Dzielenie włosa na czworoczęœć I
6 Dec 2016 14:44

Tradycyjna, oparta na procesach fotochemicznych i chemicznych poligrafia przeżywa szczególnie gwałtowny rozwój w połšczeniu z nowoczesnš technologiš elektronicznš i informatycznš. Skutkuje to opracowywaniem nowych rozwišzań i technologii, ale także realizacjš niektórych znanych modeli teoretycznych, niemożliwych do praktycznego zastosowania przy użyciu jedynie tradycyjnych technologii. Stšd pojawiajš się nowe rozwišzania w aspektach, wydawałoby się, dobrze już poznanych i opanowanych technologicznie. Jednym z tego typu problemów jest rastrowanie ilustracji przeznaczonych do druku. Tak się składa, że zagadnienie to jest ostatnio rozpatrywane częœciej jako zagadnienie informatyczne, nie ma jednak powodu, aby przestać się w zwišzku z tym nim interesować i nie korzystać z różnych pomocy. Wiele o obrazie i jego rastrowaniu wynika z teorii sygnałów; obraz może być przecież równie dobrze traktowany jako sygnał, niosšcy pewnš informację. W fotografii rejestracja obrazu zapewniona jest dzięki zróżnicowaniu stopnia zaczernienia emulsji œwiatłoczułej. Miernik stopnia zaczernienia, którym jest gęstoœć optyczna, jest wprost proporcjonalny do jasnoœci obrazu. Z analitycznego punktu widzenia gęstoœć optyczna jest więc funkcjš reprezentujšcš obraz rzeczywisty, a jednoczeœnie bezpoœrednio interpretowanš przez oko: człowiek widzi obraz na fotografii i interpretuje go jako odwzorowanie rzeczywistoœci. W poligrafii reprodukcję obrazu osišga się przy użyciu warstwy farby o odpowiedniej gruboœci i tutaj odtworzenie gęstoœci optycznej napotyka istotne trudnoœci techniczne. W fotografii zmiany gęstoœci optycznej w poszczególnych punktach obrazu sš liniowe. Aby to osišgnšć w druku, w zależnoœci od żšdanej wartoœci gęstoœci optycznej, należałoby nanosić liniowo odpowiedniš gruboœć warstwy farby. Umożliwiajš to jedynie niektóre techniki drukowania: druk wklęsły, œwiatłodruk, druk termotransferowy, elektrofotografia i pochodne. W pozostałych technikach nanoszona warstwa farby ma jednakowš gruboœć, a więc jednakowš gęstoœć optycznš, z reguły znacznie wyższš niż gęstoœć optyczna podłoża. Bez dodatkowych zabiegów możliwe jest zatem reprodukowanie obrazów, dla których gęstoœć optyczna jest funkcjš dwuwartoœciowš. Takim obrazem jest tekst lub ilustracja kreskowa. Reprodukcja obrazów wielotonalnych wymaga rozwišzania problemu uzyskania funkcji gęstoœci optycznej przy użyciu warstwy farby o stałej gruboœci. Jest to możliwe dzięki fizjologicznym ograniczeniom widzenia, jednoczeœnie w dwóch aspektach: Po pierwsze, oko ludzkie charakteryzuje się swojš własnš rozdzielczoœciš, w wyniku której nie rozróżnia elementów o rozmiarach w przybliżeniu mniejszych niż 1 minuta kštowa, chociaż założenie stałej rozdzielczoœci ludzkiego wzroku jest pewnym uproszczeniem. W rzeczywistoœci rozdzielczoœć zależy od poziomu oœwietlenia, kontrastu obrazu oraz barwy œwiatła; największš rozdzielczoœć oko osišga w zakresie barwy zielonej. Po drugie, jeżeli dwa sšsiadujšce punkty o dostatecznie małych rozmiarach majš różne gęstoœci optyczne, to wrażenie wywołane przez dwa różne strumienie docierajšcego od nich œwiatła jest uœredniane i ich obraz jest obserwowany jako jeden punkt o gęstoœci optycznej poœredniej. Dzięki tym własnoœciom można wyznaczyć pewnš powierzchnię jednostkowš, na której zmieniać się będzie obszar pokryty farbš i postrzegany jako obszar jednostkowy o zmieniajacej się jasnoœci. Przy okazji, skoro w poligrafii jest już i tak tyle innych dziedzin technicznych, nie zaszkodzi to jakoœ w miarę uniwersalnie zapisać. W tym miejscu nareszcie do czegoœ się przyda ta cała matematyka, możemy bowiem przeprowadzić następujšce rozumowanie. Niech obserwowany wycinek obrazu, na którym znajdujš się punkty pokryte farbš, będzie oœwietlony strumieniem œwiatła Fi, a gęstoœć optyczna maksymalna dla każdego takiego punktu wynosi Dmax. Zbiór wszystkich takich punktów tworzy powierzchnię pokrytš przez farbę sr wewnštrz rozpatrywanego wycinka obrazu. Zakładajšc teraz, że Dmax ĐĐ> Ľ oraz że pole powierzchni obrazu wynosi s, można przekształcić proporcję: Otrzymana wielkoœć jest nazywana rastrowš wartoœciš tonalnš i wyraża procentowo stopień pokrycia powierzchni obrazu przez farbę. Wielkoœć DI jest nazywana gęstoœciš optycznš integralnš, ponieważ reprezentuje stosunek strumieni œwietlnych, zgodnie z definicjš gęstoœci optycznej, a jednoczeœnie odwzorowuje gęstoœć optycznš oryginału poprzez zwišzek z polem powierzchni sr. Ze względu na DI od strony wizualnej obraz skonstruowany według opisanego wyżej schematu będzie odbierany jako wielotonalny, jeœli tylko jednostkowe powierzchnie będš dostatecznie małe. W praktyce zarówno podłoże ma pewnš gęstoœć optycznš Dmin, jak i farba ma skończonš gęstoœć optycznš Dmax. Uwględniajšc to, po przeprowadzeniu analogicznego rozumowania można udowodnić zależnoœć: Zależnoœć (2) jest znana jako wzór Murraya-Davisa. Skoro wiemy już, że umiejętne wykorzystanie powierzchni daje możliwoœć budowania obrazu widzianego jako wielotonalny, pozostaje jedynie okreœlenie sposobu wyznaczania powierzchni pokrytej przez farbę. Operacja taka jest znana pod swojskš nazwš rastrowania. Ponieważ mamy skromny wybór: farba jest albo jej nie ma, potrzebujemy do jej opisu pewnej dwuwartoœciowej funkcji R(x,y), spełniajšcej zależnoœć: Funkcja R(x,y) jest nazywana funkcjš rastra i stanowi matematyczny opis rozmieszczenia farby na zadrukowywanej powierzchni. Jej znalezienie nie jest wbrew pozorom zadaniem łatwym, poszukiwanie coraz lepszych funkcji rastra jest wcišż obiektem badań. Najprostsza i do dziœ stosowana funkcja rastra okreœla tzw. rastrowanie tradycyjne. Polega ono na próbkowaniu obrazu w celu otrzymania jego reprezentacji w postaci skończonej liczby równomiernie rozmieszczonych punktów, a następnie zastšpieniu gęstoœci optycznej każdej próbki punktem o stałej, wysokiej gęstoœci optycznej i œrednicy proporcjonalnej do D(x,y). Wprowadzajšc oznaczenie: S = f(D(x,y)) dla funkcji gęstoœci optycznej operację próbkowania obrazu opisuje wyrażenie: Symbol d oznacza deltę Kroneckera. Wyrażenia Dx, Dy oznaczajš częstoœć próbkowania, czyli odległoœci na płaszczyŸnie obrazu pomiędzy kolejnymi próbkami. Najczęœciej w praktyce Dx = Dy = l, co oznacza próbkowanie w węzłach siatki kwadratowej. Wielkoœć: l okreœlana jest jako stała rastra, a jej odwrotnoœć 1Đl Đ liniatura rastra, wyrażana w liniach na cm lub liniach na cal (w tradycji anglosaskiej). Teraz należy cišg próbek Si,j zastšpić funkcjš w miarę możnoœci dwuwartoœciowš i zależnš od Si,j. W rastrze tradycyjnym służy do tego sama funkcja próbkujšca, z definicji tworzy bowiem siatkę impulsów o wartoœci C rozmieszczonych w stałej odległoœci l. Niestety, w praktyce nie można bezpoœrednio uzyskać funkcji próbkujšcej w postaci idealnej inaczej niż tylko na papierze w postaci wzoru matematycznego. W rzeczywistoœci posługujemy się przybliżeniem, którego dobrym przykładem może być funkcja: Jeżeli powyższe równanie wydaje się odpychajšce, wyobraŸmy je sobie jako matematycznš wersję deski fakira. Wykorzystujšc teraz heurystykę modulacji sygnałów należy dokonać operacji modulacji fazy sygnału r(x,y) sygnałem Si,j w sposób następujšcy: Równanie powyższe opisuje rozbicie obrazu na regularnie rozmieszczone punkty o œrednicy proporcjonalnej do chwilowej wartoœci gęstoœci optycznej, czyli proœciej: deska fakira ma teraz gwoŸdzie o zróżnicowanej gruboœci. Należy też zwrócić uwagę, że otrzymana funkcja R(x,y) jest funkcjš cišgłš i gładkš w całej dziedzinie, dla której obraz jest okreœlony, a zatem może opisywać rzeczywiste obiekty fizyczne. Model opisany równaniem (5) uwględnia stopniowy spadek gęstoœci optycznej na krawędziach punktów znany jako tzw. otoczka, a zatem stanowi dobry model rzeczywistej struktury rastra tradycyjnego. Także w druku istnieje pewien odpowiednik otoczki, warstwa farby nigdy bowiem nie ma pionowych œcianek. Pokazuje to również symulacja funkcji (5) przedstawiona na rysunku 1. Operacja rastrowania opisana wzorem (5) jest łatwa w realizacji technicznej i jest najstarszš w poligrafii metodš odwzorowania obrazów wielotonalnych, zastosowanš po raz pierwszy w 1880 r. w USA. Często mylnie raster tego typu jest okreœlany jako raster z modulacjš amplitudowš, tymczasem amplituda gęstoœci optycznej jest stała, zmienia się natomiast œrednica punktów, co charakteryzuje impulsowš modulację fazowš. Z punktu widzenia teorii sygnałów mamy bowiem do czynienia z cišgiem impulsów o stałej amplitudzie i zmiennej szerokoœci (œrednicy). Nazwa ăraster amplitudowyÓ została najprawdopodobnie użyta ze względu na rastrowš wartoœć tonalnš. W tym ujęciu dla danego wycinka obrazu uzyskana rastrowa wartoœć tonalna rzeczywiœcie jest proporcjonalna do wartoœci gęstoœci optycznej. Dalej jednak rastrowa wartoœć tonalna nie jest funkcjš rastra, a jedynie pewnym charakterystycznym parametrem! Funkcja (5) opisuje przypadek punktu rastrowego kołowego. W praktyce spotykane sš również inne kształty punktów rastrowych, np. owalne, kwadratowe, romboidalne (diamentowe) i wiele innych. Funkcja opisujšca kształt punktu znacznie się wówczas komplikuje, a co za tym idzie Đ również funkcja rastra. Ponieważ jednak punkty kołowe sš najczęœciej spotykane, okreœlenie ăpunkt rastrowyÓ będzie dalej używane na okreœlenie punktu kołowego. cdn.