W dniach 26-27 marca br. w Kartotece przy ul. Pańskiej w Warszawie odbyła się oficjalna, pierwsza na polskim rynku prezentacja ekologicznego papieru CRUSH, promowanego przez firmę Europapier.
Sekret innowacyjności tego papieru tkwi w zastosowaniu odpadów rolno-przemysłowych, które zastępują nawet do 15 proc. tradycyjnej celulozy. Godziny badań i prób prowadzonych przez firmę Favini zaowocowały opracowaniem nowej metody pozyskiwania wysokiej jakości papieru z odpadów pochodzących z przetwórstwa kukurydzy, owoców cytrusowych, kiwi, oliwek, migdałów, orzechów laskowych i ziaren kawy.
CRUSH daje szansę na nowe życie odpadom pochodzenia organicznego, które normalnie zostałyby wykorzystane jako wypełniacz paszy dla zwierząt i nawozów lub po prostu zutylizowane. Dzięki zastosowaniu unikalnych, opatentowanych metod produkty te mają szansę odrodzić się jako nowy materiał surowcowy służący do wyrobu papieru. We Włoszech, ojczyźnie CRUSH, rocznie przetwarza się milion ton cytrusów do produkcji soków. Z tego jedynie 40 proc. trafia do soku, pozostałe 60 proc. kończy jako „wytłoki cytrusowe”. Te wytłoki są wykorzystywane w produkcji olejków eterycznych, bioetanolu, pektyn, owoców kandyzowanych, opon oraz wielu innych produktów. Odpady z tych procesów znane są jako „depektynizowana miazga”, która, po wysuszeniu i sprasowaniu, jest zazwyczaj dodawana do paszy dla zwierząt lub znajduje zastosowanie w procesach grzewczych. Favini znalazł zastosowanie dla tej „depektynizowanej miazgi” w produkcji papierów CRUSH.
W dobie rosnącego zapotrzebowania na surowce, przy jednoczesnym kurczeniu się zasobów naturalnych, możliwość zastosowania materiałów wtórnych pozwoli oszczędzić lasy i prawie pięciokrotnie przedłuży ich życie – mniej więcej tyle razy jest przetwarzany papier wysokiej jakości. Nowy papier, zgodnie z ekologiczną polityką firm Favini i Europapier, posiada certyfikat FSC, jest wolny od GMO, zawiera 30 proc. włókien pochodzących z recyklingu, a do jego wyrobu używa się wyłącznie energii w 100 proc. odnawialnej. Pozwala to zredukować emisję CO2 o 20 proc.
CRUSH, od momentu swojego debiutu na targach Luxe Pack (gdzie zdobył nagrodę w konkursie „LUXE PACK in GREEN”) okazał się sukcesem, przekraczając prognozy sprzedażowe o 425 proc. Andrea Nappa, dyrektor zarządzająca firmy Favini mówi: Z dumą mogę powiedzieć, że zaledwie po kilku miesiącach od wprowadzenia produktu CRUSH zostaliśmy bardzo dobrze przyjęci i udało nam się nawiązać współpracę z markami, które tak jak my koncentrują się na innowacyjności i ochronie środowiska naturalnego.
CRUSH to nie tylko wysokiej jakości papier ekologiczny, ale również produkt, który zapewnia optymalną jakość drukowania (druk offsetowy i cyfrowy) i nadaje się do
szerokiej gamy zastosowań – od ekskluzywnych opakowań, torebek i metek/wszywek po oprawy i okładki, karty okolicznościowe, wizytówki oraz różnego typu foldery.
Europapier ma w ofercie cały wachlarz produktów linii CRUSH, na którą składa się siedem modnych odcieni, odnoszących się do jednego z zastosowanych surowców: Corn, Citrus, Kiwi, Olive, Almond, Hazelnut i Coffee, a każdy z nich wyróżnia się niepowtarzalnym wykończeniem, zależnie od rodzaju wykorzystanego surowca. Dostępne gramatury – od 100 i 120 do 200, 250 i 350 g/m2. Uzupełnienie kolekcji stanowią koperty w rozmiarze 17x17 cm i w formacie DL (z klapką na krótszym boku).
Na podstawie informacji firmy Europapier opracowała MK