Kolejna edycja cieszących się największą popularnością wśród drukarń specjalizujących się w produkcji reklam wewnętrznych, zewnętrznych, oznakowań i tekstyliów targów Fespa Digital odbędzie się już niebawem, bo trzy tygodnie po warszawskiej wystawie RemaDays.
Przyszłoroczna Fespa – przede wszystkim ze względu na odbywającą się w maju drupę – odbędzie się wyjątkowo wcześnie, bo już w dn. 21-24 lutego. Tym razem organizatorzy postawili na południe Europy, bo – jak stwierdził Neil Felton, nowy dyrektor zarządzający wystaw i wydarzeń organizowanych przez federację Fespa – chcą pokazać, że to właśnie krajom najbardziej pogrążonym w kryzysie potrzebna jest stymulacja w postaci innowacji i nowych pomysłów na rozwój biznesu.
Pomimo niewątpliwie udanych targów Fespa Digital 2011 w Hamburgu był to raczej trudny rok dla samej federacji: wiosną br. z Fespą pożegnali się uznawani za spiritus movens sukcesu organizowanych przez federację targów i konferencji – dyrektor zarządzający Frazer Chesterman oraz dyrektor sprzedaży i marketingu Marcus Timson. Od maja br. nową „twarzą” Fespy jest wspomniany już Neil Felton, mogący poszczycić się wieloletnim doświadczeniem w branży wystawienniczej, m.in. w firmie William Reed, w której sprawował funkcję dyrektora wykonawczego. Trudno odmówić Feltonowi zaangażowania w nowe wyzwania, podobnie jak i pomysłów na nowe przedsięwzięcia, więc jeśli Fespa Digital 2012 w Barcelonie nie odniesie sukcesu, to nie tyle będzie to spowodowane zmianą managementu, ile targami drupa 2012, które pochłoną lwią część przyszłorocznych budżetów. Już dziś widać wyraźnie, że będą to targi zdecydowanie mniejsze niż w Hamburgu – najwięksi gracze wolą zachować premiery na drupę, w związku z czym redukują wielkość stoisk i ilość prezentowanych maszyn. Taki plan ma również największy wystawca Fespy i jej najwierniejszy tzw. corporate sponsor – firma HP, która w Sant Cugat pod Barceloną ma swoją europejską siedzibę i do której zamierza zapraszać zwiedzających zainteresowanych maszynami innymi niż prezentowane na terenie Fira de Barcelona. Czy oznacza to, że nie warto się na Fespę wybrać? Zdecydowanie nie, o ile poszukuje się rozwiązań z za-kresu cyfrowego druku wielkoformatowego. O nowościach prezentowanych w Barcelonie będziemy szerzej pisać w styczniowej Poligrafice, w tym zeszycie koncentrując się na programie merytorycznym przygotowanym przez organizatorów.
Eksploruj
Federacja Fespa chce podkreślić swoją reputację jako organizatora największych i najbardziej wartościowych merytorycznie konferencji dedykowanych drukowi wielkoformatowemu poprzez kolejny projekt: Explore Conference, w ramach którego odbędą się półdniowe spotkania polegające na wymianie doświadczeń i wiedzy na terenie targów. Wstęp na nie będzie bezpłatny, a wśród poruszanych tematów nie zabraknie modeli biznesowych, problemów technologicznych, druku wąskoformatowego, zrównoważonego rozwoju, cyfrowych oznakowań, doświadczeń odbiorców końcowych, jak i drukowanej elektroniki. Warto zaplanować swój udział w tym projekcie, ponieważ nie wyklucza on zwiedzania targów, a zaproszeni prelegenci gwarantują owocnie spędzony czas. Pierwszego dnia targów tematem przewodnim będzie „Rozwój biznesu i zaangażowanie klienta”, a prezentacje wygłoszą m.in: Keith Farrel z wiodącej australijsko-azjatyckiej drukarni wielkoformatowej Cactus Imaging, który opowie o wartości dodanej do druku cyfrowego oraz Edward Nieuwland z holenderskiej firmy Kulma, który zaprezentuje siłę personalizacji w druku. Agencja specjalizująca się w brandingu – Icon-World – przedstawi różne aspekty zarządzania drukiem w przypadku kampanii globalnych, natomiast agencja komunikacyjna We are social opowie o mediach społecznościowych jako platformie innowacji.
Tematem wiodącym drugiego dnia targów będzie zrównoważony rozwój, o którym prelegenci opowiedzą głównie na podsta-wie studiów przypadku; wysłuchać będzie można również stanowiska przedstawiciela właściciela marki – kierownika zakupów w firmie Unilever, Nicka Widdowsona.
Sporo uwagi zostanie również poświęcone certyfikacji i szansom rozwoju biznesu, które ona niesie. Zagadnienie implementacji technologii prepressowych wspierających rozwój biznesowy przedstawi również Sophie Matthews-Paul.
Dzień trzeci poświęcony będzie strategiom budowania biznesu oraz zagadnieniom z obszaru signage, a w szczególności legislacji, kwestiom technologicznym i różnym rodzajom źródła światła. Ostatni dzień targów to fokus na color management, również w kontekście obsługi globalnych marek.
Doświadczaj
Premierowym projektem targów Fespa Digital 2012 będzie Print Shop Live, który pozwoli zwiedzającym na doświadczenie poszczególnych elementów procesu produkcyjnego w interaktywnych pokazach na żywo, moderowanych przez niezależnego konsultanta technicznego Sophie Matt-hews-Paul. Zwiedzający będą mogli przetestować własne pliki w różnych technologiach drukowania, a celem Print Shop Live jest poszerzanie know-how dostawców usług druku. Cennym doświadczeniem może być również przerwa na kawę w Big Buck’s Cafe, której celem jest pokazanie pełnego spektrum aplikacji możliwych do zrealizowania dostępnymi obecnie technologiami. Ta kawiarnia w stylu „pop-up” zgromadzi aplikacje z obszaru oznakowań, grafiki promocyjnej i POS, dekoracji wewnętrznych i meblowych, reprodukcji dzieł sztuki, drukowanych tekstyliów itp. Menu Big Buck’s Cafe ma zainspirować zwiedzających do dalszej eksploracji targowych stoisk i ich oferty.
Zabłyśnij
Federacja Fespa już dziś zaprasza do zgłoszeń do nowego projektu Hall of Fame (Hala Sławy), którego ambicją jest stanie się swoistym przewodnikiem po „who is who” w wielkoformatowej społeczności. Projekt ten będzie miał formę galerii, w której prezentowane będą „gwiazdy” na polu np. innowacji, zrównoważonego rozwoju, jakości świadczonych usług i serwisu czy nowego wykorzystania technologii. Proces nominacji jest bardzo prosty: drukarze, agencje, właściciele marek lub dostawcy chcący nominować swojego partnera biznesowego lub – co wątpliwe – kolegę z branży, a więc zazwyczaj konkurenta, a nawet – co bardziej prawdopodobne – samego siebie powinni odwiedzić stronę www.fespadigital.com i wypełnić formularz rejestracyjny. Zgłoszenia będą zbierane przez Fespę i opublikowane na stronie www pod koniec grudnia br. po czym na-stąpi głowosowanie online na faworytów. „Gwiazdy”, które dostaną największą liczbę głosów w podziale na kraje (z każdego kraju wybranych zostanie maksymalnie 10 osób), zostaną zaprezentowane w Hali Sławy w Barcelonie i otrzymają status VIP na przyszłorocznych targach Fespa Digital, jak również przywileje w postaci specjalnych zaproszeń na organizowane przez Fespę konferencje. Finalne głosowanie odbędzie się już na targach, a zwycięzca zostanie ogłoszony podczas prestiżowego przyjęcia wydanego przez organizatorów ostatniego dnia targów.
Do grona sponsorów targów Fespa dołączą w przyszłym roku firmy takie jak INX Digital, Océ i SigmaJet, jak również d.gen jako Digital Textile Sponsor. Firma Kornit Digital powraca jako Fabric Corporate Sponsor. AN