Czego oczekiwać, gdy niezbędny jest leasing
6 Dec 2016 14:44

Jak się przygotować? Czego oczekiwać? To niewštpliwie podstawowe pytania, jakie stawiamy sobie, gdy chcemy pozyskać zewnętrzne finansowanie w postaci kredytu, leasingu czy chociażby chcemy sprzedać nasze wierzytelnoœci. Jak wskazujš obserwacje, firmy z branży poligraficznej najchętniej korzystajš z finansowania leasingowego. Przesłanek takiego wyboru (oprócz korzyœci finansowych, jakie niesie ze sobš leasing) jest sporo, a niewštpliwie do najpopularniejszych należš: Ľ uproszczone procedury, mniej niezbędnej dokumentacji; Ľ szybkoœć pozyskiwania decyzji i przedmiotu będšcego podstawš finansowania; Ľ mniejsze wymagania dotyczšce kondycji finansowej firmy; Ľ korzyœci wynikajšce z doœwiadczeń finansujšcego w stosunkach z dostawcami i firmami ubezpieczeniowymi; Ľ brak dodatkowych zabezpieczeń materialnych, bowiem przedmiot leasingu stanowi już sam w sobie rodzaj zabezpieczenia będšc do ostatniej spłaconej raty własnoœciš finansujšcego. Czy na pewno wszystkie powyższe przesłanki, którymi kieruje się kierownictwo firmy, sš prawdziwe, czy nie sš to puste frazesy, które w zderzeniu z rzeczywistoœciš okażš się pułapkš? Na poczštku wybieramy rodzaj sprzętu czy maszyny, który jest niezbędny do kontynuacji działalnoœci i ma służyć poprawieniu naszej konkurencyjnoœci na rynku. Ten wybór to również wybór dostawcy. Dostawcy najczęœciej orientujš się w ofercie leasingowej i tam wstępnie można uzyskać kontakt do potencjalnego finansujšcego z najciekawszš ofertš finansowš. Finansujšcego można też znaleŸć samemu kierujšc się opiniami innych bšdŸ bazujšc na własnych doœwiadczeniach. Firmy leasingowe majš bardzo aktywnš sieć sprzedaży, dlatego też mogš znaleŸć nas same obiecujšc najlepszš ofertę i profesjonalnš obsługę. Rozpoczynamy więc procedurę kompletowania wymaganej dokumentacji. O ile w przypadku leasingu pojazdów lista dokumentów jest krótka, oto co nas czeka, gdy chcemy wyleasingować maszynę czy inny sprzęt o znacznej wartoœci. Na poczštku dokumentacja prawna, tj.: Ľ aktualny wypis z ewidencji działalnoœci gospodarczej (niektóre firmy żšdajš potwierdzeń w urzędzie gminy, że wypis jest aktualny, a innym wystarczy fakt, iż przedstawiciel firmy podczas wizyty widział najbardziej aktualny oryginał) lub aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sšdowego (dla każdej firmy co innego znaczy aktualny: dla jednej jeden miesišc, dla innych trzy miesišce, a zdarzajš się przypadki, iż firmy akceptujš wycišgi nie starsze niż jeden rok); Ľ dokument potwierdzajšcy nadanie numeru REGON i NIP/VAT; Ľ umowa spółki cywilnej lub jawnej albo akt notarialny utworzenia spółki prawa handlowego; Ľ dowody (kserokopie) osobiste wszystkich wspólników spółki cywilnej, jawnej lub osoby prowadzšcej działalnoœć gospodarczš, oczywiœcie wraz z małżonkami. A to dopiero poczštek pokaŸnej listy dokumentów. Finansujšcy musi sprawdzić kondycję finansowš, do czego najczęœciej potrzebne sš: Ľ Bilans i rachunek zysków i strat za ostatnie dwa lata fiskalne oraz aktualny F01 lub bilans i rachunek zysków i strat (o ile firma sporzšdza); dokumenty te powinny być opieczętowane przez Urzšd Skarbowy, co ma dodatkowo uwiarygodnić ich zawartoœć. W przypadku braku takiej pieczęci powinny być podpisane przez osobę sporzšdzajšcš i kierownictwo firmy zgodnie z jej reprezentacjš. W przypadku, gdy firma podlega obowišzkowi badania ksišg przez biegłych rewidentów, niektóre firmy żšdajš przedstawienia takiego raportu wraz z opiniš. Ľ Rachunek przepływów pieniężnych, ale należy zaznaczyć, iż nie wszystkie firmy takiego dokumentu żšdajš. Ľ Wypełniony formularz (najczęœciej na druku firmy lea-singowej) dotyczšcy informacji z ksišżki przychodów i rozchodów oraz stanu œrodków trwałych, wysokoœci amortyzacji Đ to obowišzek dla firm nieprowadzšcych pełnych ksišg rachunkowych. Ľ W przypadku osób fizycznych oraz spółek cywilnych i jawnych niezależnie od prowadzonej formy księgowoœci możemy się spotkać z obowišzkiem przygotowania kserokopii PIT, a w przypadku spółek z ograniczonš odpowiedzialnoœciš i spółek akcyjnych Đ kserokopii CIT. Ľ Opinie bankowe z banków, w których firma prowadzi rachunek oraz tam, gdzie zacišgnęła kredyty Đ opinia musi stwierdzać, że rachunek jest i był wolny od zajęć egzekucyjnych, a w przypadku, gdy firma ma kredyty, niezbędna jest informacja na temat jakoœci współpracy z bankiem z tytułu wywišzywania się ze zobowišzań. Ľ Zaœwiadczenia z ZUS i US Đ w tej materii firmy majš różnorodne zwyczaje dotyczšce okresu ważnoœci takich zaœwiadczeń i obowišzku fizycznego przedstawienia dokumentu finansujšcemu. Cały powyższy pokaŸny zestaw dokumentacji czasami wzbogacany jest o obowišzek wypełnienia wielu dodatkowych druków. Czymże więc różni się powyższy pakiet od zestawu dokumentów wymaganych przez banki przy udzielaniu kredytu? Nasuwa się tylko jedna różnica (dla jednych przedsiębiorstw bardzo istotna, dla innych mniej, bowiem taki dokument i tak przygotowujš): projekcje finansowe. Firmy leasingowe też ponoszš pewne ryzyko zwišzane z finansowaniem, nie oczekujmy więc dużo bardziej uproszczonych w stosunku do banków wymagań dokumentowych, ale przygotujmy sobie wczeœniej pakiet dokumentów, który na pewno będzie wymagany. Złóżmy w banku wniosek o wydanie opinii, a w Urzędzie Skarbowym czy ZUS wnioski o wydanie stosownych zaœwiadczeń. To zaoszczędzi nam póŸniej wiele czasu i przyspieszy procedury decyzyjne w firmie leasingowej. Na czym polega decyzyjnoœć w firmie leasingowej? Podobnie jak w bankach firmy te zatrudniajš wykwalifikowanš kadrę, która oceni zdolnoœć kredytowš naszej firmy, podejmie decyzję, czy wybór konkretnie tej maszyny lub urzšdzenia jest korzystny zarówno dla nas, jak i dla samego finansujšcego oraz decyzję dotyczšcš akceptacji ostatecznych warunków finansowania. Ponieważ w firmach leasingowych podejmowane ryzyko oparte jest w dużej mierze na ryzyku sprzętowym, to po pozytywnej ocenie maszyny rozpoczyna się procedurę oceny zdolnoœci kredytowej potencjalnego klienta, która jest niewštpliwie szybsza i prostsza niż banku w przypadku finansowania kredytem. Analiza finansowa w każdej firmie wyglšda inaczej, niemniej sš pewne wartoœci, które interesujš większoœć finansujšcych. Fundamentalna wielkoœć to przychody z podstawowej działalnoœci i trendy zwišzane ze wzrostem bšdŸ spadkiem tych przychodów. Firmy dogłębnie analizujš tę pozycję naszych wyników, bowiem od tej analizy zależy wielkoœć potencjalnego finansowania, która może się wahać od 60% do 80% (czasami i 100%) wartoœci przychodów. W stosunku do przychodów firmy badajš też poziom aktualnego zadłużenia potencjalnego klienta. W przypadku gdy saldo kredytów, pożyczek, innych zobowišzań (w tym leasingów w innych firmach) jest wyższe niż 80% lub 90% wartoœci osišganych przychodów, możemy liczyć się z trudnoœciami w pozyskaniu finansowania lub mniej atrakcyjnymi warunkami finansowymi oferty leasingowej. Jest to jednak indywidualna i niezależna decyzja każdej z firm. Kolejnym przedmiotem analizy mogš być nasze należnoœci. Finansujšcy chce odzyskać swoje pienišdze, tak więc zainteresowany jest, jak radzimy sobie z odzyskiwaniem własnych wierzytelnoœci. Niektóre firmy badajš też płynnoœć oraz oceniajš poziom dŸwigni finansowej. Akceptowalne pułapy tych wskaŸników sš ustalane w trybie indywidualnym przez każdš z firm bazujšc na œrednich branżowych doœwiadczeniach firmy. Firmy sprawdzajš też zdolnoœć do obsługi zadłużenia mierzonš wskaŸnikiem obsługi długu. Czasami niektórych leasingodawców bardzo interesuje poziom naszej marży operacyjnej, natomiast mniejsze znaczenie ma zyskownoœć netto Đ o ile oczywiœcie wszystkie inne wskaŸniki sš pozytywne. Powyższe informacje mogš być wzbogacane o inne dodatkowe elementy analizy finansowej, jak również analizy jakoœciowej potencjalnego klienta, niemniej i tak sš uproszczone w stosunku do analiz bankowych. To w konsekwencji powinno mieć wpływ na szybkoœć decyzji. Ogólnie pozyskanie decyzji, o ile wczeœniej dostarczymy cały komplet dokumentacji, powinno się zamknšć w okresie od 1 do maks. 3 dni roboczych. Należy jednak zaznaczyć, iż zainteresowanie lea-singiem jest sezonowe i w tych okresach decyzje mogš być podejmowane dłużej ze względu na skumulowanie wniosków u finansujšcego. Uproszczone analizy finansowe to również wynik tego, co zostało wspomniane powyżej: finansujšcy opiera swoje ryzyko w częœci na finansowanym sprzęcie, dlatego też ma mniejsze wymagania dotyczšce naszej kondycji finansowej. Jednak pewne ramy i pewnš jakoœć finansowš naszej firmy powinniœmy spełniać, by pozyskać w leasingu niezbędnš nam maszynę. Firmy leasingowe wspierajš również swoich klientów poprzez przetarte œcieżki współpracy z dostawcami. Najczęœciej współpracujš z wieloma dostawcami sprzętu i maszyn, majšc sprawdzone warunki dostaw, płatnoœci i serwisu. Dostawcy to często wyselekcjonowana najlepsza grupa producentów lub przedstawicielstw handlowych, gdzie obydwie strony dbajš o najlepszš jakoœć usług i atrakcyjne warunki zakupu. Takie relacje majš wpływ na jakoœć obsługi potencjalnych klientów leasingowych i czyniš leasing bardzo atrakcyjnym. Oprócz współpracy z dostawcami firmy leasingowe współpracujš z wieloma ubezpieczycielami; ze względu na wolumen tej współpracy majš korzystniejsze warunki ubezpieczenia od tych negocjowanych w trybie indywidualnym. Jak jest natomiast z zabezpieczeniami? Standardowe zabezpieczenie stanowi weksel in blanco wystawiony przez leasingobiorcę, czasami poręczony przez osoby trzecie. W przypadku leasingu wartoœć finansowania zabezpiecza przedmiot finansowany, który do czasu spłacenia wszystkich rat leasingowych pozostaje własnoœciš finansujšcego. Proporcjonalnie tym większš wartoœć finansowania ten przedmiot zabezpiecza, im leasingobiorca wniesie większy wkład własny. Jeżeli potencjalny leasingobiorca oczekuje bardzo niskiego wkładu własnego, a jego kondycja finansowa nie do końca jest satysfakcjonujšca, finansujšcy może zażšdać dodatkowego zabezpieczenia materialnego. Reasumujšc, oczekiwać możemy wiele, ale wiele też jest stawianych nam wymagań. Wybór firm leasingowych na rynku jest spory. Możemy wybierać w atrakcyjnych ofertach finansowych. Czy tylko ten aspekt powinien kierować wyborem finansujšcego? Zawsze należy wypytać przedstawiciela reprezentujšcego finansujšcego, czego możemy oczekiwać pod względem czasu decyzji i odbioru sprzętu oraz dodatkowych korzyœci wypływajšcych chociażby z ubezpieczenia czy warunków serwisu. Powinniœmy też uzyskać informację, czego możemy się spodziewać w zakresie obowišzku dostarczenia dokumentów bšdŸ wstępnie dowiedzieć się, czy nasze wyniki finansowe pozwolš na uzyskanie leasingu właœnie w tej firmie. Jeżeli pozyskamy informację, podejmijmy decyzję o dalszych krokach i ewentualnie złóżmy wniosek o leasing. Nie należy jednak zapominać, by koniecznie sprawdzić pozycję na rynku potencjalnej firmy leasingowej, z którš zwišżemy się na lata, jej stabilnoœć finansowš. To jest najważniejsze wymaganie, jakie my musimy postawić finansujšcemu. Brygida Pietraszek-Cyburska, Citibank Handlowy