Druk w przemyśle kreatywnym
6 Dec 2016 15:00

Druk daje niemal nieograniczone możliwości zastosowań dla branży kreatywnej. Zarówno niezależni twórcy, jak i dostawcy usług druku mogą czerpać inspiracje i rozwijać swoją działalność w oparciu o nowoczesne technologie wykorzystujące druk. Dlatego pytając o przyszłość kreatywnej gospodarki, która rozwija się w zawrotnym tempie, należy brać pod uwagę nowoczesne technologie produkcyjne, otwierające nowe możliwości rozwoju biznesowego. O najbardziej kreatywnych zastosowaniach można przeczytać w specjalnym opracowaniu przygotowanym przez firmę Canon pt. „THINK Creative”. Znajdują się tam pogłębione analizy rynkowe, prognozy dla branży kreatywnej oraz inspirujące przykłady wykorzystania druku cyfrowego przez firmy z całego świata. Według EY kreatywna gospodarka, która obejmuje sektory takie jak: reklama, architektura, moda, muzyka, działalność wydawnicza czy sztuki wizualne, generuje roczne przychody wartości 535,9 mld euro i odpowiada za 4,2 proc. europejskiego produktu brutto1. Przemysł kreatywny jest też drugim największym pracodawcą w Europie, stając się nie tylko katalizatorem rozwoju wielu firm na świecie, ale również motorem innowacyjności. Obecność na tym dynamicznym rynku stwarza ogromne możliwości rozwoju dla firm świadczących usługi druku. Druk jest kluczowym elementem wielu podstawowych form kreatywnej ekspresji – od produkcji plakatów i oznakowań, przez opakowania i fotografie, po procesy wspomagające takie jak projektowanie, testowanie i produkcja. Kreatywne zastosowania druku mogą być także jednym z istotnych elementów komunikacji marki z otoczeniem, np. dzięki możliwościom wizualnej prezentacji koncepcji lub konkretnych pomysłów wykorzystania elementów graficznych marki. Zaawansowane technologie druku pozwalają zachować spójność kolorystyczną i dokładnie odwzorować identyfikację wizualną. W przypadku druku nie mniej ważnym elementem dla odbiorcy jest także kwestia emocjonalna. Dużo bardziej niż obraz na ekranie zachęca do interakcji i kreatywnego myślenia. Poza tym papier bardziej stymuluje zmysły: ma charakterystyczny zapach, odbija światło i można go dotknąć, a wszystkie te cechy pomagają wywołać reakcję emocjonalną u osoby, która ogląda wydruk. Przykłady oddziaływania druku na odbiorców można mnożyć niemal bez końca. Kreatywne zastosowania druku mogą być także ogromną szansą dla sektora edukacji, który obecnie coraz bardziej stara się dostosowywać ofertę dydaktyczną i zaplecze technologiczne w celu odpowiedniego przygotowania studentów studiów artystycznych do wymogów rynkowych. Przykładem polskiej uczelni, która obrała nowoczesny kierunek w tworzeniu kreatywnego środowiska pracy dla studentów, jest Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, który zakupił najnowocześniejsze rozwiązania druku Canon, w tym m.in. plotery płaskie UV Océ Arizona i plotery do zastosowań artystycznych z serii Océ ColorWave. Dobranie odpowiedniego zestawu urządzeń i zintegrowanie go w ramach jednego spójnego ekosystemu pozwoliło UAP stworzyć najnowocześniejsze zaplecze technologiczne wśród krajowych uczelni artystycznych. W służbie kreatywności Branża wydawnicza i graficzna także czerpią z silnie rozwijającej się technologii druku cyfrowego. Z jednej strony wydawcy mają coraz większe potrzeby w zakresie szybkiego druku cyfrowego krótkich serii materiałów, z drugiej – rynek fotografii i projektowania graficznego ciągle przenika do nowych obszarów związanych z nowoczesnym drukiem. Przykładem może być rosnący popyt na druk wysokiej jakości hdbooków i rozwój zarówno aplikacji wspomagających samodzielne projektowanie, jak i cyfrowych systemów drukujących. Ale także inne sektory – dotychczas postrzegane jako peryferyjne – znajdują zastosowanie dla coraz silniej postępującej ekspansji cyfrowych technologii. Coraz ważniejsze staje się chociażby liternictwo; w modzie są proste kroje, formy graficzne zbliżone do pisma ręcznego, a nawet czcionki tworzone od podstaw. Zacznie pojawiać się więcej czystych i prostych wzorów, a w trudnym klimacie finansowym firmy będą decydować się raczej na odświeżenie marki niż na radykalną zmianę wizerunku. W miarę upraszczania projektów znaczenia będą nabierać prostsze i dokładniejsze procesy zarządzania kolorami. Firmy zaczną przykładać większą uwagę do zapewnienia powtarzalności barw w identyfikacji wizualnej i właśnie w tym kluczowym obszarze dostawcy usług druku mogą zapewnić im nieocenione wsparcie. Z perspektywy sektorów kreatywnych liczą się nie tylko szybkość druku i możliwość realizacji niewielkich zleceń. Ważna jest również wiedza dostawców usług druku na temat kolorów, podłoży i druku cyfrowego, która umożliwia stworzenie unikatowej oferty. Pozwoli to projektantom otworzyć się na zupełnie nowe możliwości. Trzeci wymiar Trend dostosowywania i personalizacji produktów to jeden z obszarów, w których dostawcy usług druku mogą zaoferować prawdziwą wartość. Zarówno projektanci, jak i klienci przesuwają granice druku na żądanie. Ale pójdźmy o krok dalej i zajrzyjmy w przyszłość. Domy wypełnione projektami i dziełami swoich właścicieli, personalizowane przedmioty, od narzut, dywanów i pościeli do lamp i stolików wydrukowanych w 3D – taka wizja wykorzystania technologii druku niedługo może stać się rzeczywistością. Nie skończy się zresztą na domu; dziś popularne jest oklejanie samochodów, ale w przyszłości drukarki 3D będą w stanie wyprodukować cały samochód zgodnie ze specyfikacją nabywcy. Obecnie dostępne technologie 3D umożliwiają produkcję przestrzennych modeli na potrzeby architektów czy inżynierów, jak również prototypów narzędzi i podzespołów do zastosowań w branży motoryzacyjnej, wytwórczej czy medycznej. Ta technologia od lat wykorzystywana jest także do tworzenia materiałów na potrzeby branży filmowej, takich jak rekwizyty czy atrapy w pełnym kolorze. Druk 3D może zrewolucjonizować cały proces projektowania. Precyzyjne i efektywne kosztowo modele koncepcyjne mogą być teraz opracowywane już nie w ciągu miesięcy czy tygodni, ale godzin. Technologia 3D pozwala także na zmiany w dotychczasowych procesach rozwijania produktów i ich projektowania. Można łatwo i tanio zmieniać konstrukcję produktów oraz realizować większą liczbę cykli projektowania i weryfikacji modeli w fazie opracowywania produktu, co przyczynia się do większej innowacyjności, a także wspomaga efektywność kolejnych etapów kształtowania finalnej konstrukcji. Potencjał druku Ci, którzy nie ograniczają się do technicznych aspektów druku i potrafią wykorzystać jego pełen potencjał, aby pomóc klientom kreatywnym w realizacji ich wizji, utrzymają przewagę nad konkurentami. Przyszłość należy do tych, których wiedza wykracza poza druk. Połączenie branż kreatywnych z nowoczesnymi technologiami kryje nieograniczone możliwości, więc aby utrzymać się na rynku, trzeba otworzyć się na zmiany, szukać nowych zastosowań druku oraz oferować klientom strategiczne rozwiązania marketingowe i biznesowe. Druk może stać się integralną częścią tego kreatywnego procesu. Większość dostawców usług druku współpracuje już z branżami kreatywnymi, oferując proofing, prototypowanie na potrzeby prezentacji albo druk krótkich serii. Sztuka polega na tym, żeby wiedzieć, jak zmienia się kreatywna gospodarka i jakie trendy kształtują te zmiany. Kreatywność nie jest ograniczona przez druk. W rzeczywistości możliwość druku na praktycznie każdym typie materiału to dla dostawców usług wielka szansa na rozwinięcie działalności i przygotowanie się na przyszłość. Dziś jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia. Opracowano na podstawie materiałów firmy Canon