP obejmujący główne segmenty, w których jest ona stosowana. Jeśli chodzi o działalność w zakresie laminacji, firma szczególnie koncentruje się na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i USA. Zdecydowaliśmy się ostatnio na instalację dodatkowej linii produkcyjnej folii BOPP, co oznacza zwiększenie naszej rocznej produkcji o 60 000 ton. To działanie wzniesie naszą produkcję na poziom do 200 000 ton rocznie, co czyni nas jednym z 10 wiodących producentów folii BOPP na świecie.
Polska jest kluczowym rynkiem dla Cosmo Films. Mamy nadzieję na dalszy wzrost naszych udziałów w Polsce i tym samym wzmocnienie naszego statusu w tym regionie.
Rozmawiała Agata Pawlicka