Ekologia – czynnik kluczowy
6 Dec 2016 14:48

Zgodność z wymaganiami ekologicznymi i większa przyjazność dla środowiska stają się kluczowymi trendami, także w poligrafii. Nie bez powodu tegoroczna drupa zyskała miano „zielonej”. Nowe tendencje nie omijają sektora prepress, w którym coraz więcej firm odchodzi od tradycyjnych systemów CtF na rzecz CtP. Rośnie też zainteresowanie rozwiązaniami umożliwiającymi użytkownikom tych systemów funkcjonowanie w sposób respektujący wymagania środowiska. Jednym z takich rozwiązań są tzw. płyty bez chemii, które podczas targów drupa prezentowali wszyscy wiodący producenci. Agfa Graphics na targach drupa 2008 demonstrowała bezodczynnikową płytę :Azura TS, która miała premierę w Düsseldorfie. Bazuje ona na sprawdzonej płycie :Azura, oferując wszystkie dotychczasowe zalety technologii Thermofuse, m.in. eliminację chemii, znaczną redukcję odpadów i niewielką ilość miejsca potrzebnego na instalację sprzętu (zamiast wywoływarki jest tu stosowane specjalne urządzenie czyszczące Agfa C95 bądź Agfa C125, w zależności od formatu produkowanych płyt). W porównaniu ze swoją poprzedniczką, płyta :Azura TS oferuje o 50% wyższą wydajność (co oznacza, że np. prędkość naświetlarki :Acento S wykorzystującej te płyty wzrasta z 11 do 17 płyt/h) i wyższy kontrast, umożliwiając łatwiejszą kontrolę naświetlonego obrazu przez użytkownika. Płyta :Azura TS jest przeznaczona dla nakładów do 100 tys. odbitek. Warto dodać, że po premierze płyt :Azura na poprzednich targach drupa w 2000 roku wykorzystywane są one dziś już w ponad 2 tys. systemów CtP na całym świecie. Na targach drupa 2008 zadebiutowała też bezodczynnikowa płyta fioletowa :Azura V, będąca siostrzaną wersją termicznej płyty :Azura. :Azura V jest przeznaczona na rynek druku akcydensowego, do nakładów nieprzekraczających 150 tys. odbitek (bez wypalania), oferuje odwzorowanie punktu z zakresu 2-98% przy liniaturze 175 lpi, kompatybilność z rastrem :Sublima, zaś po naświetleniu i wstępnym wygrzaniu wymaga jedynie wyczyszczenia za pomocą roztworu gumującego w specjalnym urządzeniu czyszczącym lub zmodyfikowanej wywoływarce do płyt fotopolimerowych. Płyta może być z łatwością wdrożona w już istniejących instalacjach systemów CtP pracujących w technologii fioletowej. Zarówno bezodczynnikowe płyty :Azura, jak i płyty niewymagające wywoływania :Amigo produkowane przez Agfa Graphics pozwalają na redukcję zużycia chemikaliów w procesie drukowania przy jednoczesnym – jak zapewnia producent – podniesieniu jego jakości. Podczas targów Agfa Graphics podpisała m.in. duży kontrakt na dostawę 11 naświetlarek :Advantage wraz z wieloletnim kontraktem na dostawę płyt z austriacką MediaPrint Zeitungsdruckerei – pierwszą na świecie drukarnią gazetową przechodzącą na produkcję CtP bez użycia chemikaliów. Warto też wspomnieć, że firma zapowiada wprowadzenie w przyszłym roku na rynek fotopolimerowej bezprocesowej płyty dla rynku gazetowego :N92-VCF. Zgodnie z dzisiejszymi trendami również firma Fujifilm wprowadziła do swojej oferty podczas targów drupa 2008 nowe bezchemiczne płyty. Brillia HD PRO-V to bezchemiczna fioletowa płyta łącząca zalety technologii fioletowej oraz bezchemicznego procesu CtP. Jest ona przeznaczona zarówno dla rynku komercyjnego, jak i gazetowego. Dzięki zastosowanej nowej wysoko czułej technologii polimeryzacji płyty są przyjazne dla środowiska, łatwe w obróbce oraz wpływają na zmniejszenie ilości produkowanych odpadów. Należą one do serii płyt Brillia High Definition, w skład której wchodzi też bezprocesowa termiczna płyta PRO-T, która po naświetleniu jest gotowa do użytku. Wszystkie płyty z tej serii charakteryzują się możliwością odwzorowania pól o pokryciu powierzchni 1-99%, liniaturą 200 lpi oraz możliwością stosowania rastrów stochastycznych o wielkości punktu 20 µm. Za pomocą płyty PRO-V można wydrukować do 200 000 obrazów, natomiast płyty PRO-T do 100 000 obrazów. Firma Presstek zaprezentowała na targach nową termiczną płytę Aurora Pro. Jest ona w pełni bezchemiczną płytą, którą można naświetlać w wielu termicznych naświetlarkach, na przykład oferowanych przez firmy Screen, Kodak (Creo) czy w nowej serii naświetlarek CtP Compass firmy Presstek. Płyty Aurora Pro pozwalają na szybkie i sprawne naświetlanie nawet przy najszybszej pracy termicznych systemów CtP. Płyty te są nieczułe na światło dzienne i wystarczy jedynie przemyć je wodą po naświetleniu; nie wymagają wygrzewania czy gumowania. Odwzorowują punkty o pokryciu powierzchni 1-99% przy liniaturze 200 lpi, umożliwiają również stosowanie rastrów stochastycznych. Naświetlone i przemyte wodą płyty posiadają kontrastowy obraz, dzięki czemu można z łatwością dokonać ewentualnych korekt jeszcze przed założeniem płyty na maszynę. Aurora Pro posiada anodowane ziarniste podłoże aluminiowe, które zapewnia bardzo dobrą równowagę farba-woda. Płyty te mogą wykonać do 25 000 obrazów, dzięki czemu doskonale nadają się do średnich komercyjnych nakładów. Kolejną bezchemiczną płytą firmy Presstek jest Freedom Pro. Została ona zaprezentowana razem z nową naświetlarką Presstek Victor FL52 – przyjaznym dla środowiska systemem CtP. Płyty Freedom Pro nie wymagają chemicznej obróbki, wygrzewania czy gumowania. Posiadają anodowane ziarniste podłoże, oparte na wyjątkowej technologii ziarnowania Pro opracowanej przez firmę Presstek. Zapewniają wysokiej jakości wydruki do 25 000 odbitek i dobrą równowagę farba-woda. Chińska firma Chengdu Xingraphics Co. Ltd., z siedzibą w specjalnej strefie rozwoju przemysłowego Xindu również zaprezentowała na drupie ekologiczną płytę, wykorzystującą – jak określa ją producent – prawdziwie bezprocesową technologię termiczną. Oznacza to, że po naświetleniu płyta Fit Eco nie wymaga żadnej obróbki; laser zmienia strukturę powierzchni płyty z nieprzyjmującej farby na przyjmującą farbę. Sawfen Hijazi, szef sprzedaży w Chengdu Xingraphics Co. Ltd. określił tę technologię jako unikalne rozwiązanie w skali światowej. Fit Eco, co charakterystyczne dla płyt termicznych, nie wymaga specjalnego oświetlenia w pomieszczeniu, w którym jest przechowywana i naświetlana, nie ma także potrzeby wstępnego wygrzewania płyty. Jak informuje producent, płyta Fit Eco pozwala na szybkie osiągnięcie balansu wodno-farbowego, co przekłada się na mniejsze straty farby. Charakteryzują ją także wysoka prędkość naświetlania i tolerancja przyrostu punktu mniejsza niż 1% bez kalibracji, pozwalająca na właściwą reprodukcję barw. Co istotne dla drukarzy, elementy naświetlone różnią się nieco barwą od elementów nienaświetlonych, więc możliwa jest wstępna wizualna ocena poprawności naświetlania. Energia potrzebna do naświetlania to 300 mJ/cm², a czułość spektralna płyty wynosi 830 nm. Odwzorowane zostają punkty o pokryciu 1-99% dla 200 lpi (możliwe jest także rastrowanie FM Staccato 20). Fit Eco pozwala na uzyskanie nakładu od 20 do 50 tysięcy odbitek. Premierę na drupie miała także płyta Fit Xtra, za pomocą której po wygrzewaniu można drukować nakłady w wysokości przekraczającej milion odbitek (250 tysięcy bez procesu wygrzewania). Naświetla się ona w czasie krótszym niż płyta dotychczas dostępna na rynku – Fit – co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie naświetlarek CtP. Jak podkreślił Safwen Hijazi, Chengdu Xingraphics Co. Ltd. zamierza koncentrować się na produkcji termicznych płyt CtP jako – jego zdaniem – bardziej rozwojowych niż płyty fioletowe, aczkolwiek nie wykluczył, że w przyszłości chiński producent wprowadzi na rynek i taki produkt. Płyty bezprocesowe Thermal Direct ma w swojej ofercie także firma Kodak. Są to negatywowe, termiczne płyty cyfrowe wywoływane na maszynach drukujących. Dzięki temu wyeliminowano potrzebę stosowania procesora płyt, co oznacza także brak odpadów po procesorze. Niezbędna energia lasera w przypadku tych płyt to 325 mJ/cm2, czułość spektralna płyt wynosi 800-850 nm, odwzorowywane są punkty o pokryciu 1-98% przy liniaturze 200 lpi, można z niej uzyskać do 100 tys. odbitek. Płyty mogą być naświetlane w urządzeniach firmy Kodak (Trendsetter, Lotem i Magnus) oraz Screen PT-R, Heidelberg Topsetter Suprasetter i Lüscher Xpose!. Opracowano na podstawie materiałów firm: Agfa Graphics, Fujifilm, Presstek, Xingraphics i Kodak