Podczas tegorocznych targów FESPA Global Print Expo zapowiedziano nową wystawę towarzyszącą kolejnej edycji wydarzenia, zaplanowanej w dniach 24-27 marca 2020 w Madrycie. Sportswear Pro 2020 to nowa przestrzeń poświęcona wyłącznie produkcji odzieży sportowej na żądanie i dostosowanej do potrzeb klienta. Szczegóły na temat nowego wydarzenia zdradza Michael Ryan, szef projektu Sportswear Pro 2020 w federacji FESPA.
Sportswear Pro to nowy projekt federacji FESPA, którego pierwsza edycja odbędzie się w ramach przyszłorocznych targów FESPA Global Print Expo 2020 w Madrycie. Jaka jest jego geneza?
––––––––––
Michael Ryan: Najnowszy raport FESPA Print Census ujawnił, że 84 proc. respondentów ze społeczności FESPA jest zaangażowanych w druk na tekstyliach, w tym drukowanie odzieży. Szczegółowa analiza wyników wykazała, że najlepiej radzącym sobie segmentem jest odzież sportowa. Z technologicznego punktu widzenia synergia dla FESPA polega na tym, że produkcja odzieży sportowej jest wiodącym sektorem przemysłu druku sublimacyjnego, z którego wywodzi się jedna z naszych kluczowych grup wystawców. W rzeczywistości jednymi z największych nowości na FESPA Global Print Expo 2019 w Monachium były systemy druku sublimacyjnego na poliestrze, popularnej tkaninie w przemyśle odzieży sportowej. Choć istnieją niewiarygodne technologie i materiały, które rewolucjonizują sposób produkcji odzieży sportowej, nie ma imprezy poświęconej jej produkcji, która uwzględniałaby perspektywy wzrostu i przyszłe trendy w branży. W ten sposób narodził się pomysł na Sportswear Pro; chcemy zorganizować wydarzenie dedykowane bezpośrednio producentom odzieży sportowej, skupiając się przede wszystkim na jej projektowaniu, produkcji i dekoracji, podkreślając jednocześnie najnowsze technologie w tych dziedzinach.
Do kogo kierowane jest to wydarzenie?
––––––––––
M.R.: Chcemy, aby Sportswear Pro było centrum wiedzy i inspiracji dla projektantów i producentów odzieży sportowej, jak wykorzystać możliwości najnowszych technologii druku odzieży i innowacji materiałowych. Wystawcy rekrutują się z trzech kluczowych obszarów: projektowania (CAD/CAM i skanowanie 3D), produkcji (CMT – klejenie i dzianie) i dekoracji (druk, grawerowanie, hafty i laserowe systemy aplikacyjne) oraz twórców akcesoriów, inteligentnych tekstyliów i drukowanej elektroniki. Jeśli chodzi o odwiedzających, pracujemy nad przyciągnięciem osób decyzyjnych w zakresie produkcji odzieży sportowej, które poszukują innowacji technologicznych w celu usprawnienia procesów produkcyjnych, zmniejszenia zapasów i ilości odpadów oraz umożliwienia produkcji na żądanie i just-in-time w odpowiedzi na skracające się cykle mody.
Czy dotychczasowi zwiedzający targi FESPA Global Print Expo również znajdą coś dla siebie?
––––––––––
M.R.: Sportswear Pro uzupełni istniejącą ofertę FESPA Global Print Expo w zakresie druku odzieży. To dodatkowy wymiar dla odwiedzających zainteresowanych produkcją dekoracji oraz odzieży sportowej, pokazujący nowe możliwości biznesowe i oferujący przegląd innowacyjnych procesów produkcyjnych charakterystycznych dla tego segmentu. Sportswear Pro pozwoli nam również na szerzenie wiedzy o marce FESPA w niszowych segmentach przemysłu tekstylnego, które nie są tak dobrze zorientowane w tym, co mamy do zaoferowania.
Jaka była pierwsza reakcja na to nowe wydarzenie?
––––––––––
M.R.: Od momentu ogłoszenia Sportswear Pro w maju 2019 roku byliśmy szczególnie zainteresowani – z wzajemnością zresztą – firmami specjalizującymi się w klejeniu, cięciu, oprogramowaniu CAD i innych obszarach produkcji odzieży. Cieszy nas również reakcja AFYDAD, Hiszpańskiego Stowarzyszenia Odzieży Sportowej, które potwierdziło swoje oficjalne wsparcie dla Sportswear Pro. AFYDAD będzie promować imprezę wśród swoich członków w okresie ją poprzedzającym, a także weźmie udział w niektórych z naszych przedsięwzięć.
Jakie trendy i tematy będą dominować w ramach wydarzenia Sportswear Pro?
––––––––––
M.R.: Wiele z trendów wpływających obecnie na produkcję odzieży sportowej znajduje również odzwierciedlenie w szeroko rozumianej branży poligraficznej. Przykładowo klienci oczekują teraz, że zakupione przez nich produkty zostaną spersonalizowane i dostarczone w ciągu 24 godzin, co oznacza, że więcej firm musi być w stanie zaoferować produkcję na żądanie i masową personalizację w ramach swoich usług. W związku z tym produkcja staje się stopniowo coraz bardziej lokalna, aby skuteczniej reagować na potrzeby konsumentów.
Media społecznościowe również wpływają na tendencje i wywierają presję na produkcję. Tradycyjny model marek odzieżowych, które wprowadzają sezonowe kolekcje w zaplanowanych terminach, nie będzie miał przed sobą długiej przyszłości. Teraz nowy przedmiot lub wygląd może stać się popularny dzięki mediom społecznościowym. Branża musi szybciej reagować na trendy i style, które pojawiają się w sieci. Ponadto, podobnie jak w drukarniach i innych branżach, na produkcję odzieży sportowej wpływają zwiększone oczekiwania dotyczące zrównoważonego rozwoju, jak również etyczna produkcja i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe. Spowodowało to, że coraz więcej globalnych producentów dokonuje ponownej oceny stosowanych przez nich materiałów i praktyk.
Czy wystawa Sporstwear Pro będzie równie obfita w wydarzenia towarzyszące jak FESPA Global Print Expo?
––––––––––
M.R.: Nasz program edukacyjny przyjmie formę „triathconu”, cyklu konferencji i seminariów trwających trzy dni na dedykowanej arenie. Sesje będą koncentrować się na trzech kluczowych obszarach tematycznych: produkcja na żądanie, zrównoważony rozwój, który obejmie zarówno materiały, jak i produkcję oraz inteligentne materiały eksploatacyjne. W najbliższych tygodniach zaczniemy dzielić się dalszymi szczegółami na temat głównych prelegentów.
Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiała Anna Naruszko