W dniach 5-7 lutego br. w warszawskim centrum wystawienniczym odbyła się dziesiąta, jubileuszowa edycja Międzynarodowych Targów Reklamy i Poligrafii RemaDays Warsaw.
RemaDays to największe wydarzenie tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej i wszystko wskazuje na to, że zeszłoroczny rekord liczby odwiedzających został pobity. Tradycyjnie już podczas trwania imprezy przyznane zostały nagrody za najlepszy upominek reklamowy roku – Gifts of the Year, najlepszy katalog roku –Catalogue of the Year oraz innowacje – The Prize for Innovations.
Złoto w kategorii „The Prize for Innovations” zdobyły ex aequo trzy firmy: AMT Product Marek Polewka (atrament ekosolwentowy AMT DS2 Nano – Ultra Eco), Dyskret (folia elektrostatyczna ClingZ) oraz API.PL (Epson SureColor SC-F2000). Srebrnych statuetek przyznano w tym roku aż pięć i powędrowały one do firm: 4CNC, PIN, Trodat Polska, Colop Polska oraz Viscar.Pl. Ostatnie miejsce na podium zajęła firma Avalon Sportswear, Krzysztof Szum. W kategorii „Catalogue of the Year” jury przyznało w tym roku złote medale firmom: Promostars, Mellow, Integart Polska i Inspiron Polska, srebrne otrzymały firmy: Jaguar Tomasz Chwiłowicz, Texted Poland, Dreampen, Par Bakuła oraz Grawerton – Argo SA. Brązowe medale przyznano firmom Capira i Axpol Trading.
Targi RemaDays Warsaw 2014 pokazały, że w Polsce nie słabnie zainteresowanie zaawansowanymi systemami druku inkjet UV oferowanymi przez Agfa Graphics. Jedną z nowości zaprezentowanych na stoisku był system workflow Asanti, dedykowany rynkowi druku wielkoformatowego. Przebojem rynkowym Agfa Graphics pozostaje jednak Anapurna M2050 – ploter pozwalający na zadrukowywanie zarówno materiałów sztywnych, jak i giętkich w trybie 6-kolorowym z dodatkową bielą kryjącą lub podkładową. Mamy nadzieję, że targi RemaDays Warsaw przyniosą nam kolejne instalacje tego rozwiązania – mówi Przemysław Arabski – które w kilku regionach Polski jest zdecydowanym liderem sprzedaży w obszarze zaawansowanych rozwiązań, bazujących na technice inkjet UV, w klasie urządzeń o szerokości 2 m.
Z bogatą ofertą ploterów do druku wielkoformatowego można było zapoznać się na stoisku firmy Alma Trend. Zwiedzający mogli uzyskać informacje nt. oferowanych przez tę firmę ploterów: solwentowych Roland, grandformatowych Keundo, UV (m.in. EFI-Rastek), sublimacyjnych (m.in. Roland), atramentowych i pigmentowych firm Canon i Epson.
Firma Akonda zaprezentowała wiele nowych rozwiązań, wśród których bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się nowa maszyna do lakierowania aplowego z 6 rodzajami wałków teksturujących. Dzięki wałkom można uzyskać efekty różnych tkanin czy skóry, możliwe jest również lakierowanie na gładko mat i błysk. Zaprezentowano też foliarkę Chico o szerokości 330 mm z automatyczną zakładką oraz separacją i dociskiem pneumatycznym.
Zainteresowanie zwiedzających wzbudziła prezentacja Zakładów Artystycznych ART. Firma przedstawiła dwie rynkowe nowości – najnowszą, wielokrotnie już nagradzaną drukarkę OKI ES 9541 oraz prezentowany po raz pierwszy w Polsce system Duplo Docucutter DC-646 Pro. Na stoisku prezentowane były również papiery oraz inne nośniki do druku cyfrowego z oferty firmy Antalis, a także standaryzowane systemy oświetleniowe JUST Normlicht.
Przy zabudowie stoiska AS Print Poligrafia wykorzystano produkt oferowany przez tę firmę – grafikę o wysokiej rozdzielczości wykonaną w bezwonnej i nietoksycznej, lateksowej technologii druku cyfrowego, którą można stosować przy zadrukowywaniu m.in. roll-upów, tapet, rolet i obrazów na płótnie canvas. Zaprezentowano również gadżety reklamowe z precyzyjnym drukiem tamponowym i sitodrukiem. Pokazaliśmy szerokie spektrum naszej działalności. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się odzież funkcjonalna z wielokolorowymi nadrukami bezpośrednimi i transferowymi – mówi Beata Włosowicz.
Premierowa odsłona plotera do druku bezpośrednio na koszulkach – AZON TexPro – miała miejsce na stoisku firm Atrium Centrum Ploterowe i Ikonos. Poza tym prezentowano znane już urządzenia, m.in. ploter mildsolwentowy 1,60 m – Mutoh Spitfire 65 Extreme, ploter ekosolwentowy 1,60 m – Zenith 1601H oraz ploter tnący SummaCut D120.
Canon zaprezentował urządzenia stworzone z myślą o druku reklamowym i ekspozycyjnym: drukarki iPF 6450, iPF 8400, ColorWave 650 oraz ploter Océ Arizona 480 GT. Ogromnym powodzeniem cieszyły się także specjalne pokazy tworzenia albumów fotograficznych. Zainteresowani mogli prześledzić cały proces ich produkcji – od wydruku zdjęć ambasadorów firmy Canon po oprawę. To dla nas pierwsze tego typu wydarzenie po połączeniu Canon i Océ, gdzie prezentowaliśmy rozwiązania pod jedną marką. Zainteresowanie naszą ofertą przeszło najśmielsze oczekiwania – mówi Marek Michalak z firmy Canon Polska.
Firma Capira promowała w tym roku linię produktów poligraficznych „noname”, charakteryzujących się przede wszystkim innowacyjnymi rozwiązaniami. Szczególnie promowane były projekty spersonalizowane, tj. INDIbox – pudełko o dowolnym kształcie, pad4pen, pad4usb – podkłady na biurko z indywidualnie wyciętym uchwytem na notes i miejscem na długopis lub pamięć USB.
Na stoisku firmy Digiprint eksponowane było urządzenie HP Scitex FB700 sprzedane do firmy Print XL z Poznania. W porównaniu z poprzednią edycją RemaDays zanotowaliśmy wzrost liczby zwiedzających zainteresowanych tematyką maszyn do druku wielkoformatowego. Mamy nadzieję na kontynuację tego trendu w przyszłym roku. Minusem targów jest ich bardzo słaba organizacja logistyczna. Wyrażamy nadzieję, że organizatorzy wezmą to sobie do serca i rozwiążą problem globalnie w kolejnej odsłonie wystawy – mówi Edward Godawa, członek zarządu.
Jak wydrukować na cyfrowej maszynie czterokolorowej kolory specjalne spoza przestrzeni CMYK? Na to i wiele więcej pytań odpowiadali przedstawiciele firmy DKS, na której stoisku miała miejsce polska premiera targowa urządzenia Konica Minolta PRESS C70HC. Dzięki gamutowi druku zbliżonemu do przestrzeni sRGB daje ono możliwość lepszego odwzorowania kolorów specjalnych takich jak Pantone, drukuje żywsze kolory i jest nowatorskim narzędziem do produkcji fotoksiążek.
Firma Duplo Polska zaprezentowała (na stoisku ZA ART) po raz pierwszy w Polsce innowacyjny system Docucutter DC-646 Pro. Maszyna umożliwia wydajną produkcję różnego rodzaju kuponów, zaproszeń, wizytówek, pocztówek, ulotek, a nawet pudełek, okładek i wielu innych. Posiada możliwość perforacji w kształcie litery T i L, co okazuje się szczególne przydatne w codziennej produkcji. Prezentowany przez Duplo Polska nowy system DC-646 Pro to odpowiedź na potrzeby rynku – mówi Gabriela Swat, dyrektor zarządzająca Duplo Polska. – Firmy realizujące wydruki cyfrowe coraz częściej poszukują bowiem urządzeń, które sprawnie obsłużą krótkie serie i zróżnicowane prace. Jednocześnie zaś zapewnią sprawny przebieg procesów introligatorskich, co niejednokrotnie w największym stopniu decyduje o prędkości realizacji danego zlecenia. Urządzenie umożliwia bigowanie, cięcie wzdłużne, poprzeczne i perforację fragmentaryczną w jednym przebiegu. Wykonuje do 30 ark./min, posiada możliwość automatycznego ustawienia narzędzi – 8 cięć wzdłużnych, 25 poprzecznych i umożliwia przeprowadzenie 20 bigów w jednym przebiegu.
O minionych targach tak wypowiada się Tomasz Kuciński, Pro Graphics Account Manager w polskim oddziale Epson Europe BV: Praktycznie wszystkie rozmowy zaczynały się lub kończyły pytaniami nie tylko o bezpośrednie koszty druku czy materiałów, ale dotyczyły także gwarancji oraz dodatkowych czynności i kosztów eksploatacyjnych, związanych z konserwacją, kalibracją itp. Szczerze powiem, że to nasz ulubiony zestaw pytań, bo nasze urządzenia projektowane są właśnie z myślą o zapewnieniu jak najprostszej obsługi i jak najbardziej ekonomicznej eksploatacji przy zapewnieniu najwyższej jakości. Myślę, że m.in. to było powodem przyznania naszej drukarce DTG do bezpośredniego druku na koszulkach i torbach – SureColor SC-F2000 – targowego medalu za innowacyjność. Epson SureColor SC-F2000 to pierwsza w ofercie firmy drukarka do bezpośredniego drukowania na odzieży.
Firma Europapier-Impap, dystrybutor materiałów do druku i reklamy umilił zwiedzającym zimowe chłody kubkiem pysznej brazylijskiej kawy.
Dodatkowo firma Europapier-Impap wraz z firmą AMT (producentem atramentów) zaprosiła klientów na nietypowe stoisko, gdzie zostały zaprezentowane możliwości wydruku przy użyciu materiałów dwóch dostawców. W Promo Trucku klienci mieli okazję zapoznać się z ofertą mediów reklamowych, porozmawiać z fachowcami oraz otrzymać próbki. Oba przedsięwzięcia cieszyły się dużym zainteresowaniem zwiedzających – mówi Sylwia Koza z firmy Europapier-Impap.
Jesteśmy stałymi bywalcami targów RemaDays – relacjonuje Beata Jaroszewska, dyrektor operacyjny Fotolia na Polskę –dlatego nie mogło nas zabraknąć również w tym roku. Prezentowaliśmy naszą ofertę, czyli ponad 26 milionów zdjęć, grafik wektorowych oraz plików wideo. Zauważyliśmy, że polscy przedsiębiorcy, zarówno z małych spółek, jak i przedstawiciele dużych, znanych na rynku marek, poszukują najnowocześniejszych rozwiązań dla swoich firm i z dużym zainteresowaniem przyglądają się trendom w zakresie komunikacji wizualnej, do której przykładają coraz większą wagę.
photocover.pl – aplikacja webowa do zamawiania spersonalizowanych etui na smartfony została zaprezentowana podczas targów przez firmę Grafikus Systemy Graficzne. Aplikacja obsługuje sprzedaż detaliczną oraz pozwala na współpracę z siecią partnerów. Zaletami produktu są intuicyjna obsługa i fotograficzna jakość wydruków.
Firma Grafmasz po raz kolejny zaprezentowała swoją ofertę na targach RemaDays w Warszawie wspólnie z producentem oprogramowania dla poligrafii PrintUp, firmą Golton. Grafmasz pokazał najnowszy model gilotyny hydraulicznej produkowany w Polsce oraz wybrane rozwiązania introligatorskie zagranicznych partnerów, m.in. do bigowania, laminowania oraz oprawy twardej. Podczas targów odbył się również premierowy pokaz urządzeń fińskiej marki Fastbind, których firma jest bezpośrednim importerem na polskim rynku.
Igepa Polska w tym roku po raz pierwszy uczestniczyła w targach RemaDays jako wystawca. Jesteśmy dobrze znani w branży papierniczej, natomiast poprzez obecność na targach RemaDays chcieliśmy ugruntować naszą pozycję jako dystrybutora materiałów dla reklamy – mówi Iwona Kasiczak, specjalista ds. marketingu. – Na naszym stoisku zaprezentowaliśmy szerokie spektrum materiałów, m.in. media do druku wielkoformatowego, folie samoprzylepne oraz płyty z tworzyw sztucznych. Na szczególną uwagę zasługiwała prezentacja szerokiej gamy folii ploterowych marki Avery Dennison.
Bez wątpienia największym zainteresowaniem gości odwiedzających stoisko Infosystems SA cieszył się nagrodzony w ub.r. Złotym Medalem MTP system produkcyjny PuzzleFlow WebToPrint, stanowiący kompleksową ofertę dla firm w zakresie obsługi zleceń pozyskiwanych przez Internet. Firma zaprezentowała również zintegrowany system informatyczny dla średnich i dużych drukarń oraz producentów opakowań i materiałów POS – PrintManager, PuzzleFlow Manager – system zarządzania drukarnią dla małych i średnich firm, a także PuzzleFlow Publisher – umożliwiający sprawne zarządzanie projektem wydawniczym.
Firma Integart zaprezentowała urządzenia HP i Zund oraz stale rozszerzającą się paletę mediów, głównie w obszarze tkanin. Cieszymy się szczególnie z uwagi na fakt, że Integart Sp. z o.o. otrzymał złoty medal w kategorii „Catalogue of the Year”, wystawiając do konkursu katalog „Portfolio dobrych wnętrz” – mówi Beata Wrona, marketing manager w firmie Integart. – Na stoisku można było zapoznać się z szeroką gamą mediów oraz najnowszymi rozwiązaniami: Wall-Attract – systemem ścian magnetycznych i G-floor – drukowanymi matami podłogowymi oraz możliwościami druku HP Latex i UV.
Wszechstronne, innowacyjne i kompleksowe rozwiązania dla druku wielkoformatowego można było znaleźć na stoisku KML Solutions, autoryzowanego dystrybutora urządzeń Roland. Firma oferuje również atramenty do druku wielkoformatowego Ederra, Esquadro oraz KML Inks.
Holenderska firma Darecomme wraz ze swoim polskim partnerem Media Center Printware skupiła się na promowaniu nowego produktu typu web2print, czyli PrintSpace Express. Jest on dedykowany przede wszystkim drukarniom, które chcą rozpocząć swoją przygodę w Internecie, ponieważ umożliwia szybkie uruchomienie sprzedaży usług poligraficznych.
W gronie stałych wystawców RemaDays znalazła się również firma Mnumi – producent oprogramowania dla drukarń. W tym roku zaaranżowano rzeczywisty przebieg prac, jakie wykonywane są w drukarni cyfrowej w celu przedstawienia działania systemu Mnumi na każdym etapie realizacji zamówienia. Dzięki takiej prezentacji zwiedzający mieli możliwość obiektywnej oceny oprogramowania. Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z klientem, a targi są do tego najlepszą okazją. Przeprowadziliśmy kilkadziesiąt prezentacji systemu, teraz liczymy na owocne finalizacje rozmów – podsumowuje Piotr Pakier, prezes firmy Mnumi.
ES9541 to kolorowa drukarka LED A3+ firmy Oki, dająca możliwość drukowania z użyciem pełnej gamy kolorów podstawowych CMYK oraz dodatkowego: przezroczystego lub białego. Zaprezentowane podczas targów urządzenie dzięki technologii płaskiej drogi przejścia papieru może obsługiwać nośniki o gramaturze do 360 g/m2 (jednostronnie) lub do 320 g/m2 (dwustronnie). Pozwala również drukować w formatach od A6 do SRA3, banery o długości do 1,3 m oraz na przezroczystych materiałach. Wysoką jakość druku zapewnia połączenie technologii LED z wielopoziomową technologią ProQ. To była polska premiera ES9541. Polski rynek przyjął ją z bardzo dużym entuzjazmem. Otrzymaliśmy szczegółowe pytania o jej możliwości, specyfikę działania, koszty użytkowania – mówi Tomasz Ziędalski, CEE product marketing manager Oki Systems (Polska).
Na stoisku firmy PolKos prezentowano atramenty i laminaty dla różnego rodzaju aplikacji firmy Bordeaux Digital PrintInk oraz plotery firmy Roland. Jako oficjalny dystrybutor marek Roland i Bordeaux służymy radą i pomocą w wyborze najlepszego urządzenia oraz konfiguracji kolorystycznej. Pokazaliśmy też innowacyjną na naszym rynku giętarkę do liter blokowych firmy BPL oraz plotery termiczne łódzkiej firmy Coner, których jesteśmy dystrybutorem – mówi Wojciech Górski z firmy PolKos.
W tym roku bardzo dużym zainteresowaniem cieszyło się również stoisko firmy Plastics Group. Przygotowała ona dla swoich klientów pokaz oklejania karoserii samochodu folią samoprzylepną firmy Hexis, który poprowadził Oliver Röhler, ekspert w dziedzinie car wrappingu. Warto wspomnieć, że firma Plastics Group – dystrybutor szerokiej gamy płyt, folii, półproduktów z tworzyw sztucznych i aluminium – została uhonorowana nagrodą „Korony Reklamy 2014” w kategorii Technology.
Bogata, „gorąca jak lawa” oferta sprawiła, że podobnie jak w ub.r. Reprograf miał dwa stoiska. Na pierwszym zostały zaprezentowane urządzenia Mimaki. Można tu było m.in. zobaczyć podczas pracy jedno z najnowszych urządzeń Mimaki – drukarkę atramentową JV400-160 SUV. To właśnie jej cechy były bodźcem do stworzenia wizerunku targowego Reprografu. JV400-160 SUV to połączenie technologii solwentowej i UV, bowiem łączy ona elastyczność druku solwentowego z trwałością atramentu utrwalanego diodami UV. Kolejnymi prezentowanymi urządzeniami były drukarka lateksowa JV400-LX, desktopowa drukarka Mimaki UJF-6042 oraz ploter Mimaki JV33. Na tym stoisku zaprezentowano również ofertę wzorników Pantone, których Reprograf jest dystrybutorem na rynku polskim. Drugie stoisko zostało poświęcone mediom do druku wielkoformatowego. Znana wielu klientom marka Simply, która na zeszłorocznych targach RemaDays miała swoją premierę, nadal wzbudzała zainteresowanie odwiedzających.
Uchida Aerocut – urządzenie, które można było zobaczyć na stoisku firmy Riset – umożliwia szybkie i efektywne wykończenie prac związanych z wycinaniem, perforacją i bigowaniem w jednym przebiegu arkusza. Unikalny plug-in do Adobe Illustratora sprawia, że za pomocą jednego kliknięcia jednocześnie wysyłamy z komputera na drukarkę przygotowaną grafikę i ustawiamy cięcia dla Uchida AeroCut Quatro. Moduł bigujący z pięciostopniową siłą docisku posiada nóż zaprojektowany tak, żeby toner na arkuszu nigdy nie pękał.
Firma TeBa zaprezentowała najnowocześniejsze rozwiązania marki Mimaki w zakresie sublimacji, druku bezpośredniego na tkaninach, solwentu i UV LED. Zwiedzający mogli bliżej zapoznać się z takimi urządzeniami jak ploter Mimaki TS34-1800 i kalander marki Kala tworzącymi doskonały zestaw do sublimacji. Prezentowano również dopracowane urządzenie UV LED Mimaki UJF-3042FX dedykowane szeroko rozumianej branży reklamowej. Przedstawiony został też najnowszy ploter tnący Mimaki CG130-SRIII wyposażony w kartę sieciową.
Drukarnia Wieland promowała pierwszy w Polsce profesjonalny sklep on-line z produktami wielkoformatowymi. Nowością były produkty zadrukowane metodą UV (płyty, folie, banery) oraz usługa Expres 24h.
Firma Xerox zaprezentowała najnowsze oprogramowanie oraz najszybszy w swojej klasie ploter. Zwiedzający mogli zobaczyć także system produkcyjny Xerox J75 drukujący ze stałą prędkością 75 str./min oraz zapoznać się z najnowszym oprogramowaniem Xerox XmPie, które pozwala na zaawansowaną personalizację komunikacji. Na stoisku przygotowano specjalny program obejmujący m.in. urządzenie do kolorowego druku cyfrowego Xerox J75, oferujące całe spektrum opcji zautomatyzowanego zarządzania kolorami, szeroką gamę nośników oraz opcji wykończeniowych.
Podczas tegorocznej edycji targów nie zabrakło również firm: API – dystrybutora maszyn i materiałów do sitodruku i druku wielkoformatowego, AWIH – producenta toreb i materiałów reklamowych, drukarni Ellert, Erka – dostawcy maszyn i urządzeń dla poligrafii oraz Sico – oferującej gamę mediów, atramentów i urządzeń wykorzystywanych przez drukarnie cyfrowe. Zwiedzający mieli również okazję zapoznać się z ofertą firm: ADP Polska, ALB, Cicero Stapro Group, Develop, DM System, Drukomat, Emu Display, Fortis M. Borowy, Grawerton, Holbox, Kakado, Primar-B, PB Media, Sternal oraz VesPloter.