Druk z potencjałem
6 Dec 2016 14:59

Europejskie Stowarzyszenie ESMA, zrzeszające producentów specjalistycznych rozwiązań druku, będzie obecne w dwóch pawilonach podczas targów drupa 2016. Rdzeniem obecności stowarzyszenia na targach będzie w tym roku druk funkcjonalny, dlatego też warto pokrótce zbadać, co kryje się za tym terminem. Pawilon w hali 3A 70 zostanie poświęcony drukowi funkcjonalnemu i przemysłowemu, w prezentacji którego wezmą udział firmy członkowskie stowarzyszenia, jak firma SPS ze swoim sprzętem do sitodruku wykorzystywanym do dekoracji żywności (np. czekolady) oraz innych efektów specjalnych uzyskiwanych przy dużej prędkości pracy. Z kolei partner SPS, firma ATMA, zaprezentuje najnowsze osiągnięcia w maszynach do „druku przewodzącego” (druku tworzyw przewodzących prąd elektryczny – red.) i druku technicznego. Niemiecki producent matryc, firma KIWO, zaprezentuje druk z użyciem klejów o wysokiej przewodności elektrycznej. Różnorodność technik dekorowania szkła i innych materiałów sztywnych znajdzie się w centrum uwagi na stoisku ESC oraz innego członka stowarzyszenia ESMA – firmy Marabu, która przedstawi możliwości zastosowań swoich farb do paneli dotykowych czy tabletów. Odwiedzający ESMA Lounge dowiedzą się o najnowszych projektach dotyczących: bezprzewodowych, inteligentnych urządzeń przeznaczonych do kontroli i śledzenia (smart tags); inteligentnych czujników; elastycznych i zmywalnych farb przewodzących stosowanych w przemyśle tekstylnym. Kolejne innowacje zostaną zaprezentowane w pawilonie ulokowanym w hali 6., gdzie firma Color Passport zaprezentuje swoje rewolucyjne podejście do zarządzania kolorami i reprodukcji na różnych podłożach. Inny ekspert w dziedzinie zarządzania kolorem, firma ColorGate, pokaże na wystawie rozbudowane stacje oraz najnowszej generacji technologię RIP do inkjetowego druku przemysłowego. Intrinsic Materials, specjalista w dziedzinie nanomateriałów, zaprezentuje swoje osiągnięcia w zakresie farb przewodzących i komponentów elektroniki drukowanej stosowanych w przemyśle medycznym, takie jak np. jednorazowe testery posiadające tagi z identyfikacją radiową. Druk funkcjonalny w swoich początkach opierał się głównie na farbach chromatycznych, które zmieniały barwę na skutek czynników zewnętrznych, jak: światło UV, zmiana temperatury, zmiany pH lub kontakt z wodą. Aplikacje te miały zastosowanie w drukowanych gadżetach, zwłaszcza opakowaniach, które ustanawiały swą przewagę marketingową za pomocą charakterystycznych efektów specjalnych. Także świecące i fosforyzujące dekoracje rozpoczęły swą karierę lata temu i od tego czasu pojawiają się na rynku w sposób ciągły. Bardziej zaawansowane i bardziej funkcjonalne możliwości zostały wprowadzone do nowych gałęzi przemysłu. Ewolucja w farbach przewodzących oraz elektroluminescencji służyła nie tylko do wzbogacania elementów wizerunkowych marki – jak np. emitujące światło opakowanie ginu Bombay Sapphire – ale również dostarczała rozwiązania dla paneli słonecznych. Pierwsze aplikacje przesunęły granice druku funkcjonalnego. Płytki obwodu drukowanego (PCB) oraz elastyczne anteny łączące sygnały FM, telewizyjny, sieci komórkowych i GPS w jednej antenie, wykorzystywane np. w przemyśle samochodowym, doprowadziły do rozwoju samochodowych systemów radarowych dla adaptacyjnego tempomatu. Obecnie anteny z systemami komunikacji bliskiego pola (NFC) i identyfikacji radiowej (RFID) to standardowe funkcje w urządzeniach elektrycznych i integracji drukowania w procesach produkcyjnych, ciągle poprawiające swoją efektywność kosztową. O ile elektroluminescencja jest ceniona, to za skok technologiczny uważane są wyświetlacze OLED (oparte na technologii organicznych diod emitujących światło). Elastyczny OLED utorował drogę dla inteligentnych tekstyliów i galanterii, co zaprezentowano w projekcie POLEOT, jednym z ostatnich międzynarodowych projektów ESMA o drukowaniu urządzeń emitujących światło na tkaninie. Drzwi do przyszłości drukowanej elektroniki, farb przewodzących i powłok są teraz szeroko otwarte. Baterie (elastyczne, cienkie i ładowalne), systemy zbierające energię (w oparciu o efekt Peltiera), inteligentne tagi i czujniki stają się powszechnymi dobrami eksploatacyjnymi, a wiele z nich dostępnych jest również w wersji jednorazowego użytku. Inteligentne czujniki, także te umieszczane w tekstyliach, coraz częściej znajdują zastosowanie w sek-torach medycznych i farmaceutycznych, na przykład w szybkich testach paskowych dla diabetyków, analizatorach krwi czy inteligentnych blistrach. Sektor opieki zdrowotnej jest jednym z rynków, które przyjmują nowe rozwiązania i tym samym mają swój udział w sukcesie udanych przypadków biznesowych drukarń, które postanowiły przejść na druk funkcjonalny. Firma Quad Industries opracowała etykiety z rejestratorem temperatury do worków używanych w transporcie krwi. Inteligentna etykieta rejestruje oraz przesyła dane do aplikacji smartfonu w celu zapewnienia prawidłowych warunków transportu. Wspominając o smartfonie: wielu może nawet nie wyobraża sobie liczby elementów wytwarzanych za pomocą technik drukarskich. Przełączniki, baterie, panele dotykowe i ekrany – drukowanie ponownie zastępuje tu drogie i wysoce energochłonne procesy. Oczywiście także działy marketingu czerpią korzyści z tych możliwości. Jedna z ostatnich broszur Audi TT zawierała drukowane interaktywne elementy, dzięki którym po położeniu smartfonu na właściwym miejscu na ekranie wyświetlał się nowy, wirtualny model kokpitu. Druk funkcjonalny to także technologie zwalczające fałszerstwo, które umożliwiają poprzez dostarczane kombinacje farb, powłok i podłoży tworzenie niewidzialnych znaczników. Zarów-no dla potrzeb monetarnych, jak i towarów luksusowych „druk zabezpieczający” jest najbardziej efektywnym i ekonomicznie atrakcyjnym zabezpieczeniem przed podrabianiem. Obecne możliwości oferują nawet powierzchnie do rozpoznawania odcisków palców. Wiele z wyżej wymienionych aplikacji jest także używanych w procesie dekorowania w formie czy też dla urządzeń samochodowych bądź elektronicznych, na trójwymiarowych częściach i powierzchniach. Przemysł nieustannie się rozrasta i daje nowe, kreatywne możliwości rozwoju dla drukarń, producentów i projektantów. Na podstawie materiałów organizatora targów opracowała AP