Druk 4.0 motorem innowacji
26 Apr 2019 08:51

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Innowacyjne i rewolucyjne potencjały przemysłu poligraficznego i opakowaniowego, z łańcuchem dostaw według ACIMGA i ARGI o wartości ponad 24 mld euro w samych Włoszech, były przedmiotem konferencji Print4All, zorganizowanej w Fiera Milano w dniach 21 i 22 marca br. w ramach przygotowań do drugiej edycji targów Print4All. Wydarzenie to, poświęcone szeroko rozumianemu sektorowi poligrafii, powróci do Fiera Milano w dniach 4-7 maja 2021 roku. 

Konsumenci się zmieniają. Coraz częściej poszukują doświadczeń, które można zamieścić w mediach społecznościowych i emocjonalnie związują się nawet z kupowanymi przez siebie produktami. 

W tym kontekście właściciele marek szukają nowych rozwiązań, dzięki którym opakowania mogłyby stać się bardziej interaktywne niż kiedykolwiek wcześniej. Na przykład za pomocą kodu wydrukowanego na opakowaniu batonu energetycznego można ściągnąć na smartfon listę ćwiczeń, etykieta na butelce z piwem może aktywować cyfrowy test trzeźwości, zaś leki mogą mieć specjalny system wydrukowany na blistrze, który poinformuje producenta o wszelkich problemach bezpośrednio przez internet.

Głównym motorem tego postępu jest Industry 4.0 – ewolucja, która zmienia jedną z najstarszych gałęzi przemysłu, jaką jest druk. Na skutek Czwartej Rewolucji Przemysłowej dokonuje się transformacja procesów wytwórczych i nawyków konsumpcyjnych poprzez wykorzystanie możliwości oferowanych przez 5G, sztuczną inteligencję i Przemysł 4.0, a wynalazek Gutenberga z XV wieku staje się motorem innowacji. Szacuje się, że na świecie istnieje ponad 900 start-upów zajmujących się szeroko rozumianą poligrafią 4.0, które w ubiegłym roku zarobiły około 1 mld dolarów.

Zakupy szyte na miarę

Druk staje się aktywnym narzędziem w pozyskiwaniu nowych konsumentów, którzy nie są już w stanie zadowolić się tym, co mają inni i oczekują aktywnego udziału w tworzeniu produktów, które kupują. Według ostatnich badań ponad 50 proc. konsumentów jest zainteresowanych zakupem produktów szytych na miarę, a 1 na 5 byłby skłonny zapłacić 20 proc. więcej za produkty spersonalizowane. Szacuje się, że w 2021 roku wartość rynku produktów na zamówienie osiągnie 31 mld dolarów, co stanowi 55 proc. wzrost w stosunku do roku 2016 (źródło: Deloitte Consumer Review 2015). To właśnie w masowym dostosowywaniu się do potrzeb rynku marki znalazły rozwiązanie, które jest konkurencyjne i zaspokaja potrzeby milenialsów (osób urodzonych w latach 80. i 90. ubiegłego wieku), którzy od lat uciekają przed badaniami rynku, oraz tych z tajemniczego pokolenia Z, które właśnie uzyskuje zdolność nabywczą. Personalizacja jest więc jedną z głównych wytycznych dzisiejszych strategii marketingowych, ponieważ może uczynić nawet produkty seryjne unikalnymi, często właśnie dzięki zastosowaniu coraz bardziej rozwiniętych technik drukowania. 

W zgodzie z ideą gospodarki obiegowej

Strategie marketingowe muszą jednak uwzględnić także inne rynkowe trendy. Coraz większa świadomość konsumentów w kwestii ochrony środowiska oraz surowe krajowe i europejskie przepisy dotyczące materiałów opakowaniowych – w tym wyprodukowanych z papieru, plastiku, szkła i drewna – zwiększają skłonność do wyboru produktów zgodnych z koncepcją gospodarki obiegowej. Technologie umożliwiające zmniejszenie rozmiaru i masy opakowań oraz stosowanie farb wodorozcieńczalnych i ekologicznych klejów ze skrobi zwiększają odsetek materiałów opakowaniowych, które mogą być poddane recyklingowi – w niektórych przypadkach, takich jak papier i tektura falista, nawet o ponad 80 proc. 

Zapewnia to coraz mniejszy wpływ na środowisko naturalne, gwarantując możliwość oferowania bezpieczniejszych produktów nawet w erze e-commerce, w której zdecydowanie zwiększyło się zapotrzebowanie na opakowania wtórne (pudełka, w których kurierzy dostarczają zamówienia z wszelkiego rodzaju sklepów internetowych). Druk po raz kolejny znajduje się w centrum ewolucji i pełni funkcję lidera w zakresie rozwiązań technicznych oraz strategii komunikacyjnych o niewielkim wpływie, w których jest postrzegany jako główny nośnik „zielonego” komunikatu przekazywanego przez produkt. 

Innowacje w centrum uwagi

Konferencja Print4All była pierwszym krokiem w przygotowaniach do drugiej edycji targów Print4All, międzynarodowej platformy dla biznesu i wszystkich uczestników łańcucha dostaw w branży poligraficznej i opakowaniowej. Wydarzenie odbędzie się w Fiera Milano w dniach 4-7 maja 2021 roku i da pełny przekrój branży, skupiając się na trzech głównych polach zastosowań: druk komercyjny i komunikacja, druk opakowań, etykietowanie i druk przemysłowy. Print4All to projekt o rosnącym międzynarodowym znaczeniu, który jest zarówno wizytówką nowych produktów, okazją do nawiązania kontaktów biznesowych, jak i prawdziwą akademią szkoleniową oraz laboratorium innowacji i treści.

Dzięki napiętemu kalendarzowi konferencji i wydarzeń towarzyszących Print4All 2021 będzie okazją do skupienia się na nowych technologiach i stanie się inkubatorem innowacyjnych pomysłów dzięki specjalistycznemu dialogowi, który pozwoli uczestnikom rozwijać się i stawać się coraz bardziej konkurencyjnymi. 

Print4All jest częścią The Innovation 

Alliance i będzie towarzyszył targom IPACK-IMA, MEAT-TECH, PLAST i INTRALOGISTICA ITALIA, które w 2018 roku przyciągnęły do Mediolanu ponad 150 tys. zwiedzających z całego świata. Wiemy już, że kolejna edycja wydarzenia będzie równie duża: pięć targów w 17 pawilonach, obejmujących prawie całą powierzchnię Fiera Milano Rho będzie swego rodzaju przykładem idealnej linii przemysłowej. Wystawa zgromadzi producentów maszyn produkcyjnych o szerokim wachlarzu zastosowań: od przetwórstwa gumy i tworzyw sztucznych, przez technologie dla przemysłu spożywczego, opakowania, poligrafię, po logistykę. Print4All to projekt opracowany przez ACIMGA i ARGI, dwa stowarzyszenia reprezentujące odpowiednio włoskich i międzynarodowych producentów maszyn poligraficznych i przetwórców oraz 4IT Group – firmę, która od ponad 10 lat obserwuje rynek grafiki i komunikacji. Organizatorem wydarzenia jest Fiera Milano, włoski lider w organizacji targów.  AN