Urządzenia pracujące w technologii cyfrowej UV umożliwiają wydruk zarówno na podłożach sztywnych, jak i giętkich. Dzięki zastosowaniu specjalnych tuszów, utrwalanych podczas procesu produkcji za pomocą promieniowania UV, wydruki są trwalsze w porównaniu z wykonywanymi tuszami solwentowymi. Tusze UV mają także większą odporność na czynniki środowiskowe (np. UV, zmiany temperatury) niż tusze solwentowe. Bardzo istotnym czynnikiem pozwalającym na stosowanie we wnętrzach wszystkich produktów wykonanych w tej technologii jest bezzapachowość tuszów UV.
Jedno z takich urządzeń – Vutek Press Vu UV 320/400 – pracuje od kilku miesięcy w wielkoformatowej drukarni cyfrowej Opinion z Gliwic. Maszyna drukuje również na podłożach płaskich, tj. płytach PVC, PP, PS i PMMA, tekturze, kapie, szkle, metalu, drewnie oraz okleinie.
Nowa inwestycja umożliwiła odejście od technologii polegającej na oklejaniu płyt foliami. W przeszłości technologia drukowania na podłożach sztywnych i płaskich obejmowała dwa etapy: najpierw obraz był drukowany na folii, którą następnie aplikowano na sztywne podłoże.
Produkcja realizowana w ten sposób była bardziej skomplikowana technologicznie, bardziej pracochłonna i materiałochłonna, a co za tym idzie droższa. Jednocześnie jakość uzyskiwana we wspomnianym procesie nie zawsze była zadowalająca. Wydruk realizowany bezpośrednio na medium zapewnia skrócenie czasu produkcji, ograniczenie kosztów oraz przyczynia się do poprawy jakości ostatecznego produktu.
Wydruki Opinionu wykonane na nowej maszynie można spotkać w praktycznie każdym centrum handlowym w Polsce. Tradycyjne frontlity i blackouty, które dotychczas były stosowane w sklepach wielkopowierzchniowych, coraz częściej są zastępowane wydrukami płaskimi. Z tej formy reklamy skorzystała firma LPP SA, dla której drukarnia z Gliwic wykonała kilka kampanii. Opinion wykonał także aranżację wnętrz salonów sprzedaży firmy Bel-Pol. W celu umieszczenia wydruków prezentujących produkty tej sieci meblowej drukarnia z Gliwic wykonała wydruki na PVC spienionym oraz kapie.
Doświadczenie gliwickiej drukarni pokazuje, że z nowych produktów korzystają przede wszystkim firmy realizujące kampanie indoorowe. Media, na które najczęściej decydują się klienci, to PVC spienione, kapa, tektura, tapeta i blacha. Dużą popularnością cieszy się także folia magnetyczna, którą można wykorzystać m.in. do przeprowadzania kampanii na pojazdach. Możliwość szybkiej zmiany miejsca ekspozycji wydruków oraz łatwy montaż powodują, że klienci coraz chętniej korzystają z produktów wykonywanych nową technologią. Nie bez znaczenia jest także trwałość wydruków. Atrakcyjna z ekonomicznego punktu widzenia jest możliwość magazynowania wydruków po pewnym okresie ekspozycji i wykorzystania ich ponownie w przyszłości. Z tej formy reklamy korzystają przede wszystkim sieci hipermarketów przeprowadzające kampanie wizerunkowe. Nowa oferta okazała się interesująca także dla klientów zagranicznych. Jedna z niemieckich sieci hipermarketów budowlanych w sposób systematyczny zamawia wydruki wykonane w technologii UV na podłożach płaskich. W porównaniu z rynkiem krajowym zagraniczni klienci o wiele częściej zamawiają wydruki dwustronne.
Drukarnia Opinion oferuje nowe produkty przeznaczone zarówno do ekspozycji zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W grupie produktów outdoorowych druk UV umożliwia wykorzystanie nowych nośników takich jak: zadaszenia pasaży, wiaty, przystanki, szklarnie, ekrany akustyczne i szyby ochronne. W ofercie drukarni znajdują się także tradycyjne produkty, tj. szyldy, plansze, tablice reklamowe, tablice informacyjne, tablice podświetlane, panele reklamowe, billboardy na płytach – zarówno jedno-, jak i dwustronne.
Innowacyjne możliwości zadrukowywania powierzchni płaskich takich jak: drzwi, okna, płytki ceramiczne, różnego rodzaju obicia meblowe, kasetony, blaty stołów, elementy drewniane, płyty winylowe, szkło, metal, tapeta itp. pozwalają na zastosowanie tych nietypowych materiałów w projektowaniu i produkcji nowatorskich rozwiązań w dziedzinie nośników reklamowych stosowanych w reklamie wewnętrznej. Bardzo ważnym odbiorcą wymienionych produktów stają się osoby zajmujące się projektowaniem i wystrojem wnętrz. Produkty z maszyny Vutek PressVu 320/400 dają wręcz nieograniczone możliwości przedstawicielom tych zawodów.
W ostatnim czasie drukarnia z Gliwic wykonała kilkanaście scenografii dla teatrów i oper w całej Polsce, które coraz chętniej korzystają z technologii druku wielkoformatowego na podłożach płaskich. Opinion zamierza zaprezentować swoją najnowszą ofertę na targach Fespa, które odbędą się w dniach 5-9 czerwca br. w Berlinie.