Czas na CMYK+
22 Jun 2018 12:36

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ponad 500 klientów i partnerów amerykańskiego koncernu wzięło udział w dorocznym, globalnym spotkaniu Xerox Forum 2018, odbywającym się w dniach 22-24 maja br. w Warszawie. Głównymi bohaterami wydarzenia były innowacje dla rynku graficznego, najnowsza maszyna Xerox Iridesse Production Press oraz pierwszy nabywca jej komercyjnej wersji – polska firma Badge4U z Jaworzna. 

Xerox Forum to szeroka inicjatywa umożliwiająca spotkanie użytkowników technologii amerykańskiego koncernu z jego kadrą zarządzającą najwyższego szczebla oraz branżowymi ekspertami, stwarzająca okazję do dyskusji na temat rozwoju rynku i biznesu. W ramach Xerox Forum odbywają się również Premier Partners Congress i Graphic Communications Reseller Congress, będące szansą na zdobycie nowej wiedzy, cennych wskazówek marketingowych oraz poznanie trendów, które będą kształtowały naszą branżę w najbliższych latach. Spotkanie zorganizowane w warszawskim hotelu Doubletree by Hilton zgromadziło łącznie ponad 500 klientów i partnerów Xerox z całego świata (w tym prawie 50 z Polski) i zostało połączone z dorocznym panelem Xerox Poland Elite Club oraz premierą najnowszego urządzenia Xerox Iridesse Production Press. 

Nasza branża zmienia się w wielu obszarach – stwierdził Hubert Soviche, wiceprezes ds. operacji międzynarodowych w dziale Graphic Communications firmy Xerox. – Przechodzimy okres intensywnej cyfryzacji, wzrostu znaczenia inkjetu, możliwości technologicznych czy działania w zgodzie z zasadą wartości dodanej. Podczas naszego spotkania chcieliśmy pomóc partnerom i resellerom przygotować się do tych zmian i sprawić, że będą czerpać z nich zyski.

Co dalej z Fuji Xerox?

Xerox Forum 2018 odbywało się w czasie dynamicznych zmian na poziomie korporacyjnym – jak informowaliśmy w majowej Poligrafice, 13 maja br. Xerox ogłosił, że wycofuje się z ogłoszonego wcześniej zamiaru połączenia się z firmą Fuji Xerox. Decyzja wynikła m.in. z niezdolności dostarczenia przez Fujifilm do dnia 15 kwietnia 2018 roku potwierdzonego audytem sprawozdania finansowego Fuji Xerox, a także z istotnych odstępstw między niezaudytowanym sprawozdaniem dostarczonym wcześniej przez Fujifilm a zapisami w sprawozdaniu dostarczonym już po 15 kwietnia. W konsekwencji Xerox podpisał nową ugodę z inwestorami Carlem Icahnem oraz Darwinem Deasonem, którzy krytykowali pomysł włączenia firmy Xerox w całości do spółki Fuji Xerox i apelowali do pozostałych udziałowców, by głosowali przeciw temu rozwiązaniu (sami są w posiadaniu łącznie około 15 proc. akcji Xerox). Rezultatem odstąpienia od transakcji było odejście z firmy Xerox prezesa Jeffa Jacobsona oraz kilku członków rady nadzorczej. Szefem nowej rady nadzorczej zostanie Keith Cozza, prezes Icahn Enterprises. 16 maja koncern ogłosił, że Rada Dyrektorów firmy mianowała na stanowisko dyrektora generalnego – a także zastępcy szefa Rady – Johna Visentina. To samo gremium ustaliło również, że tegoroczne Zgromadzenie Akcjonariuszy odbędzie się 31 lipca. 

Xerox Forum okazało się więc być świetną okazją do zapewnienia klientów i partnerów biznesowych z całego świata o dalszym, niezakłóconym pomimo turbulencji funkcjonowaniu koncernu oraz kontynuacji prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych wspólnie z koncernem Fujifilm. Warto wiedzieć, że współpraca obu spółek sięga 1962 roku i polega nie tylko na wspólnych projektach R&D, ale także sprzedaży wybranych rozwiązań Xerox przez Fuji Xerox na rynku azjatyckim oraz Fujifilm przez Xerox na rynku zachodnim, dzięki czemu obie firmy optymalnie wykorzystują swoje kompetencje i zasoby na najlepiej sobie znanych rynkach. 

Z perspektywy łańcucha dostaw to przykład idealnej współpracy i integracji – powiedział Andrew Copley, prezes działu Graphic Communications Solutions w firmie Xerox w udzielonym Poligrafice ekskluzywnym wywiadzie. – Rezygnacja z zamiaru połączenia się ze spółką Fuji Xerox nie spowoduje przerwania jakiegokolwiek projektu rozwojowego, również produkcja przebiega w sposób niezakłócony. Perspektywy dla firmy Xerox są bardzo pozytywne.

CMYK to za mało

Perspektywy dla firmy Xerox są bardzo pozytywne – kontynuował Andrew Copley. – Według badania Smithers Pira przeprowadzonego po targach drupa 2016 rynek druków cyfrowych osiągnie wartość 153 mld USD do roku 2021, z czego 51 proc. stanowić będzie inkjet. Już 20 proc. prac o niskim stopniu pokrycia farbą (druki transakcyjne, książki), dotychczas realizowanych w technologii offsetowej, jest obecnie drukowanych na maszynach inkjetowych. Będzie również rosła rola druków wysoko przetworzonych, z wartością dodaną. Koncern Xerox jest do tej transformacji doskonale przygotowany – portfolio urządzeń stanowią zarówno maszyny inkjetowe dla różnych segmentów rynku serii Brenva, Rialto oraz Trivor, jak i elektrofotograficzne Xerox Color, Versant i iGen (oraz monochromatyczne Nuvera). Na całym świecie w 2017 roku mieliśmy zainstalowanych już 200 wysokoprędkościowych, kolorowych maszyn inkjetowych, co daje nam drugą pozycję na rynku – poinformował Andrew Copley. – W zakresie kolorowych maszyn elektrofotograficznych mamy najszersze portfolio na rynku, do którego dołącza właśnie Xerox Iridesse Production Press. Według ostatnich badań Infotrends wolumen wysoko przetworzonych druków cyfrowych z wartością dodaną wzrośnie w latach 2015-2020 aż o 27 proc., do 25 mld stron. Uszlachetnione druki cyfrowe dają dostawcom usług druku możliwość generowania znacznie wyższych marż – od 50 do nawet 400 proc., co przekłada się na szybszy zwrot z inwestycji. W tym samym badaniu aż 89 proc. print buyerów przyznało, że jest skłonnych płacić więcej za cyfrowe uszlachetnienia. W związku z tym ponad połowa respondentów zamierza w 2018 roku kupić system cyfrowy oferujący możliwość uszlachetniania. Spodziewamy się, że zapotrzebowanie na wysoce uszlachetnione druki będzie rosło dynamicznie, tak za sprawą właścicieli marek, print buyerów, jak i samych drukarń, które na dodatkowych możliwościach sięgających daleko poza CMYK będą budowały swoją przewagę konkurencyjną. Nadchodzi więc czas na CMYK+.

Iridesse w Badge4U

Xerox Iridesse Production Press, o której szczegółowo pisaliśmy już w majowej Poligrafice, to wysokowydajna, sześciostacyjna i jedyna cyfrowa maszyna, która łączy druk czterokolorowy z dwoma suchymi tuszami w odcieniach metalicznego złota i srebra oraz z tonerem bezbarwnym w technologii jednoprzebiegowej. Złote i srebrne tusze metaliczne mogą zostać użyte osobno lub położone pod kolorami CMYK bądź na nich, aby stworzyć unikalne palety barw. Warstwa tuszu przezroczystego może z kolei stworzyć efekt głębi lub faktury materiału.

Pierwszy komercyjny egzemplarz systemu Iridesse Production Press trafił do polskiej firmy Badge4U z Jaworzna, która od 1992 roku produkuje znaczki okolicznościowe, breloki i identyfikatory, a także cały szereg innych gadżetów reklamowych, wykorzystując do druku park maszynowy w całości składający się z maszyn firmy Xerox. 

Iridesse jest maszyną zarówno dla dużych drukarń produkujących na skalę przemysłową, jak i dla małych, rodzinnych przedsiębiorstw o nietypowych specjalizacjach, czego Badge4U jest najlepszym przykładem – wyjaśnia Andrew Copley. – Planujemy również upgrade’y maszyn Xerox Color Press do wersji z 6 tonerami.

Zainteresowanie nowym systemem firmy Xerox jest bardzo duże – premierę targową miał on na targach Print4All w Mediolanie, prosto z których trafił do włoskiej drukarni Furlan Grafica. 

Anna Naruszko