Drukarnia pachnšca poziomkami
6 Dec 2016 14:42

Prawdziwy drukarz kocha zapach farby. Znam szefa produkcji pewnej drukarni, który twierdzi, że po zapachu jest w stanie rozpoznać farby poszczególnych producentów. W czasach drapieżnej reklamy, udoskonalania i uprzyjemniania wszystkiego, co tylko można, coraz większš popularnoœciš cieszš się ăpachnšceÓ druki. Do ich wykonania potrzebne sš specjalne farby i lakiery. W offsecie istniejš dwie metody przeniesienia zapachu na gotowy, wydrukowany produkt: Ľ przez dodawanie olejków aromatycznych do farby, Ľ przez dodawanie mikrokapsułek zapachowych do farb i lakierów. Olejki zapachowe Metoda polega na dodawaniu tuż przed drukowaniem olejków o odpowiednim aromacie do farby o niskim zapachu własnym. Dodawana iloœć nie może przekraczać 5-10%, ponieważ farba może stracić właœciwš charakterystykę drukownoœci i powodować tonowanie lub brudzenie. Wadš tego rozwišzania jest fakt, że olejki stosunkowo szybko się ulatniajš i zapach druków zanika. Mikrokapsułki zapachowe Jest to najskuteczniejsza metoda przenoszenia zapachów na druki. Odpowiednie olejki zapachowe zamykane sš w mikrokapsułkach, które uwalniajš zapach dopiero po rozgnieceniu ich podczas pocierania. Pozwala to na uzyskanie efektu zapachowego w dowolnym momencie, a olbrzymia iloœć mikrokapsułek zapewnia wielokrotnoœć i powtarzalnoœć takiego efektu. Aby zapobiec rozgniataniu się kapsułek podczas procesu drukowania, stosuje się dodatkowo kapsułki dystansowe o większej œrednicy niż te z olejkiem. Łšczna ich iloœć to maksymalnie ok. 20% w masie farby lub lakieru. Kapsułki zapachowe w farbie Liczne próby dowodzš, że nie jest to satysfakcjonujšce rozwišzanie. Drukowanie partii rastrowych zwišzane jest z dokładnym i ograniczonym prowadzeniem farby, a efekt zapachowy jest tym większy, im większa iloœć farby z kapsułkami znajdzie się na druku. W tym wypadku utrzymanie właœciwej równowagi farba Đ woda jest również kłopotliwe, a procesy zwišzane z dalszš obróbkš, np. złamywanie, szycie, cięcie muszš być przeprowadzane w sposób jak najmniej narażajšcy druki na tarcie i docisk. Kapsułki zapachowe w lakierze Jest to najlepiej sprawdzona w praktyce metoda. Kapsułki dodaje się do lakieru dyspersyjnego lub olejowego o niskim zapachu własnym. Stosowanie lakieru dyspersyjnego opłacalne jest wyłšcznie przy drukowaniu bardzo wysokich nakładów, należy bowiem uwzględnić iloœć lakieru niezbędnš do zapełnienia zbiornika w lakierówce. Istnieje właœciwie nieograniczona iloœć możliwych do mikrokapsułkowania zapachów. Na poprzedniej stronie podajemy zestawienie najpopularniejszych, choć lista możliwoœci jest znacznie większa. Bywajš także zamówienia nietypowe Đ np. kiedyœ na zamówienie gazowni wyprodukowano lakier o zapachu substancji używanej do nawaniania gazu, tj. tetrahydrotiofenu C4H8S. Przy pocieraniu arkusza od wydzielanego zapachu robi się naprawdę słabo. Dostarczany lakier jest gotowy do użycia, jeœli istnieje jednak koniecznoœć rozrzedzenia, należy stosować niewielkie iloœci oleju drukowego o niskim zapachu własnym. Podczas drukowania należy pamiętać, aby: Ľ docisk ustawiony był na minimum; Ľ temperatura zespołu drukowego była jak najniższa; Ľ prędkoœć drukowania nie może być zbyt mała, ponieważ może powodować podsychanie lakieru na wałkach; Ľ iloœć nadawanego lakieru powinna być możliwie maksymalna. Najlepszym podłożem sš papiery powlekane, przy podłożach naturalnych lakier należy nanieœć dwukrotnie; Ľ aplikowanš iloœć lakieru należy sprawdzać pocierajšc delikatnie palcem arkusz Đ powinna być wyczuwalna równomierna szorstkoœć kapsułek; Ľ ważnym czynnikiem jest właœciwe prowadzenie roztworu zwilżajšcego, nadmiar wody może powodować oddzielanie się kapsułek od lakieru. Przestrzeganie tych zasad gwarantuje sukces w drukowaniu. Jedynym mankamentem lakierów zapachowych jest ich odstraszajšca cena. Na szczęœcie ceny znacznie malejš w zależnoœci od zamówionej iloœci, ponieważ lakier produkuje się wyłšcznie na zamówienie. Warto więc kupować go dużo. Poza tym lakier najczęœciej aplikuje się wybiórczo na okreœlone obszary arkusza, co warunkuje jego doœć niskie zużycie i nie powoduje znacznego wzrostu ceny druku. Czy czeka nas pachnšca era druku? Agencje reklamowe przeœcigajš się w pomysłach, kto wie... może być całkiem przyjemnie. Jeden z drukarzy stosujšcych tego typu lakiery twierdzi, że nie musi chodzić do drukarni, aby wiedzieć, co się aktualnie drukuje na maszynach. Cała ulica pachnie poziomkami...