Drukarnia Graf-poz: Być stale w czołówce
6 Dec 2016 14:43

Sytuacja w gospodarce nie sprzyja nowym inwestycjom, także w branży poligraficznej. Jednak nic nie zmieni faktu, że zapotrzebowanie na wysoko przetworzone, wysokiej jakoœci produkty poligraficzne nie spada, ale roœnie, zwłaszcza w sektorze opakowań i etykiet oraz wysokiej jakoœci produkcji akcydensowej. W czołówce drukarń tego sektora w Polsce znajduje się bez wštpienia Graf-poz. Drukarnia Graf-poz w PrzeŸmierowie k. Poznania powstała w roku 1987. Na poczštku było ciężko. Wszechobecne przydziały i reglamentacja papieru uniemożliwiały normalnš pracę. Ale już w 1989 roku rozpoczęliœmy drukowanie na dużš skalę opakowań dla jednego z większych zakładów produkcji czekolady. To był poczštek prawdziwego rozwoju zakładu Đ mówi Marek Przybylski, właœciciel drukarni, z wykształcenia poligraf. Konsekwentnie unowoczeœnialiœmy park maszynowy i rozbudowywaliœmy drukarnię Đ dodaje. Podniesienie jakoœci wyrobów w połšczeniu z zatrudnieniem wysokiej klasy specjalistów z dziedziny poligrafii spowodowało burzliwy rozwój firmy. Aktywnie prowadzona działalnoœć marketingowa umożliwiała nawišzanie stałej współpracy ze znaczšcymi firmami branży spożywczej i przemysłowej. W 1996 zakład uzyskał status Zakładu Pracy Chronionej, a przez to stworzył wiele miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych. W chwili obecnej w Graf-pozie pracuje 150 osób. Od 2001 roku posiada on certyfikat ISO 9002 i jest w trakcie wdrażania norm ISO 14000. Obecnie drukarnia specjalizuje się w produkcji etykiet oraz opakowań kartonowych z tektury litej. Jej klientami sš m.in.: Kraft, Cadbury, Nestle, Philips, Terravita, Baron. Spora częœć produkcji eksportowana jest do Rosji, Mołdawii, Czech, na Ukrainę i Węgry oraz do Rumunii. Obrót firmy to 35 mln złotych (2002 r.). W czerwcu br. w drukarni stanšł najnowszy nabytek Đ szeœciokolorowy półformatowy Heidelberg Speedmaster CD74-6+LX+F. O sukcesie drukarni usługowej decydujš przede wszystkim szybkoœć i elastycznoœć działania. W tym sektorze idealnie sprawdzajš się maszyny drukujšce w œrednim formacie, które charakteryzujš się krótkim czasem narzšdzania i stabilnoœciš w procesie produkcyjnym i w efekcie sš gwarancjš wysokiej rentownoœci Đ mówi Konrad Przybylski, syn Marka Przybylskiego, współwłaœciciel drukarni. CD 74 jest wręcz idealny dla drukarń opakowaniowych specjalizujšcych się w produkcji wysokojakoœciowych prac oraz dla rynku etykietowego i opakowaniowego. Tak jak my Đ dodaje. Maszyna wyposażona jest w sprawdzony na rynku system spektrofotometrycznego pomiaru barwy Heidelberg ImageControl CPC 24, który przejmuje wartoœci referencyjne z cyfrowej przygotowalni albo generuje dane potrzebne do stworzenia profili ICC. Urzšdzenie umożliwia pomiar nie tylko paska kontrolnego, ale również całego zadrukowanego arkusza. Marek Przybylski nie ma wštpliwoœci co do decyzji o zakupie kolejnej maszyny CD: Jakoœć druku, produktywnoœć i eliminowanie makulatury w połšczeniu z ogromnš łatwoœciš obsługi kwalifikujš maszynę Speedmaster CD 74 do tych œrodków produkcji, które bardzo szybko się amortyzujš Đ mówi. Đ Po recesji w gospodarce musi nastšpić wzrost. O tym mówiš dane makroekonomiczne. Dlatego chciałbym być przygotowany na właœciwy moment i móc sprostać zapotrzebowaniu rynku. Tu w Polsce, a z chwilš wejœcia do Unii również na rynku europejskim. Pan Konrad zwraca uwagę na szczególnš przydatnoœć nowej maszyny: Często przy produkcji opakowań i etykiet lekceważony jest fakt, że wiele zleceń drukowanych jest na ăza dużychÓ maszynach Đ co bezpoœrednio wpływa na podrożenie samej produkcji. Zdecydowaliœmy się na CD 74 o zwiększonym formacie. Format papieru 60 x 74 cm pozwala w wielu przypadkach drukowania opakowań na dołšczenie jeszcze jednego dodatkowego rzędu użytków. Potrzeby spowodowały koniecznoœć wybudowania hal maszynowych o powierzchni 2600 m2 oraz 3000 m2 powierzchni magazynowej. W sumie całkowita powierzchnia zakładu to 6000 m2. Dobra kondycja finansowa firmy oraz rozległe magazyny umożliwiajš zakupy materiałów do produkcji bezpoœrednio u producentów. Zakupy kartonu i papieru ăna wymiarÓ spowodowały znaczne obniżenie kosztów produkcji. Staliœmy się dzięki temu bardziej konkurencyjni pod względem cenowym. Postawiliœmy też na swój park transportowy w postaci samochodów dostawczych, przez co całkowicie odcišżyliœmy klientów Đ mówiš właœciciele firmy Graf-poz. Poza czterema maszynami arkuszowymi Heidelberga (dwie CD 102, jeden Speedmaster SM 74 i nowa CD 74) firma posiada dwie maszyny wykrawajšce Bobst, dwie sklejarki Bobst, jednš sklejarkę Vesta oraz dwie krajarki Polar (115 E i 115 ED), przepycharki do etykiet oraz dwie złociarki firmy Gietz do złocenia foliš na goršco. Tworzy to w całoœci doskonale wyposażonš introligatornię. Graf-poz posiada także oddział w Kijowie na Ukrainie (Ukrgrafpoz), gdzie drukowane sš opakowania kartonowe i etykiety. Park maszynowy stanowiš maszyny Heidelberg Speedmaster SM 102-6 oraz Speedmaster CD 102-6+L, maszyna wykrawajšca Bobst, dwie sklejarki Bobst, krajarka Polar 115 oraz maszyna do złocenia foliš na goršco firmy Gietz. Ostatniš inwestycjš Graf-pozu (instalacja lipiec-sierpień br.) jest system computer-to-plate oparty na naœwietlarce Heidelberg Topsetter P 102 wraz z wywoływarkš online G&J Interplater Thermal II 135 HD oraz podajnikiem MCL z trzema kasetami, każda mogšca pomieœcić 100 płyt. Jako system kolorowej odbitki próbnej instalację uzupełnia ploter HP DesignJet 5500. System CtP w Graf-pozie pracuje w oparciu o moduły sprzętowe i programowe Delta, w tym m.in. stację do cyfrowej impozycji Signastation oraz Prepress Interface CPC32-CIP3. Dane z cyfrowej przygotowalni mogš być wykorzystane w procesie narzšdzania na maszynie drukujšcej. Wœród wielu funkcji dostępnych w systemie sš narzędzia do automatycznego tworzenia zalewek, cyfrowego montażu stron oraz wielu różnych technik rastrowania Heidelberga. Topsetter 102 może naœwietlać do 12 płyt na godzinę przy rozdzielczoœci 2400 dpi. Niewštpliwie jednym z istotniejszych elementów procesu produkcyjnego jest przygotowanie produkcji, w tym form drukowych. Jest to niezbędne, aby sprostać coraz większym wymaganiom klientów dotyczšcym jakoœci oraz szybkoœci realizacji zamówień. Nowa inwestycja pozwoli drukarni na sprawniejszš realizację dynamicznie zwiększajšcej się liczby zleceń. Na koniec Marek Przybylski zaznacza: Priorytetowym naszym celem jest miejsce w czołówce drukarń, które dysponujš nowoczesnym zapleczem produkcyjnym i mogš zaoferować konkurencyjne kompleksowe usługi dla zleceniodawców. Tych małych i tych największych. Warto dodać, że już niedługo Graf-poz otworzy swój drugi oddział zagraniczny w Moskwie, gdzie również będzie się starał zbudować firmę mogšcš konkurować z najlepszymi drukarniami w Rosji. Opracowano na podstawie materiałów i we współpracy z firmš Graf-poz