CtP w Polsce. Kryzys? Jaki kryzys?
6 Dec 2016 14:42

Gdyby znamiona tzw. recesji w branży poligraficznej mierzyć liczbš zainstalowanych systemów CtP, okazałoby się, że raczej żyjemy w czasach pełnego rozkwitu. Oczywiœcie aż tak pięknie nie jest, co nie zmienia faktu, że niemal połowa wszystkich pracujšcych w Polsce naœwietlarek do płyt została uruchomiona w 2002 roku. Gdy przed rokiem analizowaliœmy sytuację na rynku poligraficznym w kontekœcie zastosowania technologii CtP, wielu naszych rozmówców podkreœlało, że prawdziwy boom w tym segmencie jest dopiero przed nami. Prognozy te nie bardzo korelowały z zapowiedziami dotyczšcymi nadchodzšcego (wówczas) 2002 roku, który miał być (i chyba był) najtrudniejszym rokiem od czasu pamiętnego ăschłodzeniaÓ gospodarki przez rzšd Buzka. A jednak stało się Đ w 2002 roku liczba zainstalowanych w naszym kraju systemów CtP wzrosła o ponad 100%: z niespełna 30 do ponad 50! Co ciekawe, technologia ta pojawiła się wreszcie w tych segmentach, w których do tej pory była nieobecna (np. drukarnie dziełowe). Co jeszcze ciekawsze, w Polsce pojawiło się w tym roku wiele firm œwiadczšcych usługi w zakresie bezpoœredniego naœwietlania płyt; w samym Krakowie działajš trzy studia CtP, w Łodzi i Poznaniu Đ po dwa! Proponujemy zatem przeœledzić, jakie zmiany zaszły na poszczególnych rynkach w kontekœcie zastosowania technologii CtP. Drukarnie prasowe Tu należy rozdzielić dwa rodzaje drukarń: magazynowe (heatsetowe) i gazetowe. Przed kilku laty pierwsze z nich były pionierami powszechnego stosowania systemów CtP, dajšc tym samym sygnał, że nowa technologia może wkrótce stać się standardem. To w dużej mierze dzięki ich inwestycjom już dziœ 20-25% całej produkcji poligraficznej w Polsce jest wykonywane z zastosowaniem CtP. Miniony rok był kolejnym rokiem inwestycji większoœci z nich w następne naœwietlarki do płyt. I tak drukarnia Winkowski zakupiła w połowie roku pištš (!!!) już naœwietlarkę Đ tym razem do pilskiego zakładu trafił pełnoformatowy Heidelberg Trendsetter 3244. Drugi system wielkoformatowy szwajcarskiej firmy LŸscher zainstalowała w Drukarni Prasowej firma Bracia Henn (obecnie MAN Roland Polska). Warto też odnotować pierwszš w Polsce wielkoformatowš naœwietlarkę CtP Agfy: w poznańskim oddziale Eurodruk Polska zainstalowano system Xcalibur VLF. Niewiele natomiast zmieniło się na rynku drukarń gazetowych. W przeciwieństwie do swoich zachodnich kolegów po fachu, nasze drukarnie nie kwapiš się do inwestycji w CtP, jako powód wymieniajšc przede wszystkim wcišż zbyt wysokie ceny płyt cyfrowych. W rezultacie w 2002 roku nie doczekaliœmy się ani jednego nowego kontraktu na system CtP Đ anonsowana przez nas we wrzeœniu informacja o zakupach poczynionych przez grupę Polskapresse dla jednej ze swoich krakowskich drukarń okazała się przedwczesna. Drukarnie akcydensowe W tym segmencie, jeœli chodzi o liczbę instalacji, inwestycji było najwięcej. Oczywiœcie pojęcie akcydens jest na tyle szerokie, że w jego ramach odnotowujemy zarówno zakupy dokonywane przez firmy zaliczane do dużych, jak i przez mniejsze drukarnie. Oto kilka z nich. Liderem w zakresie dostaw małoformatowych (do formatu B1) systemów CtP był Đ podobnie jak przed rokiem Đ Heidelberg Polska. W 2002 roku firma ta zainstalowała w sumie 11 systemów CtP, z czego 4 to pełnoformatowy Topsetter 74. Urzšdzenie to zakupiła m.in. warszawska drukarnia Perfekt. System obsługuje głównie zlecenia realizowane w warszawskim zakładzie Perfektu, choć można przypuszczać, że w niedługim czasie naœwietlarka do płyt znajdzie się także w białostockiej filii firmy Janusza Banasiewicza, w której drukowane sš przede wszystkim ksišżki. Wydarzeniem były pierwsze w Polsce instalacje naœwietlarek fioletowych Cobalt 8 firmy Escher-Grad, dokonane przez jej polskiego Đ od kwietnia 2002 roku Đ przedstawiciela, firmę Fantom Poligrafia. Co ciekawe, firma Fantom Poligrafia oferuje jednoczeœnie systemy ECRM Đ w 2002 roku zrealizowała kolejne dwie instalacje. MAN Roland Polska zainstalował w 2002 roku kolejne urzšdzenia firmy Fuji z serii Luxel, choć tym razem z czterech ubiegłorocznych instalacji tylko jedna została zrealizowana w drukarni typowo akcydensowej Đ poznańska firma AN Studio zakupiła termiczny system T-6000. W Drukarni Skarbowej, w zakładzie przy Domaniewskiej, we wrzeœniu zakończono instalację pierwszej w Polsce naœwietlarki CtP firmy Screen Đ PlateRite 8000II. Była to pierwsza, ale bardzo prestiżowa transakcja dokonana przez nowego (od kwietnia ub.r.) polskiego partnera firmy Screen, czyli Reprograf. W podwarszawskiej drukarni Ellert, specjalizujšcej się w drukowaniu opakowań, zainstalowany został system CtP firmy Creo. Jest to pierwsza instalacja urzšdzenia Trendsetter VLF w drukarni akcydensowej w Polsce. Drukarnie dziełowe Tu nastšpił prawdziwy przełom. Zaczęło się w styczniu, gdy system CtP oparty na naœwietlarce Heidelberg Trendsetter zainstalowały Olsztyńskie Zakłady Graficzne. Ich œladem niebawem poszły Pabianickie Zakłady Graficzne, które zakupiły pierwszš w Polsce ăfioletowšÓ naœwietlarkę Agfy Đ Galileo Violet. Nie minęło wiele czasu, a podobne informacje napłynęły z Inowrocławia. Wraz z nowš maszynš MAN Roland drukarnia Pozkal zakupiła pierwszy w Polsce pełnoformatowy system CtP firmy Fuji Đ Luxel T-9000. Jak wynika z naszych informacji, na tym nie koniec, jeœli chodzi o instalacje CtP w drukarniach dziełowych. System ImageMaker B1 firmy Esko-Graphics będzie niebawem wdrażany w drukarni Opolgraf, w której drukowana jest m.in. Poligrafika. Dostawcš urzšdzenia jest firma Grafikus. O inwestycjach myœlš też inni i pozostaje tylko kwestiš czasu, kiedy się na nie zdecydujš. Usługowe CtP Đ opłacalne ryzyko? Taki tytuł nosił artykuł opublikowany na naszych łamach w lipcu ub.r. Okazuje się, że chętnych, by na własnej skórze sprawdzić jego zasadnoœć, jest w Polsce wielu. Już na poczštku roku ruszyła usługowa naœwietlarnia CtP w Poznaniu. Tamtejszy Perfekt oparł œwiadczone przez siebie usługi CtP na Trendsetterze. Aż trzy usługowe naœwietlarnie CtP, w dodatku niemal w tym samym czasie, powstały w Krakowie. Znane warszawskie studio Fototype uruchomiło w Krakowie oddział zajmujšcy się właœnie outsourcingowym naœwietlaniem płyt. Podstawę wyposażenia stanowi pierwsza w Polsce (ileż tych premier mieliœmy w 2002 roku!) naœwietlarka Agfy Đ Xcalibur 45. Jest to system oparty na nowej technologii GLV, która zadebiutowała na targach IPEX. Inna krakowska firma, DjaF, uruchomiła z kolei pierwszš w naszym kraju naœwietlarkę Lotem 800 Quantum firmy Creo. Co ciekawe, była to pierwsza instalacja małoformatowego systemu CtP kanadyjskiego producenta w Polsce; do tej pory firma Creo była u nas znana jedynie z rynku urzšdzeń klasy VLF. Trzecim graczem na krakowskim rynku jest DM System (polski dystrybutor Esko-Graphics), który w swojej siedzibie uruchomił usługowš naœwietlarnię płyt pracujšcš w oparciu o system ImageMaker B1. Ta sama firma już w styczniu będzie instalowała pierwszš w Polsce naœwietlarkę fioletowš Esko-Graphics PlateDriver; zakupiła jš naœwietlarnia Totem z Inowrocławia. Jak zatem widać, w Krakowie w zakresie usług CtP jest dziœ wyjštkowo ciasno. Podobna sytuacja ma szansę wytworzyć się w Łodzi, gdzie już dziœ działajš dwie firmy naœwietlajšce płyty CtP. Jedna to firma Mamos, wyposażona w system Agfy, zaœ pod koniec ubiegłego roku MAN Roland Polska dostarczył pełnoformatowy system Fuji Luxel T-9000 HS do innej łódzkiej firmy Đ Arden. Z kolei w bytomskiej naœwietlarni Fischer w listopadzie rozpoczęła pracę pierwsza w Polsce fioletowa naœwietlarka Fuji Đ Luxel Vx-9600. Jej dostawcš także była firma MAN Roland Polska; więcej na temat tej instalacji piszemy na s. 50. Jeœli do tego dodamy system basysPrint, który od 2001 roku pracuje usługowo w Poznaniu, okaże się, że na koniec 2002 roku w naszym kraju pracowało 8 naœwietlarek usługowych CtP i wszystkie uruchomiono w cišgu ostatnich 12 miesięcy! Flekso też inwestuje Analizujšc sytuację na rynku CtP wielokrotnie zapomina się, że technologia ta jest obecna nie tylko w najbardziej rozpowszechnionej offsetowej technice drukowania, ale także w pozostałych Đ fleksograficznej, wklęsłodrukowej czy sitodrukowej. W dwóch ostatnich przypadkach na razie w Polsce nie doczekaliœmy się instalacji systemów CtP, natomiast w chwili obecnej pracuje u nas już szeœć naœwietlarek do płyt fleksograficznych. Dwie z nich zostały uruchomione w 2002 roku. W podwarszawskim Józefowie w firmie Wistar rozpoczšł produkcję najnowszej generacji system Cyrel Digital Imager firmy DuPont. Z kolei firma Poliflex zakupiła naœwietlarkę CtF (Computer-to-Flexo, nie mylić z Computer-to-Film) wyprodukowanš przez rosyjskš firmę AlphaLaser. Co dalej? Jak zatem widać, w zakresie CtP działo się w naszym kraju wiele. Pierwsze naœwietlarnie płyt, wiele premier, jeœli chodzi o nowe urzšdzenia na polskim rynku, przełamanie bariery technologicznej przez drukarnie dziełowe Đ to chyba najważniejsze wydarzenia w tym segmencie. Co nas czeka w 2003 roku? Na pewno dalszy wzrost liczby systemów CtP. Pozostaje pytanie, czy Đ podobnie jak w roku ubiegłym Đ będzie to przyrost o 100%, czy może jeszcze większy. O zabawienie się w prognozy dotyczšce przyszłoœci CtP w Polsce poprosiliœmy najważniejszych dostawców tych urzšdzeń w naszym kraju. Mamy nadzieję, że ich opinie, znajdujšce się na tintach przy niniejszym artykule, będš dla częœci z Państwa wskazówkš przy podejmowaniu ważnych, choćby w perspektywie (jakże już bliskiej) konkurowania z drukarniami zagranicznymi na wspólnym rynku Unii Europejskiej, decyzji. Podobnie jak kolejne artykuły w naszym cyklu, zwišzane z technologiš CtP. » zobacz tabelę