Druk wielkoformatowy.Rynek i perspektywy nowych zastosowań
6 Dec 2016 14:44

Nowe technologie sš potężnš dŸwigniš pozwalajšcš produkować rzeczy, które nie były możliwe kilka lat temu. Dziesięć lat temu telefony komórkowe były artykułem luksusowym używanym przez niewiele osób. Dziœ sš nieodzownym atrybutem naszego życia. Podobnie druk wielkoformatowy kreuje nowe zastosowania oraz otwiera nowe rynki, które nie istniały jeszcze kilka lat temu. Druk wielkoformatowy zacznie odgrywać coraz większš rolę, gdyż ceny drukarek spadajš, a sprzedawcy poszukujš nowych rynków. Również właœciciele zakładów małej poligrafii znajdujš nowe zastosowania starajšc się utrzymać atrakcyjnoœć tego typu druku i zachowujšc jednoczeœnie odpowiedniš stopę zysku. Rynek Amerykańska firma konsultingowa I.T. Strategies przeprowadziła ostatnio badania marketingowe rynku wielkoformatowych drukarek inkjetowych. Łšczna wartoœć sprzedaży drukarek wielkoformatowych, mediów i atramentów w roku 2003 wyniosła 6,1 miliarda dolarów i wzroœnie ona do 9,4 miliarda w roku 2008. Jest to równoznaczne z rocznym wzrostem popytu o około 9%. Wzrastajšca konkurencja zmniejszy dochody producentów drukarek, ale skorzystajš na tym konsumenci. Rynek stanie się bardziej zdywersyfikowany pod względem zastosowania i produktów. Wykorzystanie druku wielkoformatowego w cyfrowej fotografii, proofingu, produkcji map i reklam w dalszym cišgu będzie rosło. Iloœć sprzedanych drukarek roœnie wraz ze spadkiem cen. Malejšce ceny z kolei majš wpływ na kierunek ewolucji rynku. Producenci muszš sprzedać więcej maszyn, aby utrzymać poziom dochodów. Obecnie można kupić drukarkę o rozmiarach 42", która kilka lat temu kosztowała 20 tysięcy dolarów, za cenę poniżej 10 tysięcy dolarów łšcznie z RIPem i dodatkowymi akcesoriami. To z kolei zmusiło firmy takie jak HP i Canon do znalezienia dla swoich urzšdzeń nowych zastosowań, innych niż tradycyjna wielkoformatowa reklama handlowa. Media decydujš o kierunku zmian W roku 2003 wartoœć sprzedaży drukarek, mediów i atramentów opartych na technologii wodnej wyniosła 4,2 mld USD, co stanowiło 70% rynku. Amerykańska Agencja Ochrony Œrodowiska będzie naciskała na coraz częstsze stosowanie atramentów UV. Przestawienie się druku reklam billboardowych z atramentów rozpuszczalnikowych na atramenty UV przyczyni się poœrednio do szerszego zastosowania tej technologii. Technologia UV pozwalajšca drukować na różnych podłożach takich jak np. szkło i metale wzbudziła duże zainteresowanie odbiorców i szybko wzrasta jej zastosowanie. Niemniej drukarki oparte na atramentach rozpuszczalnikowych sš cišgle decydujšcym produktem na rynku ze względu na ich niskš cenę. Wodne atramenty inkjetowe pozwalajš na uzyskanie lepszej jakoœci druku oraz stosowanie szerszej gamy mediów. Jednakże atramenty rozpuszczalnikowe sš nieodzowne ze względu na ich odpornoœć na warunki zewnętrzne i œwiatło. Podobnie jak w przypadku drukarek, obserwuje się spadek cen mediów do druku inkjetowego. Konkurencja z krajów azjatyckich oferuje media o wyjštkowo niskich cenach i zaczyna zagrażać egzystencji producentów amerykańskich. Nowe zastosowania Jednym z nowych trendów w druku wielkoformatowym jest jego koncentracja na nowych zastosowaniach i rynkach. Spowodowane jest to, jak wspomniano wczeœniej, spadkiem cen drukarek i konkurencjš pomiędzy producentami. Zmiany następujš zarówno po stronie producentów, jak i konsumentów. Tanie drukarki pozwalajš zakładom poligraficznym używajšcym dotychczas maszyn sitodrukowych do zadrukowywania mediów do oklejania samochodów i œrodków komunikacji na poszerzenie oferty o druk reklam handlowych w systemach cyfrowych. Dla przeciętnego klienta tradycyjnie zamawiajšcego postery reklamowe o wymiarach 60x90 cm druk wielkoformatowy był poza zasięgiem finansowym. Dziœ, gdy urzšdzenia 24-calowe kosztujš od 1500 dolarów wzwyż, wielki format zaczyna być dostępny dla całej gamy kreatywnych oraz profesjonalnych użytkowników. Firma Hewlett Packard zademonstrowała w ostatnim roku druk wielkoformatowy w kioskach ulokowanych w pomieszczeniach amerykańskiego muzeum naukowego Smithsonians. Dzięki temu zwiedzajšcy muzeum mogli wynajdować w elektronicznej bazie wystawy swoje ulubione obiekty i na poczekaniu je drukować. Zastosowano tam drukarki HP Designjet 5500ps z atramentami UV i Photosmart 7550 HP workstation do kontroli druku oraz monitory z dotykowymi ekranami. Firma Canon również szuka możliwoœci poszerzenia swojej oferty dla handlu detalicznego oferujšc szerokoformatowš 24-calowš drukarkę Prograf W6200. W ostatnim czasie firma analizowała rynek massmediów, a zwłaszcza punktów poligraficznych zajmujšcych się drukowaniem posterów oraz specjalistycznymi projektami takimi jak kalendarze czy wydruki zdjęć cyfrowych w wysokiej rozdzielczoœci. Niezależnie od tego firma sprzedaje zindywidualizowane kompletne systemy drukowania, które mogš pracować równolegle z dotychczasowymi urzšdzeniami do profesjonalnej obróbki zdjęć. Systemy te obejmujš drukarkę, komputer PC z czytnikiem kart pamięci oraz płaski skaner. W ten sposób Canon próbuje zdobyć konsumentów, którzy posiadajš 4- i 8-megapikselowe cyfrowe aparaty fotograficzne Đ ich zdjęcia mogš być powiększone do dużych rozmiarów i drukowane. Szczególnie zainteresowani sš fotografowie wyjœciem poza barierę formatu 8x10 do wielkoformatowych wydruków 16x20. Nowe drukarki o tych rozmiarach umożliwiajš profesjonalnym fotografom łatwe przejœcie na technologię cyfrowš i wykonywanie, a następnie sprzedaż zdjęć o dużych wymiarach. Jak pokazujš powyższe przykłady, drukarki wielkoformatowe znajdujš zastosowanie na nowych rynkach i należy rozwiać mit, że tego typu urzšdzenia sš trudne w użyciu. Na podstawie ăDigital OutputÓ z lipca 2004 opracował TG