Efekt synergii
18 Nov 2019 13:24

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Podczas tegorocznych targów FESPA Global Print Expo zapowiedziano nową wystawę towarzyszącą kolejnej edycji wydarzenia, zaplanowanej w dniach 24-27 marca 2020 w Madrycie. Sportswear Pro 2020 to nowa przestrzeń poświęcona wyłącznie produkcji odzieży sportowej na żądanie i dostosowanej do potrzeb klienta. Szczegóły na temat nowego wydarzenia zdradza Michael Ryan, szef projektu Sportswear Pro 2020 w federacji FESPA.

 

Sportswear Pro to nowy projekt federacji FESPA, którego pierwsza edycja odbędzie się w ramach przyszłorocznych targów FESPA Global Print Expo 2020 w Madrycie. Jaka jest jego geneza?

––––––––––

Michael Ryan: Najnowszy raport FESPA Print Census ujawnił, że 84 proc. respondentów ze społeczności FESPA jest zaangażowanych w druk na tekstyliach, w tym drukowanie odzieży. Szczegółowa analiza wyników wykazała, że najlepiej radzącym sobie segmentem jest odzież sportowa. Z technologicznego punktu widzenia synergia dla FESPA polega na tym, że produkcja odzieży sportowej jest wiodącym sektorem przemysłu druku sublimacyjnego, z którego wywodzi się jedna z naszych kluczowych grup wystawców. W rzeczywistości jednymi z największych nowości na FESPA Global Print Expo 2019 w Monachium były systemy druku sublimacyjnego na poliestrze, popularnej tkaninie w przemyśle odzieży sportowej. Choć istnieją niewiarygodne technologie i materiały, które rewolucjonizują sposób produkcji odzieży sportowej, nie ma imprezy poświęconej jej produkcji, która uwzględniałaby perspektywy wzrostu i przyszłe trendy w branży. W ten sposób narodził się pomysł na Sportswear Pro; chcemy zorganizować wydarzenie dedykowane bezpośrednio producentom odzieży sportowej, skupiając się przede wszystkim na jej projektowaniu, produkcji i dekoracji, podkreślając jednocześnie najnowsze technologie w tych dziedzinach.

 

Do kogo kierowane jest to wydarzenie?

––––––––––

M.R.: Chcemy, aby Sportswear Pro było centrum wiedzy i inspiracji dla projektantów i producentów odzieży sportowej, jak wykorzystać możliwości najnowszych technologii druku odzieży i innowacji materiałowych. Wystawcy rekrutują się z trzech kluczowych obszarów: projektowania (CAD/CAM i skanowanie 3D), produkcji (CMT – klejenie i dzianie) i dekoracji (druk, grawerowanie, hafty i laserowe systemy aplikacyjne) oraz twórców akcesoriów, inteligentnych tekstyliów i drukowanej elektroniki. Jeśli chodzi o odwiedzających, pracujemy nad przyciągnięciem osób decyzyjnych w zakresie produkcji odzieży sportowej, które poszukują innowacji technologicznych w celu usprawnienia procesów produkcyjnych, zmniejszenia zapasów i ilości odpadów oraz umożliwienia produkcji na żądanie i just-in-time w odpowiedzi na skracające się cykle mody.

 

Czy dotychczasowi zwiedzający targi FESPA Global Print Expo również znajdą coś dla siebie?

––––––––––

M.R.: Sportswear Pro uzupełni istniejącą ofertę FESPA Global Print Expo w zakresie druku odzieży. To dodatkowy wymiar dla odwiedzających zainteresowanych produkcją dekoracji oraz odzieży sportowej, pokazujący nowe możliwości biznesowe i oferujący przegląd innowacyjnych procesów produkcyjnych charakterystycznych dla tego segmentu. Sportswear Pro pozwoli nam również na szerzenie wiedzy o marce FESPA w niszowych segmentach przemysłu tekstylnego, które nie są tak dobrze zorientowane w tym, co mamy do zaoferowania.

 

Jaka była pierwsza reakcja na to nowe wydarzenie?

––––––––––

M.R.: Od momentu ogłoszenia Sportswear Pro w maju 2019 roku byliśmy szczególnie zainteresowani – z wzajemnością zresztą – firmami specjalizującymi się w klejeniu, cięciu, oprogramowaniu CAD i innych obszarach produkcji odzieży. Cieszy nas również reakcja AFYDAD, Hiszpańskiego Stowarzyszenia Odzieży Sportowej, które potwierdziło swoje oficjalne wsparcie dla Sportswear Pro. AFYDAD będzie promować imprezę wśród swoich członków w okresie ją poprzedzającym, a także weźmie udział w niektórych z naszych przedsięwzięć.

 

Jakie trendy i tematy będą dominować w ramach wydarzenia Sportswear Pro? 

––––––––––

M.R.: Wiele z trendów wpływających obecnie na produkcję odzieży sportowej znajduje również odzwierciedlenie w szeroko rozumianej branży poligraficznej. Przykładowo klienci oczekują teraz, że zakupione przez nich produkty zostaną spersonalizowane i dostarczone w ciągu 24 godzin, co oznacza, że więcej firm musi być w stanie zaoferować produkcję na żądanie i masową personalizację w ramach swoich usług. W związku z tym produkcja staje się stopniowo coraz bardziej lokalna, aby skuteczniej reagować na potrzeby konsumentów. 

Media społecznościowe również wpływają na tendencje i wywierają presję na produkcję. Tradycyjny model marek odzieżowych, które wprowadzają sezonowe kolekcje w zaplanowanych terminach, nie będzie miał przed sobą długiej przyszłości. Teraz nowy przedmiot lub wygląd może stać się popularny dzięki mediom społecznościowym. Branża musi szybciej reagować na trendy i style, które pojawiają się w sieci. Ponadto, podobnie jak w drukarniach i innych branżach, na produkcję odzieży sportowej wpływają zwiększone oczekiwania dotyczące zrównoważonego rozwoju, jak również etyczna produkcja i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe. Spowodowało to, że coraz więcej globalnych producentów dokonuje ponownej oceny stosowanych przez nich materiałów i praktyk.

 

Czy wystawa Sporstwear Pro będzie równie obfita w wydarzenia towarzyszące jak FESPA Global Print Expo?

––––––––––

M.R.: Nasz program edukacyjny przyjmie formę „triathconu”, cyklu konferencji i seminariów trwających trzy dni na dedykowanej arenie. Sesje będą koncentrować się na trzech kluczowych obszarach tematycznych: produkcja na żądanie, zrównoważony rozwój, który obejmie zarówno materiały, jak i produkcję oraz inteligentne materiały eksploatacyjne. W najbliższych tygodniach zaczniemy dzielić się dalszymi szczegółami na temat głównych prelegentów.

 

Dziękuję za rozmowę!

 

Rozmawiała Anna Naruszko