E-papier: nowe zastosowania
6 Dec 2016 14:45
Firma Decathlon przeprowadziła w Paryżu, Lyonie i Lille pod koniec września br. kampanię reklamową z wykorzystaniem e-papieru. Przypomnijmy, że e-papier jest podłożem równie giętkim i cienkim jak tradycyjny papier, a wielką różnicę stanowi fakt, że informacje na nim umieszczane są animowane. Wykorzystanie tego podłoża w plakatach stanowiących element miejskiej kampanii reklamowej było premierą światową. Plakaty te były czytelne zarówno w świetle słonecznym, jak i sztucznym, niezależnie od kąta patrzenia. Po reklamie przyszła kolej na prasę. Francuski dziennik ekonomiczno-finansowy „Les Echos” już pracuje nad projektem swojej e-wersji (e-dition), którą zamierza wprowadzić od przyszłego roku. Według opinii fachowców rozwój technologii e-papieru zasadniczo zmieni przyszłość prasy drukowanej i jej dystrybucję. E-papier można np. schować do kieszeni albo do torebki; nie ma potrzeby składać gazety w celu jej przetransportowania ani rozkładać, aby ją przeczytać. Można ją natomiast przechowywać przez miesiąc od daty publikacji. Artykuły są czytelniejsze i bardziej kontrastowe niż na monitorze komputera, a jakość e-papieru jest zbliżona do jakości papieru tradycyjnego. Jak już wspomniano, tekst jest czytelny niezależnie od kąta patrzenia. Farba stosowana do do „zadrukowywania” e-papieru składa się z naładowanych elektrycznie mikrokapsułek zawieszonych w przezroczystym płynie.