Czy bać się AI i RPA?
23 Mar 2020 09:32

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sztuczna Inteligencja (AI) oraz automatyzacja stają się coraz popularniejsze i coraz częściej jest o nich głośno także w mediach. Czy za sprawą robotów wszyscy stracimy pracę? Czas zmierzyć się ze wszystkimi mitami związanymi z Inteligentną Automatyzacją. Co jest prawdą? Jak AI zmienia nasz świat? Sprawdźmy to.

MIT #1 „Roboty sprawią, że będę bezrobotny”

Jak na razie automatyzacja stworzyła zapotrzebowanie na więcej miejsc pracy w przemyśle niż zostało przez nią zintegrowanych. Nie należy postrzegać inteligentnej automatyzacji i robotyzacji jako zagrożenia dla swojej pracy. Celem tych rozwiązań jest poprawa wydajności i efektywności, wyręczenie ludzi w wykonywaniu nudnych i powtarzalnych zadań, które i tak mało kto lubi wykonywać. Dzięki temu ludzie mogą skupić się na poprawie jakości chociażby relacji z klientami. Można powiedzieć, że automatyzacja wymusza nabywanie nowych umiejętności i podnoszenie kompetencji przez pracowników. Natomiast w organizacji jest okazją do wprowadzania zmian organizacyjnych.

MIT #2 „Nie da się współpracować z robotami”

Celem automatyzacji i robotyzacji nie jest zastąpienie człowieka, lecz danie mu nowych narzędzi, które pozwolą mu efektywniej wykonywać zadania. Wirtualni asystenci, aplikacje mobilne, automatyczna pogłębiona analiza danych – to wszystko rozwiązania wykorzystujące AI, a pozwalające pracownikowi efektywniej korzystać ze swoich możliwości. Więcej danych, podanych w lepszy sposób sprawia, że można podejmować trafniejsze decyzje. Badania Capgemini dowodzą, że robotyzacja pozwala poprawić jakość obsługi klienta o 78 proc., skrócić czas procesów o 50 proc. i poprawić zgodność z SLA o 39 proc. Postrzegajmy technologie nie jako rywala, ale jako narzędzie.

MIT #3 „Zautomatyzujmy wszystko, później będziemy się martwić”

Wiele organizacji na siłę chce automatyzować liczne procesy, a następnie jest zawiedzionych rezultatami. Warto podchodzić do tego procesu w odpowiedzialny sposób. Dlatego Capgemini poleca swoją metodologię ESOAR. To przewodnik pokazujący krok po kroku, jak przeprowadzić proces automatyzacji w przedsiębiorstwie. ESOAR to skrót od Eliminuj, Standaryzuj, Optymalizuj, Automatyzuj i Robotyzuj. Dzięki tej metodzie Twoja organizacja uzyska najlepsze efekty w procesie automatyzacji i robotyzacji.

MIT #4 „Roboty nie popełniają błędów”

Największą zaletą robotów powinno być unikanie pomyłek, które popełniają ludzie. Jednak to nieprawda. Pomyłki robotów się zdarzają i mogą być bardzo kosztowne. Dlatego tak istotne jest odpowiednie przygotowanie ich do pracy. Od samego początku przygotowywania robotyzacji w firmie ważne jest zrozumienie wymagań biznesowych, opracowanie scenariuszy i liczne poziomy testów. Tylko odpowiednio przygotowana automatyzacja zapewni korzyści.

MIT #5 „Robotyzacja to temat przyszłości”

To dzieje się już teraz! Coraz więcej firm korzysta z automatyzacji, aby uprościć procesy biznesowe. Tylko w samym Capgemini wdrożyliśmy już setki rozwiązań z zakresu AI i robotyzacji. Warto sprawdzić nasze repozytorium Digital Global Enterprise Model (D-GEM) i AI Gallery, aby przekonać się, jak już teraz robotyzacja wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstw i przynosi konkretne wyniki.

MIT #6 „Automatyzacja działa jedynie przy dużej skali”

Większość organizacji dostrzega korzyści płynące z automatyzacji przy skomplikowanych, dużych procesach w ogromnej skali. Tymczasem automatyzacja ma sens przy każdym rozwiązaniu, które jest stosowane wielokrotnie. W dodatku to właśnie wykorzystanie automatyzacji pomaga organizacjom zwiększyć skalę działalności czy świadczyć niektóre rozwiązania w modelu 24/7. Warto myśleć nieszablonowo i korzystać z szerokiej gamy rozwiązań, tak aby przeprowadzić rzeczywistą cyfrową transformację, a nie jedynie zautomatyzować część procesów.

MIT #7 „Roboty = Sztuczna Inteligencja”

Nie jest to prawdą. Nie każdy proces robotyzacji/automatyzacji wiąże się z wykorzystaniem AI. Rozwiązania RDA (Robotic Desktop Automation) i RPA (Robotic Process Automation) są już stosowane szeroko, a nie korzystają z AI. Nie trzeba być naukowcem, by korzystać na co dzień z zalet robotów w funkcjonowaniu firmy. Jednocześnie coraz częściej rzeczywiście łączy się technologie AI z automatyzacją. Dochodzi do tego także analiza danych. Finalnie więc możemy powiedzieć, że inteligentna automatyzacja procesów to RPA+AI+Analityka.

MIT #8 „Robotyzacja to trudne wyzwanie”

Przejście na automatyzację w firmie jest wyzwaniem, ale jedyne, co jest wymagane, to chęć nauki nowych rozwiązań i otwarty umysł. Dostępna jest naprawdę szeroka gama rozwiązań technologicznych, a firmy takie jak Capgemini dysponują bogatym doświadczeniem, które pozwala pomóc w zmierzeniu się z transformacją biznesu. Każde takie wyzwanie to okazja do podnoszenia umiejętności Twoich pracowników i poprawy funkcjonowania firmy.

MIT #9 „AI to tylko modne hasło”

Gdzie nie spojrzymy, otacza nas hasło „Sztuczna Inteligencja”. AI stała się hasłem używanym wszędzie. Faktycznie jednak AI stała się rzeczywistością i biznesową koniecznością. Na przykład zrozumienie naturalnego języka (NLP) przez komputery pozwala na tworzenie kompleksowej automatyzacji na dużą skalę przy pracy nad dokumentami. Możliwości AI stają się coraz większe, a to pozwala organizacjom automatyzować to, co jeszcze niedawno wiązało się z mozolną pracą ludzkich rąk lub było niewykonalne.

MIT #10 „Automatyzacja może poczekać”

Technologia cały czas się zmienia. Firmy nie mogą sobie jednak pozwolić na stagnację i brak rozwoju, czekając na kolejne nowe rozwiązania. Warto już teraz sięgnąć po automatyzację, robotyzację i wdrażać ją w swoim biznesie. Nie wdrażając nowoczesnych rozwiązań, można tylko więcej stracić.

Marek Sowa

O Autorze: Head of Offering, Senior Artificial Intelligence Manager w Capgemini Polska. Pomaga 

globalnym firmom w transformacji ich biznesu przy wykorzystaniu Sztucznej Inteligencji i automatyzacji procesów. Sprawia, że nowe rozwiązania zapewniają organizacjom realny wzrost wartości.