Oczekiwane przez całš branżę największe na wiecie targi poligraficzne drupa 2004 rozpocznš się 6 maja w Dsseldorfie i potrwajš dwa tygodnie, do 19 maja. Ten swoisty ămaraton poligraficznyÓ zostanie w tym roku zdominowany przez nowe rozwišzania w zakresie systemów workflow i usieciowienia produkcji (niektórzy tegorocznš edycję nazywajš wręcz ădrupa JDFÓ), o czym wiadczš zapowiedzi niemal wszystkich wystawców.
Jak wynika z informacji organizatora targów, spółki Messe Dsseldorf, poprzedniš edycję drupa w 2000 roku odwiedziła rekordowa liczba prawie 430 tys. osób, z czego aż 47% przyjechało z zagranicy. W targach wzięło udział 1943 wystawców z 50 krajów, w tym kilka firm z Polski. Powierzchnia wystawiennicza netto wyniosła niemal 160 tys. m2, z czego ponad połowę zajęli wystawcy spoza Niemiec.
Przebywajšcy niedawno z wizytš w Polsce szef drupa 2004 Albrecht Bolza-Schnemann poinformował, że tegoroczna edycja będzie równie atrakcyjna, choć liczba wystawców nieco spadła. Jak wynika z przekazanej nam listy wystawców, stan na 16 stycznia wynosił 1635 firm z 50 krajów (w tym pięciu z Polski), za wykupiona powierzchnia wystawiennicza to ponad 160 tys. m2, zatem więcej niż cztery lata temu.
Przeglšd zapowiedzi targowych w poszczególnych segmentach rynkowych znajdziecie Państwo w obydwu zeszytach niniejszego wydania. W tym miejscu warto z kolei poinformować o tym, co będzie się działo w ramach targów drupa 2004. A jest tego niemało.
Kto, gdzie, z kim...
Podział targów jest podobny do tego sprzed czterech lat. Hale 1 i 2 tradycyjnie już zarezerwował Heidelberg oraz partnerzy firmy. Hala 6 to podobnie jak w 2000 roku PrintCity, gdzie swoje stoiska będš miały m.in. Agfa, MAN Roland, Oc i Shinohara. W pawilonach 15 i 16 swojš ofertę zaprezentujš czołowi producenci maszyn drukujšcych: KBA, Komori, Mitsubishi i Cerutti. Technologia prepress i premediów oraz rozwišzania cyfrowe znajdš się w halach od 3 do 9, a także 13 i 16. Wród wystawców sš tu m.in.: Screen, Esko-Graphics, Fuji, Hewlett-Packard i KPG. Maszyny drukujšce w różnych technologiach, osprzęt oraz akcesoria znajdš się w pawilonach 3, 4, 6, 7, 13, 15, 16 i 17. Poza niektórymi z już wymienionych wystawców, swojš ofertę pokażš tutaj Xerox i Xeikon. Firmy oferujšce rozwišzania z zakresu przetwórstwa papieru i produkcji opakowań znajdš się w halach 6, 10, 11, 12, 13 i 16. Wród wystawców pojawiš się m.in.: Bobst, KrberPaperLink, Winkler & Dnnebier oraz Windmller & Hlscher. Z kolei technologia opraw ksišżkowych i obróbki po druku zdominuje ekspozycję w pawilonach 6, 12, 13, 14 i 16. Tu swoje produkty pokażš m.in. Ferag i Mller Martini.
PrintCity
Nie sposób oddzielnie nie wspomnieć o PrintCity, inicjatywie, która po raz pierwszy zaistniała na poprzednich targach drupa w 2000 roku. Podobnie jak przed czterema laty PrintCity, będšca obecnie spółkš z o.o., zajmie cały pawilon 6, w którym Đ poza kilkoma cišgami technologicznymi (tzw. Print Factories) Đ będš również osobne stoiska firm tworzšcych PrintCity. Na styczniowej konferencji w Dsseldorfie szefowie PrintCity zapowiedzieli prezentacje szeregu nowych rozwišzań, nad którymi przez ostatnie cztery lata pracowały specjalnie powołane grupy robocze, ze szczególnym uwzględnieniem projektu usieciowienia produkcji poligraficznej i stworzenia systemu workflow w pełni kompatybilnego ze standardem JDF.
JDF Parc
Jak już wspomniano, tegoroczna drupa będzie w dużej mierze zdominowana przez standard JDF i jego coraz powszechniejsze zastosowanie w całym procesie technologicznym. Warto przypomnieć, że inicjatywę JDF powołano do życia włanie na targach drupa przed czterema laty. Dzi stowarzyszenie CIP4, które zobowišzało się do rozwijania i popularyzacji JDF jako otwartego standardu wymiany informacji i danych, zrzesza 190 firm.
Nic zatem dziwnego, że w ramach targów w hali 4 powstał JDF Parc, specjalna wydzielona strefa, w której firmy zaangażowane w rozwój nowego standardu będš prezentowały swoje osišgnięcia. Odwiedzajšcy JDF Parc otrzyma własny job ticket, z którym będzie mógł następnie udać się do wybranego punktu. A punktów takich organizatorzy przewidzieli 18 i Đ jak poinformowali Đ wszystkie miejsca zostały już sprzedane.
Drupa Innovation Parc
Druga ciekawa ăstrefaÓ targów to drupa Innovation Parc, w ramach którego zostanš zaprezentowane najnowsze rozwišzania w dziedzienie IT i software'u. Swój udział w tym przedsięwzięciu zapowiedziały zarówno mniejsze firmy, oferujšce oprogramowanie i systemy informatyczne stosowane w procesach poligraficznych, jak też giganci rynkowi, którzy coraz częciej oferujš włanie produkty z dziedziny IT.
Warto podkrelić, że jednym z uczestników drupa Innovation Parc będzie polska firma AC&C HSH Group, będšca producentem znanych i wielokrotnie nagradzanych podczas konferencji Seybolda programów do obsługi natywnych plików PDF (więcej na stronie 42).
Compass Sessions
Drupa 2004 to nie tylko targi, to także szereg konferencji i seminariów, wród których warto wymienić cykl prezentacji przygotowanych przez Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Poligraficznego i Mediów (bvdm) i prowadzonych przez firmę Print & Media Forum AG. Codzienne spotkania będš się odbywać w przytargowym centrum kongresowym, za wród zaplanowanych tematów znalazły się: druk cyfrowy, druk offsetowy, druk opakowań, produkcja zintegrowana, converting, premedia, druk etykiet, druk gazetowy i sitodruk. Koszt uczestnictwa w jednej sesji wynosi 88 euro.
Opracował SS