Cyfrowa poligrafia w Poznaniu
6 Dec 2016 14:45

23 marca br. Korporacja Poligrafów Poznańskich SIMP we współpracy z firmami: Konica Minolta, Europapier-Impap, Duplo oraz Michael Huber zorganizowała seminarium poligraficzne, którego tematem przewodnim był druk cyfrowy. Jak podkreœlił Janusz Ignaszczak, prezes Korporacji Poligrafów Poznańskich SIMP, spotkanie skierowano do przedsiębiorców, którzy dostrzegajš rosnšcš rolę druku cyfrowego oraz przede wszystkim do uczniów poznańskich szkół poligraficznych, którzy specjalnie z tej okazji zostali zwolnieni z zajęć. Konica Minolta wystšpiła z prezentacjš ăZmierzch epoki Gutenberga???Ó. Rozpoczšł jš Ryszard Chodyna, dyrektor handlowy kanału poligraficznego Koniki Minolty oraz dyrektor jej delegatury w Bydgoszczy. Druk cyfrowy był dla niego okazjš do licznych analogii z fotografiš (także cyfrowš), z zamiłowań do której Ryszard Chodyna jest rzeszy poligrafów znany. Powołał się m.in. na szacunki, że w cišgu 5 lat fotografia cyfrowa opanuje 80-90% rynku foto. Podobnie, choć nie tak spektakularnie będzie wyglšdał rynek druku: już w 2013 roku druk cyfrowy będzie stanowił połowę wolumenu usług poligraficznych. Ryszard Chodyna przyznał, że jest to sytuacja korzystna dla polskich drukarń, które majš więcej czasu na dozbrojenie się w urzšdzenia do druku cyfrowego niż fotograficy. Mateusz WoŸniak, w Konice Minolcie odpowiedzialny za kanał poligrafii w północnym regionie Polski, przedstawił zalety druku cyfrowego na przykładzie rynku dziełowego. Według jego kalkulacji wydrukowanie w pełnym kolorze 180-stronicowej broszury w oprawie klejonej, w nakładzie 200 egz. zdecydowanie korzystniej jest powierzyć drukarni cyfrowej, która zlecenie to wykona w cenie ok. 12 zł. Oferta drukarni offsetowej to ponad 22 zł. Zgodnie z wyliczeniami Mateusza WoŸniaka spotkanie cyfry z offsetem ma miejsce przy nakładzie 500 egz., co zobrazował wykresem zamieszczonym obok. Według Mateusza WoŸniaka ksišżka musi się dziœ uporać z wieloma problemami na rynku. Należš do nich m.in.: kopiowanie, koszty wydania, cena, czytelnictwo oraz przyszłoœć ksišżki Đ e-book. ăZa ćwierć wieku papier stanie się anachronizmem, a ksišżki będš dostępne w postaci komputerowego plikuÓ Đ prorokował Bill Gates kilkanaœcie lat temu. Jak słusznie zauważył Mateusz WoŸniak, na spełnienie tej przepowiedni zostało już niewiele czasu, a kresu ksišżki nic nie wróży, zwłaszcza że z odsieczš przybywa jej druk cyfrowy. Marek Cholewa z firmy Europapier-Impap omówił podłoża do druku cyfrowego serii Color Copy, których zużycie, jego zdaniem, będzie systematycznie rosnšć. Już bowiem w 2007 roku zlecenia o terminie realizacji do 24 godzin będš miały 33% udziału w rynku. Seria Color Copy istnieje na rynku już 16 lat, co wg Marka Cholewy pozwoliło jej osišgnšć pozycję lidera w segmencie papierów do druku cyfrowego. W Polsce ma ona 40-procentowy udział w rynku. Seria ta jest wcišż doskonalona, ponieważ musi nadšżyć za postępem technologicznym urzšdzeń do druku cyfrowego. Istotnš zaletš Color Copy jest, zdaniem Marka Cholewy, mniejsza o nawet 25% konsumpcja tonera w porównaniu z tradycyjnym papierem do drukarek. ăDokończ to, co zaczšłeœÓ Đ to hasło wystšpienia Grzegorza Lewandowskiego, key account managera w firmie Duplo. Było ono poœwięcone systemom wykańczania dokumentów cyfrowych. O ălatajšcymÓ laboratorium Hubera opowiedział zaœ Robert Kuczera, reprezentujšcy krakowski oddział firmy. Szczegółowo omówił on temat zarzšdzania barwš w druku cyfrowym. Po częœci seminaryjnej miał miejsce pokaz procesu druku cyfrowego w wykonaniu systemu produkcyjnego biz-hub PRO 1050 firmy Konica Minolta. Uczestnicy mieli także okazję przyjrzeć się różnym opcjom wykańczania wydrukowanych dokumentów oferowanym przez firmę Duplo. AN