Cyfrowy druk opakowań hitem targów?
6 Dec 2016 14:48

W dniach 24-30 kwietnia w Düssel-dorfie odbyły się 18. targi Interpack. Processes and Packaging (Procesy i Opakowania). Są to największe na świecie targi opakowaniowe, które w roku bieżącym obchodzą jubileusz 50-lecia. W tym jubileuszowym roku została zmieniona nazwa targów, wcześniej znanych jako International Fair for Packaging Machinery, Packaging and Confectionery Machinery (Targi Maszyn Pakujących, Materiałów Opakowaniowych i Maszyn Cukierniczych) – nowa nazwa dokładniej określa obecny zakres targów Interpack. Prezentowane eksponaty targowe podzielono na cztery główne grupy: maszyny i urządzenia pakujące, materiały opakowaniowe i wspomagające pakowanie, maszyny i urządzenia cukiernicze oraz usługi dla przemysłu opakowaniowego i cukierniczego. Targi Interpack odbywają się w cyklu trzyletnim i raz na dwanaście lat przypadają w tym samym roku co drupa, tak jak zdarzyło się to obecnie. Tegoroczne jubileuszowe targi były największe w historii pod każdym względem: • największa liczba wystawców: 2744 z 59 krajów (w tym 847 z RFN i 33 z Polski; na Interpacku 2005 było 23 polskich wystawców), • 179 000 zwiedzających, • największa powierzchnia wystawowa: 170 000 m2 netto w 19 halach. Dla porównania: w 2005 roku w targach wzięło udział 2568 wystawców z 57 krajów, którzy zajmowali 164 337 m2 netto powierzchni wystawowej. W ramach targów wydzielono w hali 7a dwa salony, a w zasadzie dwie specjalistyczne wystawy: Innovationparc Packaging (Innowacje w opakowaniach) oraz Bioplastic in Packaging (Biotworzywa w opakowaniach). W Innovationparc Packaging prezentowano w sposób interaktywny rozwiązania z dziedziny opakowań odpowiadających najróżniejszym wymaganiom gospodarstw domowych, handlu detalicznego, logistyki i produkcji. Nacisk położono na opakowania produktów szybko rotujących w punktach sprzedaży (produkty FMCG), przy czym innowacje każdorazowo prezentowano w kontekście całego łańcucha wartości dodanej. Część tej całościowej koncepcji stanowią wystawcy: producenci opakowań zbiorczych i maszyn opakowaniowych, agencje projektowe. Jako partnerzy występują EHI Retail Institute (RFN) reprezentujący handel, PRO CARTON International – europejski związek producentów tektur (kartonów) i pudełek składanych (Belgia), jak również producenci opakowań sprzedażowych z tektur i Pan-European Brand Design Association (PDA – Szwajcaria) w zakresie projektowania opakowań. W Innovationparc Packaging swe stoiska miały takie firmy jak: Haensel + Partner Ltd. (RFN), M-real Corporation (Finlandia), Smurfit Kappa Baden Karton GmbH (RFN), Wanfied – Druck Kalden GmbH (RFN), Siegwerk Druckfarben AG (RFN). Koncern Haensel + Partner eksponował maszyny do produkcji opakowań tekturowych, w tym opakowań prezentujących towary (display), wielopaki i opakowania zabezpieczone RFID. M-real Corporation, jeden z największych na świecie producentów tektur graficznych i opakowaniowych, eksponował swoje tektury przeznaczone głównie do produkcji pudełek składanych i opakowania z nich wykonane. Prezentowane były tektury do opakowań środków spożywczych i wyrobów tytoniowych oraz do produkcji opakowań innych produktów takie jak: Avanta Prima, Avanta Ultra, Carta Integra, Carta Solida Gala X, Nova X, Tako CX Lite itp. Smurfit Kappa Baden Karton GmbH prezentowała tektury wyprodukowane z udziałem celulozy i makulatury: Euroboard spezial Kraft (GT 4), Euroboard spezial weiss (GT 2), Hansaboard (GD 2) itp. oraz wykonane z nich opakowania. Wanfied – Druck Kalden GmbH to firma (także drukarnia) specjalizująca się w produkcji opakowań drukowanych wysoko przetworzonych, w tym luksusowych etykiet (piwo, alkohole), opakowań papierosów i środków spożywczych. Produkty te można było oglądać na stoisku. Siegwerk Druckfarben AG, jeden z największych producentów farb do drukowania opakowań środków spożywczych prezentował swoje farby i opakowania nimi zadrukowane: giętkie oraz tekturowe (pudełka składane) zadrukowane farbami UV offsetem arkuszowym. W ramach parku innowacji odbywały się wykłady i szkolenia na różne interesujące tematy związane z produkcją i obrotem opakowaniami. W 2005 roku próbowano stworzyć – po raz pierwszy podczas Interpacku – wydzieloną ekspozycję biotworzyw i bioopakowań; był to namiot postawiony dodatkowo na terenie targów, zaś obecnie przeznaczono na ten cel część hali 7a. Do udziału w tym wydarzeniu zgłosiła się ogromna grupa wystawców, większa niż przewidywano. Była to największa dotychczasowa prezentacja biotworzyw: ekspozycja zajmowała obszar około 1000 m2, na których umieszczono stoiska 40 firm zajmujących się głównie produkcją oraz przetwarzaniem bioopakowań i biotworzyw. Organizatorem tej ekspozycji był European Bioplastics e.V. (Niemcy). Warto podkreslić, że praktycznie co piąty wystawca Interpacku spośród producentów i przetwórców folii opakowaniowych (których było ponad stu) oprócz zwykłej folii PE czy PP oferował takowe w wersjach biodegradowalnych lub inne folie biodegradowalne. Ze względu na szczególny charakter biotworzyw zostanie im poświęcony odrębny artykuł, który ukaże się na łamach Poligrafiki w najbliższym czasie. Nasuwa się pytanie: co oprócz biotworzyw i opakowań z nich było nowe i reprezentatywne dla targów Interpack 2008? Odpowiedź jest zaskakująca, bo o ile sprawdzą się prognozy na temat tego, co jest hitem drupy 2008, to będzie to „wspólny hit”, mianowicie cyfrowe drukowanie i cyfrowe znakowanie opakowań oraz niektórych produktów. W grupie maszyn do drukowania półproduktów opakowań przed pakowaniem znalazło się 15 wystawców, zaś w grupie maszyn do zadrukowywania opakowań w procesie ich pakowania 62 wystawców. W obu grupach z małymi wyjątkami królowało drukowanie lub znakowanie cyfrowe. Jeden z niewielu wyjątków to maszyna fleksograficzna Miraflex C firmy Windmöller & Hölscher (pisaliśmy o niej w majowej Poligrafice), która notabene pozostała w tym samym miejscu do targów drupa. Koncern HP – Hewlett Packard Specialty Printing Systems (USA) prezentował kilka cyfrowych maszyn do drukowania etykiet, opakowań oraz cyfrowych maszyn natryskowych do znakowania opakowań, w tym maszynę do znakowania tabletek (HP SPS) oraz wieczek. Bezsprzecznie najciekawszą maszyną cyfrową w ekspozycji HP była zwojowa HP Indigo ws4500 o szerokości zadrukowywanej wstęgi 330 mm, w wersji siedmiokolorowej (CMYK + 3 farby Pantone), drukująca krótkie i średnie nakłady etykiet samoprzylepnych oraz materiały przeznaczone do formowania opakowań giętkich. W maszynie tej można zadrukowywać takie materiały jak: papier, tektura wielowarstwowa, papier syntetyczny Teslin, folie PE, OPP, PET, PVC, PC, PS i laminaty foliowe. Zakres grubości zadrukowywanych materiałów wynosi od 12 do 350 µm. Pierwsza odbitka jest już dobra. Druki z HP Indigo ws4500 można poddawać dalszej obróbce wykończeniowej, m.in. takiej jak: lakierowanie, laminowanie, termoformowanie, wytłaczanie, grawerowanie. Podobne rozwiązania termicznego znakowania tabletek i wieczek oraz zakrętek prezentowało kilkudziesięciu wystawców, m.in. firmy aps GmbH (RFN) i eam Corp. (USA). Niemiecka firma Videojet Technologies GmbH wystawiała kilka swych znanych już na świecie drukarek natryskowych do drukowania kodów paskowych. Po targach CeBIT i RFID oraz drezdeńskiej wystawie Printed Electronic Europe również na Interpacku nie zabrakło drukowanej elektroniki, tj. drukowanych elementów logicznych dających w rezultacie komputer lub jego podzespoły, nie wspominając już o tagach RFID. Drukowana elektronika prezentowana była przez firmy: Siemens AG (RFN), BASF (RFN) i Logopak Systeme (RFN). Koncern Windmöller & Hölscher (RFN) po raz pierwszy prezentował w trakcie pracy najnowszą swoją maszynę fleksograficzną Miraflex C z centralnym cylindrem drukującym w wersji 10-kolorowej (może być produkowana również w wersji 8-kolorowej). Szerokość zadrukowywanej wstęgi: od 1000 do 1450 mm, maksymalna prędkość – 500 m/min. Maszyna jest wyposażona w systemy automatycznego pasowania, szybkiej wymiany tulei drukujących i automatycznego mycia. Można w niej stosować zarówno farby rozpuszczalnikowe, jak i wodne. Jak zwykle firma W&H eksponowała swoje systemy pakujące FFS (form – fill – and seal) produkujące worki z nawiniętego w zwój rękawa folii PE i pakujące określoną masę towarów sypkich. Prezentowane były nowe i ulepszone systemy: Rubin, Diamant, Opal i Topas. Na Interpacku prezentowane były w znacznych ilościach opakowania metalowe. Przykładowo niemiecki koncern Huber Packaging Group GmbH + Co. KG, w tym Huber Decorative Packaging GmbH + Co. KG specjalizujący się w produkcji i drukowaniu opakowań metalowych z blachy białej oraz opakowań wytłaczanych z rozdmuchem z tworzyw sztucznych dotychczas prezentował powszechnie znane kolorowe 5-litrowe drukowane beczki do piwa tzw. Partyfass (beczki z piwem są dawane jako prezenty). Podczas obecnej edycji targów drukowane beczki stanowiły margines ekspozycji, a jej clou – różnego rodzaju wysoko przetworzone kolorowe pudełka metalowe przeznaczone na luksusowe opakowania słodyczy. Firma Wolke Inks & Printers wspólnie z firmą HP opracowała inkjetowy system znakowania towarów, w tym tabletek. Obecnie firma produkuje wiele rodzajów własnej produkcji tuszy do drukarek inkjet. Koncern Stora Enso Packaging Boards, Consumer Boards (Finlandia) jak zwykle oferował tektury wielowarstwowe do produkcji opakowań, w tym do opakowań blistrowych i opakowań płyt CD. Na stoisku firmowym pracował nowy zintegrowany cyfrowy system drukowania i wykańczania opakowań wykonywanych z tektury wielowarstwowej (Ensocoat) pod nazwą Stora Enso Gallop opracowany wspólnie z koncernem Xerox. Jest on przeznaczony do drukowania, lakierowania i wykrawania krótkich serii wysokojakościowych opakowań leków lub kosmetyków. Jednostkę drukującą stanowi DocuColor iGen 3. Na stoisku można było zobaczyć także kubki papierowe (Cupforma Classic Bio) drukowane cyfrowo (przed sklejeniem) i powlekane biodegradowalną powłoką. Koncern UPM Kymmene Corporation (Finlandia) w charakterze nowości prezentował nowe papiery specjalne przeznaczone do produkcji opakowań. Są to papiery UPM LabelCoat 50 g/m2 przeznaczone do produkcji etykiet na butelki PET nadające się do zadrukowywania offsetem arkuszowym farbami klasycznymi i UV, a także fleksografią i technikami drukowania cyfrowego. Wystawiano też papiery do produkcji opakowań giętkich takie jak MF, MG, UG, papiery pergaminowe i powlekane tektury pokryciowe (linery) tektury falistej. Koncern Mondi Packaging AG (Austria) tym razem występował w dwóch oddzielnych halach: w jednej uczestniczył w ekspozycji „Biotworzywa w opakowaniach”, w drugiej zaś prezentował nowe produkty papierowe. W ekspozycji biotworzyw Mondi pokazał dwie różne polietylenowe folie biodegradowalne: jedną ze skrobią, a drugą ze związanymi olejami roślinnymi. W zakresie produktów papierowych koncern prezentował różne rodzaje opakowań z tektury falistej oraz opakowania giętkie, również z udziałem papieru. MM Packaging International GmbH, czyli Mayr-Melnhof Packaging (Austria) – tzw. dywizja opakowaniowa – przedstawiała głównie opakowania oraz systemy pakowania i kodowania opakowań tekturowych. Jako nowość zaprezentowano nowe wzory pudełek tekturowych, opakowań prezentujących wyrób (displays) i giętkich (miękkie opakowania z papieru). Nowością były też wysokojakościowe opakowania wykonane z tektury z minifalą E zadrukowane na offsetowej maszynie arkuszowej. Weig GmbH & Co. KG, Moritz J. (Niemcy), znany niezależny duży producent makulaturowych tektur wielowarstwowych o nazwach handlowych Uniboard S, Unistar i Uniliner, przedstawił tym razem papierowe tuleje nawojowe dla różnych branż, tekturę pokryciową tektury falistej – Testliner i tekturę makulaturową PLB stosowaną do produkcji płyt gipsowych. Brigl & Bergmeister Papierfabrik GmbH (Austria), producent wszelkiego rodzaju luksusowych papierów etykietowych zawierających w nazwie handlowej słowo „Niklakett”, prezentował swoje wyroby. Sleeves, czyli etykiety rękawowe obkurczane na pojemnikach lub butelkach miały liczną reprezentację. Były one drukowane do sześciu kolorów i stosowane do obkurczania głównie butelek z tworzyw sztucznych zawierających mleko, jogurty lub inne przetwory mleczne. Podobne produkty oferowały niemieckie firmy Ursatec Verpackung GmbH (w tym przypadku także maszyny do aplikacji sleeves) oraz firma CCL Label GmbH, która przy ośmiokolorowym druku wklęsłym korzystała z farb Sicpy. Niemiecka firma Rheinische Kunststoffwerke RKW AG prezentowala butelki PET z etykietami „No label look” i zbiorcze multipaki do puszek Coca Coli wykonane z zadrukowanej termokurczliwej folii poliolefinowej. Dość licznie reprezentowani byli wytwórcy i przetwórcy materiałów samoprzylepnych oraz etykiet z nich wykonanych. Gros firm (ok. 200) oferowało różnego rodzaju folie opakowaniowe o różnym stopniu przetworzenia. Materiałów foliowych eksponowano znacznie więcej niż produktów papierowych. Poza firmami niemieckimi, których z racji miejsca targów jest zwykle najwięcej (847), i firmami włoskimi (486) oraz holenderskimi (128), które od lat specjalizują się w produkcji maszyn dla przemysłu cukierniczego, należy podkreślić ekspansję firm chińskich (97) i tureckich (103). Zaczynają też być zauważalne firmy rosyjskie i ukraińskie, szczególnie jako producenci folii opakowaniowych z tworzyw sztucznych. Następny Interpack odbędzie się w dniach 12-18.05.2011.